Hej
Ska bygga in en garderob i kattvinden och kommer då behöva dra om en utanpåliggande kabel (inne i vinden) som enbart går till ett eluttag på andra sidan väggen. Det är en gammal kabel med ett metallhölje,2 ledare. Svart och blå. Som i dosan övergår till svart och ljus.

Den nya kabeln kommer gå till samma eluttag. Men kommer sätta ytterligare ett uttag inne i garderoben för att driva Ikeas garderobsbelysning som kopplas in i vägguttag.

Vad ska jag köpa för kabel?den kommer alltså även i fortsättning vara utanpåliggande inne i kattvinden men dras igenom nya garderobsväggen uppe vid taket. Så estitiken behöver inte blomma ut mer än dras rakt och klamra snyggt alt lägga i kabelkanal.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit. Alltså kabeln som går ut åt vänster. Den som går neråt går till ett vägguttag på andra sidan väggen. Jorden ej inkopplad på något av hållen för det finns ej. Bara någon tidigare som använt en 3ledare dit.

Redigerat:
Syns ju lite dåligt på bilden, men kabeln som går nedåt är en treledare med avklippt gulgrän jordledare.

Kabeln som går åt vänster ser skum ut. ser ut som isoleringen är skadad på den svarta ledaren från den, och det ser ut som där har varit varmt med sotutveckling, men dte kan vara en skugga också.

Den här typen av dragningar görs oftast med EKRK, som är lagom styv för att kunna dras snyggt. Men jag är osäker på om den får användas på en kattvind (jag är inte elektriker). Den får inte användas utomhus eller i fuktiga utrymmen som ex. badrum. En kattvind är ju ofta ett kallutrymme, därav min tvekan.

EKRK får heller inte förlöggas dolt, men i detta fall skall den ju bara "döljas" i väggenomföringen, vilket är OK.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
EKRK går bra, för det är ju torrt på kattvinden!?
Så valet är ganska fritt, EKRK, EKK, EKLK, EXK och alla dess halogenfria varianter.
Klipp inte skyddsledaren...det kanske blir jordade uttag så småningom.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Japp.torrt och fint. Uppvärmt utrymme. Men då får det nog bli EKRK.

Ska inte klippa skyddsledarn men den dagen man ska ge sig på att byta ut och jorda allt. Ojoj vilket jobb...

Bra att du byter den vänstra ser ut att vara gummiisolering på den dvs en gammal kulo som ofta är upptorkad. Det verkar också som det varit problem med den om du ser svart och blå som övergår i svart och grått gummi vid dosan.

Och ta för all del EKRK som nämnts tidigare det är den nutida likvärdiga typen och lätthanterligt styv också även om det inte är så noga där kanske.

Nja. Det är nog dåliga ljuset som lurar dig lite. Den är metallskal runt den och den ser hyffsat pigg ut men strunt samma. I helgen åker den ut :-)

Tack för alla svar!

Jag tycker det ser ut som isoleringen är skadad på den svarta till vänster samt den blå som går neråt, tycker det verkar typiskt för någon ovan som skruvat på locket och klämt/skruvat och skadat ledarna.
Båda skadorna är där locket skruvas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.