E ErikFr skrev:
besparingen hittills är 3x28000kwhx3kr.
Sen blev det en enorm komforthöjning då nya inne- och utedelen är mycket tystare och värmer bättre.
En nolla för mycket?

• Gilla
ErikFr
  • Laddar…
H he-peter skrev:
En nolla för mycket?
Ja, tack för att du var uppmärksam:)

MultiMan MultiMan skrev:
Hur stor skillnad ett byte gör varierar stort beroende på en mängd faktorer. Den enda hands on erfarenheten jag har är min Mitsubishi FH35 från 2017 som fortfarande är lika bra eller bättre än en 3 år gammal Daikin som en bekant har. Daikinen har r32 och min Mitsu r410, men Jag vill minnas att Daikinmodellen är snäppet mindre effektmässigt. Å andra sidan har den bara drygt halva ytan att värma i ett bättre isolerat hus.

En sak som stör rejält är att Daikin skiter i hur man ställer fläkten. Även vid maxläge kör den bara max när den känner för det, medan min Mitsubishi alltid kör fläkten i den hastighet jag ställer in (utom vid avfrostning eller uppnådd temp). Det gör att värmespridningen fungerar klart bättre.
Tack för den informationen om fläkten inför ett möjligt framtida byte. Vill sprida så mycket luft som möjligt upp genom trappen, så det är ju ett klart plus för Mitsubishin.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Byter inte pumpen innan den gårt sönder. Kanske att en andra pump skulle vara motiverat för komfort (kunna köra bägge men på ett snäpp lägre fläkt än jag gör idag)
Jag har en pump I hallen, som sköter det mesta av värmen. Sen satte vi en extra pump i köket som är längst borta från hallen. Det blev en helt annan värmekomfort. Den extra pumpen behöver inte vara värsting modell.

Går den befintliga sönder mitt i vintern kan det bli problematiskt om man inte har alternativa värmekällor. Du har en kamin och borde kunna klara dig i några veckor.

Det viktiga om man skaffar en ny luft/luftvärmepump och vill vara framtidssäker är att den använder naturligt köldmedium. Vad jag vet finns det i dagsläget bara två modeller på den svenska marknaden med naturligt köldmedium. Den med bäst prestanda är Mitsubishi Electric SUMO R290 som t.o.m. är bättre än den gamla SUMO:n med syntetiskt köldmedium. Dessvärre är den inte helt gratis. Jag skulle vänta till nästa år och se utbudet då. https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/luft-luft/sumo-r290

B Bujin skrev:
Går den befintliga sönder mitt i vintern kan det bli problematiskt om man inte har alternativa värmekällor. Du har en kamin och borde kunna klara dig i några veckor.

Det viktiga om man skaffar en ny luft/luftvärmepump och vill vara framtidssäker är att den använder naturligt köldmedium. Vad jag vet finns det i dagsläget bara två modeller på den svenska marknaden med naturligt köldmedium. Den med bäst prestanda är Mitsubishi Electric SUMO R290 som t.o.m. är bättre än den gamla SUMO:n med syntetiskt köldmedium. Dessvärre är den inte helt gratis. Jag skulle vänta till nästa år och se utbudet då. [länk]
Vilket märke och modell är den andra med R290?
Kan inte komma på att jag sett fler luftvärmepumpar med propan!

B Bujin skrev:
Den andra är Clivet Cervino
[länk]
👍
Inga uppgifter om vad den kan leverera när det är kallt ute och avsedd för värmedrift ner till -15 ute.
Känns nästan som den mest är avsedd för kyldrift

svartberg svartberg skrev:
Tack alla för era svar! Då kör jag på med nuvarande pump tills den går sönder, och köper därefter helt ny.

Hur ska jag tänka med service, är det fortfarande värt kostnaden att serva den varannat år?
Den servisen kan du själv göra

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.