Jag bor i ett hus från 1974 (dvs 42 år gammalt) och håller på att renovera/måla om i övre plan och entreplan. Några väggar är öppnade eftersom jag tagit bort gammal målad panel.

Därför funderar jag på om det är läge att byta ut elen i huset till jordade uttag överallt.

Är det lika bra att bita i det sura äpplet och byta ut elen och ifall någon kabel sitter fast i något plaströr så är det bättre att öppna upp nu när jag ändå renoverar.

Hur resonerar ni, vad är ert råd till mig?

42 år gamla elledningar ska inte vara i behov av byte. Det ser du bäst i ändarna om isoleringen är frisk och inte torr och spröd, för du har väl monterat bort uttag etc. Då kan du också rycka lite i ledningarna för att se om de sitter fast. Rör de på sig i andra änden så ska det inte vara några problem att dra i nya ledningar senare. Det som slits mer är uttag och strömbrytare, så skicket på dessa kan vara värt att inspektera.

Det var i allmänna termer. Hur det faktiskt ser ut hos er är ju en annan fråga. Elsystemet kan ha modifierats friskt under dessa år, på ett bra eller eller ett dåligt sätt. Det brukar alltid finnas anledning till att granska alla kopplingspunkter. Det får ni "på köpet" i och med renoveringen.

Gamla ojordade uttag må var slitna, men innan man byter till likadana kan det vara värt att dels fundera på kostnaden, det kanske är lika bra att dra i en skyddsledare och välja jordade uttag. Då måste i så fall samtliga uttag i ett rum bytas. Dels beror ojordade uttag av att rummet fortfarande är isolerat - det får inte finnas några ledande delar som har kontakt med jord. Du ska kunna ta i en naken fasledare utan att känna något, golv och väggar ska isolera. Renoveringen kanske gör detta tveksamt? Egentligen ska golv- och väggresistans mätas.

Det bör som sagt var, inte vara någon brådska att byta elen i huset. Men om jag, som i ditt fall, öppnat några väggar. Så skulle jag absolut ha dragit nytt i de rummen.

Min el från -57 är fortfarande helt okej. Inga torkade trådar eller liknande. Problemet är mera brist på uttag. Här har jag sett till att skyddsjorda när man ändå gjort förändringar. Snart är hela huset jordat, bara några rum kvar.

Skyddjord ger ingen jättefördel. Jordfelsbrytare är mycket viktigare.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
pelpet skrev:
Min el från -57 är fortfarande helt okej. Inga torkade trådar eller liknande. Problemet är mera brist på uttag.
Bra input, nu när TS ändå har öppnat upp kanske det är läge att fälla in mer uttag om det behövs. Då passar man givetvis också på att tråda om till jord i de rum det gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.