Jeppeboy Jeppeboy skrev:
okey, det är så jag fått förklarat för mig av en kille som jobbar med vitvaror som var här och kolla att det går inte koppla in induktionshäll och lös ungt etc innan elen är bytt och jag hör ju mig för nu för jag vet som sagt inte... men då påstår du alltså att det bör funka på elen som finns här nu? Det hade ju varit grymt i så fall!!

mvh

Vad hade den vitvarukillen för "kompetens"?

Lite sanning finns faktiskt, du BÖR ha en egen matning till ugnen då det är olämpligt att säkra ugnen samma som hällen med 20 A

Protte

Ja så upplevde jag det också, det var svårt att få tag på vettig info om det går att bygla om vitvarorna till en enfas matning. Lite detektivarbete kan ge resultat, ta lite bilder och lägg upp så finns kanske någon på forumet som kan svara. Men det är nog så att just när det gäller valet av spis/ugn/häll så är det begränsande med enfas.

Mitt senaste hällköp var ett mysterium, det fanns ingen information om det satt en propp på skiten och vilken matning den ville ha. Man fick ta dit en installatör som löste det på plats. Men då hade jag 3 x 10 med N och PE framdraget så jag tänkte att det här kan väl inte gå fel?

• Gilla
Jeppeboy
  • Laddar…
Jag ser inget tekniskt problem att göra hällar som valfritt går koppla enfasigt eller tvåfas med nolla.
Beror bara om blecket sitter mellan L1 och L2 eller inte alls och vilken sorts kabel man använder (3 eller 4 ledare)

Protte

Ett alternativ till trefasmatning är att få in en grövre enfas.

Att höja från 20 till 25A borde vara ganska rättfram - kan behövas ny ledning mellan mätartavlan och Din lägenhet. Givetvis behövs det också att elleverantören är med på noterna och medger höjningen. I deras fall är det en avvägning av hur kraftig kabel de har in i huset.

Om man sedan skulle vilja gå ett steg längre, till 1 x 35A blev det genast lite jobbigare. Då behöver mätarplattan bytas, eftersom säkringen som sitter där inte klarar mer än 25A. Det behövs nästa storlek, "Gänga III" (Gänga 3, egentligen). Tämligen säkert behövs också ledningsbyte upp till lägenheten.

Det finns elleverantörer som har samma taxa för enfas upp till 35A som för trefas 16A i lägenheter. I praktiken är det bara väldigt korta tider som det går några 30 A, och risken att det gör det i grannlägenheten exakt samtidigt är så liten så liten...

Men samtidigt är "sammanlagring" som det kallas, lurigt med så få abonnenter som 7. Ju fler desto bättre sannolikhet för att några har andra tider hem från jobbet.

Jag bodde tidigare i ett hyreshus med 20 lägenheter, där inkommande var 3 x 85A. Aldrig några problem där, det var hyres, varje lägenhet hade 3 x 16, en trefasspis, ett kyl/frys och lite lampor... En liten gammal hiss, tvättstuga i källaren med 2 stora maskiner och ett torkskåp. Fjärrvärme.

Men ett år blev det fasbortfall på kvällen den 23/12. Det var stationen som matade ut 315 A till hela gatan med 8 - 10 likvärdiga hus, där sista huset hade fimpat gasspisarna under hösten.
23/12 på kvällen griljeras det skinkor i de flästa lägenheter! Då räkte inte 315 längre till...

Våren efter byggdes det en ny nätstation i andra änden av gatan, synkat med ett nybygge där, och så delades matningen upp från olika ändar.

S Soltorp40 skrev:
Att höja från 20 till 25A borde vara ganska rättfram - kan behövas ny ledning mellan mätartavlan och Din lägenhet. Givetvis behövs det också att elleverantören är med på noterna och medger höjningen. I deras fall är det en avvägning av hur kraftig kabel de har in i huset.
På bild 3 i TS första inlägg kan man se att det är en gul plupp på säkringen. Alltså är det redan 25A. Det är spismatningen och inte huvudsäkringen som är 20A. Att få 35A enfas borde under rådande omständigheter vara precis lika stort jobb som att dra in trefas fast sämre resultat.

