1 245 läst · 13 svar
1k läst
13 svar
Byta ut 45mm reglar mot 70mm
Hallå!
Jag har påbörjat en badrumsrenovering och har precis rivit ner all gips från väggarna. Då märkte jag att reglarna i en av innerväggarna endast är 45x45mm. Min fråga är om det finns något sätt att byta ut/förstärka väggen med 45x70mm reglar utan att behöva riva väggen?
Jag har påbörjat en badrumsrenovering och har precis rivit ner all gips från väggarna. Då märkte jag att reglarna i en av innerväggarna endast är 45x45mm. Min fråga är om det finns något sätt att byta ut/förstärka väggen med 45x70mm reglar utan att behöva riva väggen?
Det beror ju lite på vilken vägg du har på andra sidan och hur den är fäst.
Dvs, gips, brädor, betong, något annat? Spikad, skruvad?
Vad har du för ytskikt på andra sidan? Målad/tapet som ändå är dags att byta, kakel, eller en ny dyr tapet?
Enklast är kanske att komplettera befintliga reglar med 28x45 eller liknande på båda sidor som du skruvlimmar fast?
Vad har du för ytskikt på andra sidan? Målad/tapet som ändå är dags att byta, kakel, eller en ny dyr tapet?
Enklast är kanske att komplettera befintliga reglar med 28x45 eller liknande på båda sidor som du skruvlimmar fast?
Hur blir det då vid botten och toppen av väggen? Då jag behöver ha väggen 70mm djup så kommer reglarna ju isåfall sticka ut 25mm från dom vågräta reglarna vid golv och tak?
O olofh skrev:
Det är ok om badrummet krymper en aning då rivning av väggen på andra sidan inte är ett alternativ. Det jag helst vill då är ju att på något sätt bygga in 70 reglar i den befintliga 45 väggen. Så att jag endast förlorar 25mm i badrummet.O olofh skrev:
Det är tyvärr inget alternativ att riva väggen på andra sidan.Dowser4711 skrev:Det beror ju lite på vilken vägg du har på andra sidan och hur den är fäst.
Ah, förstod det som att du ville behålla väggens djup men öka stabiliteten, är du bara ute efter djupet behöver du ju bara montera 25/28x45 utanpå de 45x45 som du har nu och strunta i de som jag föreslog förut.W William1234 skrev:
Och som sagt, lägga en längst ned och en längst upp.
Då kan du väl bara ställa 70reglarna jämte 45orna. Eller så får du sala på 45orna alt typ ta en fein o såga bort 45orna inifrån så att säga. Men då blir det ju lite spackeljobb sen på andra sidanW William1234 skrev:
Har man bara skruvad gips med färg/billig tapet så går det ju att skruva loss (efter visst spackel-pill) och sedan skruva tillbaka en 45x70 utan att riva väggen. Men den kommer se ut som skit innan den är spacklad och målad/tapetserad igen.W William1234 skrev:
Det hade ju varit en bra lösning! Gör detta att väggen blir lika stabil som om det vore en 70 mm regel från början? Är det ett ”godkänt” sätt att bygga vägg på?Dowser4711 skrev:
Skruvlimmar du på dem så kommer det bli stabilare än en enstaka 45x70.W William1234 skrev:
Med ”godkänt” misstänker jag att du menar med avseende på BKR, säker vatten eller liknande.
Då är det viktigaste att din hantverkare godkänner det, det är ju deras certifiering som gäller i slutänden,