6 300 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Byta ut äldre luftvärmepump mot annan mer effektiv äldre?
Hej!
Nybliven forummedlem och relativt nybliven husägare till hus på ca 120 kvadrat i 1,5 plan från 70-talet i södra Sverige. Huset värms idag med kamin samt luftvärmepump. Upplever att luftvärmepumpen, en Panasonic CE9HKEW med åtminstone 15 år på nacken, värmer dåligt när temperaturen kryper under nollan. Regelbundet servad.
Jag har nu blivit erbjuden att till ett “förmånligt pris” (10000kr inkl installation) byta till en IVT 12 PR-N som gått ca 3 år.
Jag är novis inom området och min fråga till er med mer erfarenhet om det helt enkelt är värt att byta min Panasonic mot IVTn, eller om jag istället bör satsa direkt på ny modern luftvärmepump? Tacksam för hjälp!
Nybliven forummedlem och relativt nybliven husägare till hus på ca 120 kvadrat i 1,5 plan från 70-talet i södra Sverige. Huset värms idag med kamin samt luftvärmepump. Upplever att luftvärmepumpen, en Panasonic CE9HKEW med åtminstone 15 år på nacken, värmer dåligt när temperaturen kryper under nollan. Regelbundet servad.
Jag har nu blivit erbjuden att till ett “förmånligt pris” (10000kr inkl installation) byta till en IVT 12 PR-N som gått ca 3 år.
Jag är novis inom området och min fråga till er med mer erfarenhet om det helt enkelt är värt att byta min Panasonic mot IVTn, eller om jag istället bör satsa direkt på ny modern luftvärmepump? Tacksam för hjälp!
Min 16år gammla MSZ-FD35VA fixar värmen för 205kvm byggår -76. Den behöver hjälp av elvärme först vid utetemp under -5.
På årsbasis går det åt 6000kWh till värme enligt Tibbers analys.
Byter inte pumpen innan den gårt sönder. Kanske att en andra pump skulle vara motiverat för komfort (kunna köra bägge men på ett snäpp lägre fläkt än jag gör idag)
På årsbasis går det åt 6000kWh till värme enligt Tibbers analys.
Byter inte pumpen innan den gårt sönder. Kanske att en andra pump skulle vara motiverat för komfort (kunna köra bägge men på ett snäpp lägre fläkt än jag gör idag)
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Byt mot en ny Panasonic!
Nu har vi en gammal HZ9RKE-5 från 2017 men den värmer hela bottenvåningen på 102m² plus att övervåningen hålls varm men då ca 18-19°C.
En ny HZ25 är såklart ännu lite bättre.
Sällan vi har kallare än -15°C men även då fixar HZ9 värmen galant.
Nu har vi en gammal HZ9RKE-5 från 2017 men den värmer hela bottenvåningen på 102m² plus att övervåningen hålls varm men då ca 18-19°C.
En ny HZ25 är såklart ännu lite bättre.
Sällan vi har kallare än -15°C men även då fixar HZ9 värmen galant.
Säljer du Panasonic eller varför tror du det är bästa valet?R Runnis skrev:
Kolla vid 0 och minusgrader att hela utedelens yta blir jämt vit av frost vid normal inställd inomhusvärme och inte bara i mer eller mindre breda band/remsor och det fins remsor som är utan frost.
Har du remsor som inte frostar så kan en påfyllning av köldmedel räcka - förstås efter läcksökning och åtgärd av denna innan ny påfyllning. - detta är förmodligen billigare än att byta till ny maskin, även om R410A börja bli riktigt dyr numera.
Har du remsor som inte frostar så kan en påfyllning av köldmedel räcka - förstås efter läcksökning och åtgärd av denna innan ny påfyllning. - detta är förmodligen billigare än att byta till ny maskin, även om R410A börja bli riktigt dyr numera.
Håller med, det finns egentligen inget att serva på en enkel luftvärmepump förutom att rengöra den. Det är ju inget som t ex ska ha olja, några förbrukningsdelar som ska bytas eller något som ska kalibreras regelbundet.
Jodå det är det. Har nyss bytt ut en fullt fungerande Panasonic med snart 8 år på nacken mot en Daikin Nepura. Går fan inte att jämföra, det är som dag och natt i skillnad.useless skrev:
När jag flyttade in i mitt torp i våras var det 3 minusgrader ute och 11 grader i sovrummet. Jag kan inte rekommendera att sova på luftmadrass då, även luften i den var kall. Då var det en 20 år gammal panasonic vilken jag bytt mot en ny Daikin. Nu har jag 20 grader i sovrummet på övervåningen - stor skillnad. Jag velade om jag skulle köpa ny då jag inte gillar att slänga något som inte är trasigt men det var absolut värt det.
Finns inget att serva annat än att göra rent lamellerna så det kan du göra själv. Skit i serviceavtal.svartberg skrev:
Men ang. att byta till en ny:
Du måste ju räkna på det innan du bestämmer dig för att vara säker, men jag kan säga redan nu att det med största sannolikhet är värt att byta.
Nya moderna värmepumpar är varvtalsstyrda och mycket bättre på att ge värme även vid lägre temperaturer.
Bytte från en Panasonic som var värsting 2012 till en Daikin 2022, Caldo 2 xrh 40. Gamla behövde 5000kwh/år den nya behöver 2200kwh/år för att värma 130kvm öppen planlösning.
Hade tur som bytte 2022 innan elpriserna rusade, så den pumpen är betald till årsskiftet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen blev det en enorm komforthöjning då nya inne- och utedelen är mycket tystare och värmer bättre.
Du kanske upplever det så, nu vet vi inte om den gamla VP hade samma effekt/storlek som till den du bytte till.P pbh.e skrev:
Rent ekonomiskt ska man köra VP tills den rasar, mest kronor i besparing per kWh och investering typ.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
Hur stor skillnad ett byte gör varierar stort beroende på en mängd faktorer. Den enda hands on erfarenheten jag har är min Mitsubishi FH35 från 2017 som fortfarande är lika bra eller bättre än en 3 år gammal Daikin som en bekant har. Daikinen har r32 och min Mitsu r410, men Jag vill minnas att Daikinmodellen är snäppet mindre effektmässigt. Å andra sidan har den bara drygt halva ytan att värma i ett bättre isolerat hus.
En sak som stör rejält är att Daikin skiter i hur man ställer fläkten. Även vid maxläge kör den bara max när den känner för det, medan min Mitsubishi alltid kör fläkten i den hastighet jag ställer in (utom vid avfrostning eller uppnådd temp). Det gör att värmespridningen fungerar klart bättre.
En sak som stör rejält är att Daikin skiter i hur man ställer fläkten. Även vid maxläge kör den bara max när den känner för det, medan min Mitsubishi alltid kör fläkten i den hastighet jag ställer in (utom vid avfrostning eller uppnådd temp). Det gör att värmespridningen fungerar klart bättre.