Jeppeboy Jeppeboy skrev:
okey, det är så jag fått förklarat för mig av en kille som jobbar med vitvaror som var här och kolla att det går inte koppla in induktionshäll och lös ungt etc innan elen är bytt
En spis med ugn vare sig det är en traditionell spis eller separat häll och ugn brukar ha en total effekt på runt 10 kW oavsett om det är induktion, glaskeramik eller gjutjärnsplattor. Det går som sagt oftast bra med enfas trots att spismatningen nominellt inte kommer i närheten av spisens effektbehov.

Det som sannolikt är ett större problem är alla andra apparater du vill ha. Det kommer att fungera så länge alla i hemmet har lite koll på vad man kan och inte kan köra samtidigt. Det är på alla sätt bättre om du kan få in trefas i lägenheten. Men blir det orimligt dyrt så kan du klara dig med enfas också.

• Gilla
Jeppeboy och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
På bild 3 i TS första inlägg kan man se att det är en gul plupp på säkringen. Alltså är det redan 25A. Det är spismatningen och inte huvudsäkringen som är 20A. Att få 35A enfas borde under rådande omständigheter vara precis lika stort jobb som att dra in trefas fast sämre resultat.

En spis med ugn vare sig det är en traditionell spis eller separat häll och ugn brukar ha en total effekt på runt 10 kW oavsett om det är induktion, glaskeramik eller gjutjärnsplattor. Det går som sagt oftast bra med enfas trots att spismatningen nominellt inte kommer i närheten av spisens effektbehov.

Det som sannolikt är ett större problem är alla andra apparater du vill ha. Det kommer att fungera så länge alla i hemmet har lite koll på vad man kan och inte kan köra samtidigt. Det är på alla sätt bättre om du kan få in trefas i lägenheten. Men blir det orimligt dyrt så kan du klara dig med enfas också.
Ursäkta, miss av mig med huvudsäkringen.

Jag vill dock tala om att det finns vi personer som inte alls håller med om att "det på alla sätt är bättre om Du kan få in trefas".

Begränsningarna i användning är faktiskt lättare att leva med på enfas!

Med enfas måste man hålla ordning på att inte göra för mycket samtidigt, nog så.

Med trefas måste man hålla ordning på 3 st begränsningar - spisens högra del och tvättmasklinen får inte går samtidigt, ugnen och diskmaskinen skall inte kombineras, spisens vänstra del och torktumlaren har krig... - eller hur det nu blir upplagt i just Ditt fall om det blir så.

Beroende på vad som är igång bör dessutom dammsugaren om möjligt köras i det eller det vägguttaget...

Att fortsätta med enfas, men större säkring (35A t.ex.) kan vara lika jobbigt som att byta till 3-fas, eller så kan det gå lättare - beror på en massa lokala saker,bland annat vad elleverantören tycker.

S Soltorp40 skrev:
Med trefas måste man hålla ordning på 3 st begränsningar - spisens högra del och tvättmasklinen får inte går samtidigt, ugnen och diskmaskinen skall inte kombineras, spisens vänstra del och torktumlaren har krig... - eller hur det nu blir upplagt i just Ditt fall om det blir så.
Ett vanligare scenario är att man inte behöver hålla reda på det alls eftersom man i praktiken inte använder alla de sakerna på en gång. Därför att man har en större total tillgänglig effekt med ett normalt svenskt trefasabonnemang.

S Soltorp40 skrev:
Att fortsätta med enfas, men större säkring (35A t.ex.) kan vara lika jobbigt som att byta till 3-fas, eller så kan det gå lättare - beror på en massa lokala saker,bland annat vad elleverantören tycker.
I det här fallet finns det en huvudsäkring med gänga 2 och stigare bestående av 6 mm². Sannolikt behöver alltså både stigare och mätartavla bytas ut. Jag kan inte se att det skulle vara enklare att säkra upp till enfas 35A än att dra fram trefas 16A. Men det senare möjliggör att man kör fler maskiner samtidigt. Och i Sverige är jag tveksam till om det ens förekommer enfasabonnemang med mer än 25A. Att saken kan se annorlunda ut utomlands är däremot troligt.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Att dra 3 x 10 kan vara enklare än 5 x 6 i befintliga rör.

