1 393 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Byta ut FLVP mot FTX
Hej, vi bor i ett radhus byggt 2010, med en Nibe Fighter 360P frånluftsvärmepump, med fjärrvärmespets.
Den ger oss värmen och varmvattnet, sedan har den 13kW elspets OCH fjärrvärmespets att ta till. Fjärrvärmen spetsar bara till uppvärmning, inte för varmvatten.
Eftersom pumpen inte är magiskt bra, och ändå är tolv år gammal, börjar jag skissa på mina alternativ, som jag ser det har jag några stycken.
1. Byte till motsvarande ny pump.
2. Skaffa LVVP och koppla bort fjärrvärmen
3. Skrota ut FLVP och installera FTX-aggregat, samtidigt som man byter fjärrvärmecentral till en som sköter varmvatten och uppvärmning.
Det sista alternativet innebär ju en del kanaldragning, framförallt till övervåningen där vi har ett vardagsrum och tre sovrum. Idag har vi tilluftsventiler i fönstren, som ger en väldigt tydlig skiktning av temperaturerna i huset, frånluften tas i kök, tvättstuga och ett badrum på varje våning, vilket gör att kall luft till stor del tas in på övervåningen och sugs ner genom huset. Det skulle helt försvinna med en balanserad FTX-anläggning och tilluft och frånluft på båda våningarna.
Vad tror ni, är det dumt att ge sig på alternativ tre?
Den ger oss värmen och varmvattnet, sedan har den 13kW elspets OCH fjärrvärmespets att ta till. Fjärrvärmen spetsar bara till uppvärmning, inte för varmvatten.
Eftersom pumpen inte är magiskt bra, och ändå är tolv år gammal, börjar jag skissa på mina alternativ, som jag ser det har jag några stycken.
1. Byte till motsvarande ny pump.
2. Skaffa LVVP och koppla bort fjärrvärmen
3. Skrota ut FLVP och installera FTX-aggregat, samtidigt som man byter fjärrvärmecentral till en som sköter varmvatten och uppvärmning.
Det sista alternativet innebär ju en del kanaldragning, framförallt till övervåningen där vi har ett vardagsrum och tre sovrum. Idag har vi tilluftsventiler i fönstren, som ger en väldigt tydlig skiktning av temperaturerna i huset, frånluften tas i kök, tvättstuga och ett badrum på varje våning, vilket gör att kall luft till stor del tas in på övervåningen och sugs ner genom huset. Det skulle helt försvinna med en balanserad FTX-anläggning och tilluft och frånluft på båda våningarna.
Vad tror ni, är det dumt att ge sig på alternativ tre?
Än så länge gillar jag alla svar, de går helt i min riktning, det enda som jag ser som en utmaning är att dra pipan som måste gå upp till övervåningen och troligen uppe på vinden. Min personliga uppfattning är att det vi har idag är en lösning som LB-hus valde för att de är snåla och möjligen okunniga.
Att tänka på är ju storleken på ventilationsrören.
Det är ju inte alltid det blir snyggt med eftermontering av rör för ventilation.
Om du väljer FTX och har kamin så välj en FTX som har kamin funktion med.
Sen vilket alternativ jag skulle välja i slutändan ... ja du .. bra fråga.
Lutar nog åt alternativ 3.
Dels för FTXen värmeåtervinning, dels för bättre styrning av luften, och dels för att (om jag förstått det rätt) så är det både billigare hårdvara & mindre som kan gå sönder med fjärrvärme.
Själva uppvärmningskostnaden mellan LVVP och fjärrvärme vågar jag inte uttala mig om
Det är ju inte alltid det blir snyggt med eftermontering av rör för ventilation.
Dels för FTXen värmeåtervinning, dels för bättre styrning av luften, och dels för att (om jag förstått det rätt) så är det både billigare hårdvara & mindre som kan gå sönder med fjärrvärme.
Själva uppvärmningskostnaden mellan LVVP och fjärrvärme vågar jag inte uttala mig om
FTX-aggregatet är lämpligt att sätta på vinden.
Ja, det blir rördragning….
Frånluft i bad/toalett ev kök. Dessa bör du ha redan.
Tilluft i några sovrum, vardagsrum
”Enkelt” att göra hål i tak från vinden
Sedan till nedervåningen…. där blir det såklart lite krångel. Via någon garderob förslagsvis….
Ja, det blir rördragning….
Frånluft i bad/toalett ev kök. Dessa bör du ha redan.
Tilluft i några sovrum, vardagsrum
”Enkelt” att göra hål i tak från vinden
Sedan till nedervåningen…. där blir det såklart lite krångel. Via någon garderob förslagsvis….
Jag är inne på samma linje, jag tror att uppvärmningen (beroende på elprisutvecklingen) blir lite billigare med LVVP, men om man räknar in investeringskostnaden och reinvesteringskostnaden, så blir det betydligt billigare med fjärrvärme.M MrDizzy skrev:Att tänka på är ju storleken på ventilationsrören.
Sköter man sina filterbyten och rengöring av fläktarna på FTX-aggregatet, så är det inte mycket som kan gå sönder.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, kanske, men det är en krypvind, medan vi har ett 60*60 utrymme i tvättstugan som blir tillgängligt om vi river ut FLVPn. Jag ska kika lite i ritningarna, jag tror att avluften går upp i ett schakt genom sovrummet på övervåningen, med lite tur kan vi bara göra det schaktet lite större och gå upp den vägen.A A bygg skrev:
Sen funderar jag på imkanalen, idag går den separat upp, genom samma schakt, men jag antar att man aldrig blandar in den smutsiga luften från köket i det här? Där vi bodde tidigare hade vi kryddhylleaggregat, så där gick ju luften samma väg.
Självklart, jag är oerhört väl insatt i hur alla former av FTX fungerar, från vätskekopplade aggregat, korsströms, motströms, till roterande och till och med heatpipe, men eftersom återvinningen av värmen sker i luften, istället för att dra in kall luft vid fönstren och värma golven med värmen från frånluften, så bör ju golvtemperaruren sjunka?Jonatan79 skrev:
I ett hus från 2010, som är såpass välisolerat, så ska det inte behövas särskilt tillförd värme, om återvinningen fungerar som den ska.
Nästa fråga är hur det påverkar lönsamheten på våra solceller…
Om det påverkar lönsamheten på solcellerna?Scouten skrev:Självklart, jag är oerhört väl insatt i hur alla former av FTX fungerar, från vätskekopplade aggregat, korsströms, motströms, till roterande och till och med heatpipe, men eftersom återvinningen av värmen sker i luften, istället för att dra in kall luft vid fönstren och värma golven med värmen från frånluften, så bör ju golvtemperaruren sjunka?
I ett hus från 2010, som är såpass välisolerat, så ska det inte behövas särskilt tillförd värme, om återvinningen fungerar som den ska.
Nästa fråga är hur det påverkar lönsamheten på våra solceller…Blir många parametrar att räkna på, bäst att pumpen håller ett tag till!
Som alltid... det beror på
Minskar antalet kWh el ni behöver köpa in (med fjärrvärme lär det göra det ) så minskar ni taket på vad ni max kan sälja utan att tappa den statliga återbäringen på 60öre /kWh.
Samtidigt minskar ni dessutom egenanvändningen så ni behöver sälja mer.
Så det beror på hur stor marginal ni har i antal kWh mellan inköpt el och såld el.
Här får du räkna lite och se hur ni hamnar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden