Här är en tydligare bild. Vad är det som är oklart?

Elektrisk brytare med märkning "ELITEMA 46-908 LB60018", visar anslutningar och tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag kan se behåller ledningarna sina motsvarande positioner på den nya gröna strömbrytare förutom att vit med två silvermarkeringar ska byta plats med blå. Men gulgrön får absolut inte användas till annat än jord och du bör låta en elektriker kontrollera hela husets elinstallation och byta det som är fel.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, som andra sagt, använder man gul/grön till annat än jord så brister det så grovt i hantverket att man kan misstänka många fler allvarliga fel och det gäller i hela huset potentiellt. Inkommande vit kabel upptill på brytaren spretar också med kardelerna med risk för varmgång eller kortslutning vid kontakt med annat.

Blandningen EK och FK i samma brytare gör mig också nyfiken på hur kopplingarna är gjorda.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vad jag kan se behåller ledningarna sina motsvarande positioner på den nya gröna strömbrytare förutom att vit med två silvermarkeringar ska byta plats med blå. Men gulgrön får absolut inte användas till annat än jord och du bör låta en elektriker kontrollera hela husets elinstallation och byta det som är fel.
När du säger ledningarna behåller sina positioner menar du då exempelvis brun ovanför gul/grön?

tommib
Nej, gulgrön ska inte vara i brytaren alls. Den där installationen ska göras om.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Gulgrön i brytaren, Biltema-brytare och samma färg på kablar (markering med silvertejp) ger en ganska klar indikator på att den som gjort dwt åtminstone varit extremt snål. Är det korrekt utfört, bara snålade på material så är vägen att byta till rätt färg på ledare (brytaren har du köpt en kvalitetsbrytare så det är bra). Är det dessutom felaktigt kopplat så skulle jag inte ditt läge kolla resten av bostaden.

tommib
MultiMan MultiMan skrev:
Blandningen EK och FK i samma brytare gör mig också nyfiken på hur kopplingarna är gjorda.
Ja, man skulle verkligen vilja se hur det ser ut runt brytaren och i närliggande dosor/apparater.

Eller kanske inte egentligen...

Men jo. TS, du bör absolut se över elinstallationerna mer övergripande, det där är tecken på en attityd som riskerar att ha orsakat fler fel än detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, man skulle verkligen vilja se hur det ser ut runt brytaren och i närliggande dosor/apparater.

Eller kanske inte egentligen...

Men jo. TS, du bör absolut se över elinstallationerna mer övergripande, det där är tecken på en attityd som riskerar att ha orsakat fler fel än detta.
Ja jag har förstått att det är nödvändigt, just nu vore det fint att få dit den nya strömbrytaren

Reda ut varför det sitter en gulgrön tråd i nuvarande brytare är prio 1.
Sen kan man gå vidare.

• Gilla
TVR
  • Laddar…
tommib
Sätt tillbaka den gamla, då har du i alla fall inte gjort något sämre. Det kommer också störa dig så att du inte glömmer att kontakta elektriker för översyn av anläggningen.

• Gilla
TVR
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är väl inget ovanligt? FK'n kommer via nåt rör och EK'n tillhör en utanpåliggande kabel som hade för få ledare så man fick tjuvlåna den gröngula.

tommib
Jo, men det är två separata trappkopplingar. FKn går till den ena trappbrytaren och EKn till den andra. Varför har man lagt ihop det till en brytare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.