Min kälar trapp lutar i 45 grader och varje steg är bara 20 cm djup. Dessutom har den tidigare ägaren limmat fast heltäckande matta på trappstegen.
Har halkat och brutit tånaglar när jag halkat i trappen eftersom nästan bara halva foten får plats på fotstegen. Det är nästan omöjligt att gå i trappen om man ska bära ner eller upp någonting när man inte har stöd för hela foten.
Fundera på om man skulle kunna riva trappen och montera in en hiss.
Tillgänglig bredd är 97 cm. Någon som vet om det finns passande hissar som man kan montera in själv. Har tänkt mig något i glas som man bara kan ställa på källargolvet .
Hur mycket kan man räkna med att en sådan hiss kommer att kosta och vilka leverantörer finns det i Sverige?
Har halkat och brutit tånaglar när jag halkat i trappen eftersom nästan bara halva foten får plats på fotstegen. Det är nästan omöjligt att gå i trappen om man ska bära ner eller upp någonting när man inte har stöd för hela foten.
Tillgänglig bredd är 97 cm. Någon som vet om det finns passande hissar som man kan montera in själv. Har tänkt mig något i glas som man bara kan ställa på källargolvet .
Hur mycket kan man räkna med att en sådan hiss kommer att kosta och vilka leverantörer finns det i Sverige?
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
kolla med https://www.stiltz.co.uk/, dom verkar haft en återförsäljare i Sverige tidigare
Ett annat alternativ är att bygga om trappen?
Nu kan jag inget om hissar men har en föreställning om att sånt är dyrt och dessutom kan det bli svårt att få in större föremål i en liten hiss om man vill ha möjlighet att förvara möbler eller andra större saker i källaren.
Nu kan jag inget om hissar men har en föreställning om att sånt är dyrt och dessutom kan det bli svårt att få in större föremål i en liten hiss om man vill ha möjlighet att förvara möbler eller andra större saker i källaren.
Jag bor i en villa så jag kan gå runt huset om jag ska bära ner stora saker.
Problemet är att höjde mellan stegen är större än vanliga trappor så när man ska ner så får man böja på knäna ordentligt. Har funderat på att ta bort delen mellan trappstegen så att man får plats med hälen när man ska gå upp för trappan. Då slipper man gå på tå när man ska upp och gå på hälarna när man ska ner.
Problemet är att hålet för källartrappen är ca 90 x 2,5 meter Så skulle jag ha en flackare trapp skulle jag slå i huvudet.
Problemet är att höjde mellan stegen är större än vanliga trappor så när man ska ner så får man böja på knäna ordentligt. Har funderat på att ta bort delen mellan trappstegen så att man får plats med hälen när man ska gå upp för trappan. Då slipper man gå på tå när man ska upp och gå på hälarna när man ska ner.
Problemet är att hålet för källartrappen är ca 90 x 2,5 meter Så skulle jag ha en flackare trapp skulle jag slå i huvudet.
"Det är nästan omöjligt att gå i trappen om man ska bära ner eller upp någonting när man inte har stöd för hela foten."N nallepu skrev:Jag bor i en villa så jag kan gå runt huset om jag ska bära ner stora saker.
"Jag bor i en villa så jag kan gå runt huset om jag ska bära ner stora saker."
Om du själv anser att det bara är att gå runt huset när du ska bära grejer till källaren så blir det första inlägget lite motsägelsefullt.
Lägg upp en bild så kan vi komma med bra förslag.
Eller så går du bara runt huset när du ska ner till källaren
Såna där är inte roliga tycker jag. Sambons syster bytte snabbt ut en sån de hade i sitt torp och jag har testat på ett annat ställe också. Känns väldigt avigt för mig. Vi har också en riktigt brant trapp i vårt 1800-talstorp. Har kraschat rejält där en gång så det blir ny vad det lider.T Trrttsch skrev:
Hej Nallepu,Löste du problemet med trappan? Vi har samma problem nämligen.N nallepu skrev:Min kälar trapp lutar i 45 grader och varje steg är bara 20 cm djup. Dessutom har den tidigare ägaren limmat fast heltäckande matta på trappstegen.
Lyckades inte lösa problemet med mindre än att jag skulle ge mig på bärande delar av huset. Behöll räcket på ena sidan och så tog jag bort den heltäckande mattan. Tog även bort den delen mellan trappstegen så jag slipper sta på tårna och hälen när jag ska upp eller ner för trappen. Köpte tiostycken handtag av den typen som man brukar ha vid badkaret. https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...VzlKRBR3tuwFQEAQYCCABEgJOefD_BwE&gclsrc=aw.ds å ska man upp eller ner för trappen får man ett bättre grepp om dessa om man skulle halka i trappen eftersom jag har dessa på båda sidorna om. Håller man i med båda händerna och halkar i trappen tror jag att man kan hålla emot så man inte halkar och faller i trappen.
Ja, ok alla små förbättringar betyder mycket med såna trappor. Jag har kollat med byggare om att sätta in en ny trappa och såga upp i vardagsrummet och placera den på ett annat ställe, men det blir inte bra hur jag än vänder och vrider på det. Det sticker iväg en bit över 100K och det är inte alls säkert att allt blir bra ändå.N nallepu skrev:Lyckades inte lösa problemet med mindre än att jag skulle ge mig på bärande delar av huset. Behöll räcket på ena sidan och så tog jag bort den heltäckande mattan. Tog även bort den delen mellan trappstegen så jag slipper sta på tårna och hälen när jag ska upp eller ner för trappen. Köpte tiostycken handtag av den typen som man brukar ha vid badkaret. [länk] å ska man upp eller ner för trappen får man ett bättre grepp om dessa om man skulle halka i trappen eftersom jag har dessa på båda sidorna om. Håller man i med båda händerna och halkar i trappen tror jag att man kan hålla emot så man inte halkar och faller i trappen.
Jag har funderat på en plattformshiss istället som kan bli bra, men det kostar 150-200K att få en sån installerad.
Jävla trappa som man måste krångla sig ner i varje morgon för att duscha osv.👎
Så här ser den ut btw.
Tack för att du svarade!
Klicka här för att svara