Vi har en kamin som sattes in när huset byggdes, 1982 eller dylikt. Vår tanke är nu att vi ska byta ut den då den inte längre passar resterande hem. Den är något som kan liknas vid en insatskamin som omslutits av glaserat tegel, med en luftspalt mellan kassett och tegel (helt enkelt en fejkkamin). Den nya kaminen kommer bara fungera som mys och inte utgöra någon huvudsaklig värmekälla. Nuvarande kamin har eldningsförbud då den inte är besiktad av sotare på ett bra tag.

Lite allmänna frågor;
Kikar man in i sotluckan (där kanalen gör en 90 graders böj från kamin in mot väggen) så ser själva rökröret som är inmurat ut att vara i fint skick, men röret som är skarvat ut till själva kaminen rostigt. Finns det någon risk att resterande rökkanal/rör är i dåligt skick? Tänker framförallt på den vertikala delen av röret.

Just den dagen då vi såg oss för regnade det, och det var rent en pöl i röret vilket får mig att tro att en huv är på sin plats? Är detta rätt tänkt?

Om vi tar bort den gamla kaminen, bör vi först besikta rökkanal och sedan installera kamin och besikta igen? Jag tänker att det är dumt att få nerslag på något (och isf vad?) då kaminen står där.

Vad jag kan förstå är det ingen annan avluftning som går till skorstenen utan övrig vent går rakt upp till tak eller till annan huv, då huset tidigare haft forcerad från och tilluft (numera utbytt till fjärrvärme). Eller, tilluftstoserna är numera satta lock på och man har slitsat upp tätning ovanför fönster. Möjligt att detta är en otillräcklig lösning för tilluft, men det får vi kanske ta i en annan diskussion :)

Ursäkta om vissa saker inte följer terminologi eller är felaktig som sådan.

Oftast gör man en läckagemätning på rökkanalen innan man monterar kamin för att säkerställa rökkanalens täthet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.