Hej,

jag har en trappomkopplare hemma till en lampa i källaren. Lampan och de två knapparna kopplas ihop i en dosa i källaren.

Till knappen i trappen går det en utanpåliggande kabel som är väldigt gammal. Jag tänkte byta ut den och koppla in den nya på samma sätt. Dessutom vill jag komplettera med en ny lampa som sitter precis bredvid knappen i trappan och är kopplad till trappomkopplaren. Alltså behöver jag 5 st trådar från dosan nere i källaren (3 st till knappen + nolla och fas till lampan). Kan jag använda en kabel med 5 st trådar i för detta ändamål för att undvika att ha 2 st utanpåliggande kablar som går precis samma väg? Idag sitter ingen jord till lampan.

/Sonny

SONNY skrev:
Hej,

jag har en trappomkopplare hemma till en lampa i källaren. Lampan och de två knapparna kopplas ihop i en dosa i källaren.

Till knappen i trappen går det en utanpåliggande kabel som är väldigt gammal. Jag tänkte byta ut den och koppla in den nya på samma sätt. Dessutom vill jag komplettera med en ny lampa som sitter precis bredvid knappen i trappan och är kopplad till trappomkopplaren. Alltså behöver jag 5 st trådar från dosan nere i källaren (3 st till knappen + nolla och fas till lampan). Kan jag använda en kabel med 5 st trådar i för detta ändamål för att undvika att ha 2 st utanpåliggande kablar som går precis samma väg? Idag sitter ingen jord till lampan.

/Sonny

Man får inte använda jorden till annat än jord. men koppla om till spartrappen så funkar det med 5 leadre.

Vad är spartrappen för något?

/Sonny

Borde gå att lösa sätt upp en ny dosa vid lampan.
Då behöver du 3 tråd mellan tryckknapp-dosa (2 mellantrådar och tändtråd) och 4 tråd mellan dosorna (2 mellantrådar, tändtråd och nolla), förutsätter att fast fas är kopplad till knappen i källaren.

Ja, det är såklart att om jag byter så fasen kommer in på källarknappen så funkar det! Den sitter just nu till den övre strömbrytaren. Tack så mycket!!

Har redan satt en ny dosa på väggen vid den övre knappen.

/Sonny

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.