Ibland kan man byta säkring i en mätartavla till G3.

Elverket kan ha synpunkter - när man har ett mindre antal lägenheter med "en fas var" så blir det inte så lyckat om en av lägenheterna plötsligt skall vara "3-fasig". Det kan alltså krävas mer arbete för elverket att börja "byta system" för en lägenhet än att behålla systemet men gå upp lite på en av dem.

Betr abonnemang kan Du ju vara tveksam, men läs då Ellevios prislista för abonnemang i Stockholm, om Du kan tänka Dig att räkna det som del av Sverige ;-)

Hej igen, som sagt, jag har provat, det funkar fint att köra en lgh med alla tänkbara mskainer på 25A HUVuDSÄKRING, råkar man stoppa i en 20A för att man är lite dum i huvet så funker det utmärkt att köra på det med, detta med en enfasspis säkrad 20A.

Jag antar att det har att göra med säkringarnas tröghet + att man inte kör allt på samma gång.

Vore jag brf så skulle jag inte tillåta att enskilda medlemmar ändrar till trefas, eftersom det kan uppstå stora kostnader för alla andra då. Även svårt att se vem som är ansvarig för kraftuttaget om det bara finns toppbelastning i ett hushåll - är det medlemmen eller föreningen?

Däremot kan man lobba för att alla konverterar till trefas och tar kostnaden gemensamt. Motion tror jag det heter till föreningsstämma.

Jag ifrågasätter om det ens är nödvändigt för att få in en vanlig induktionshäll + ugn. Det drar ju liksom inte mer än det som redan sitter där, men fördelningen på proppar kan behöva ändras.

Det är svårt att välja ugn+häll för en fas eftersom tillverkarna har så dålig information. En duktig elektriker bygger nog om produkterna snabbare för en fas än de drar in en ny trefas till lgh, och får tillstånd från brf + nätägare för det..

Jag lovar, du behöver inte 35A enfas för att leva ett normalt liv, ta det lugnt och hitta vitvaror som passar dig och enfasmatningen, det kommer gå bra. Jag har kört 4 pers på 20A, inga problem utom typ om jag körde diskmaskin, vattenkokare, brödrost, tvättmaskin och tre spisplattor + ugn och mycket belysning. Det händer helt enkelt inte särskilt ofta, Om det händer en gång per år - byt propp (till 25A som det ska vara), och stäng av vattenkokaren.

Ffa, lös det på egen hand, blanda inte in brf för då kan det ta lång tid. Alltså, ge tusan i matingen och anpassa apparaterna.

Lycka till i jakten på en lämplig häll + ugn!

S Soltorp40 skrev:
Att dra 3 x 10 kan vara enklare än 5 x 6 i befintliga rör.
Så kan det säkert vara. Min poäng var att om en elektriker skall dit och ersätta stigare och huvudsäkring för att få en ökad tillgänglig effekt i lägenheten så får man en större ökning av den tillgängliga effekten om man kan få en trefasmatning. Vi tycks vara helt överens om att 25A enfas räcker för väldigt många. Men det finns även de som har problem när de kör för många apparater samtidigt. I en bostad med ett väl planerat elsystem med tillräcklig effekt behöver man ytterst sällan fundera på vilka apparater man kör samtidigt.

C camelspin skrev:
Hej igen, som sagt, jag har provat, det funkar fint att köra en lgh med alla tänkbara mskainer på 25A HUVuDSÄKRING, råkar man stoppa i en 20A för att man är lite dum i huvet så funker det utmärkt att köra på det med, detta med en enfasspis säkrad 20A.
Hur det du att det "funkar" i längden? För att lösa en 25 A smältsäkring behöver man belasta den med 50 A under 5 minuter eller 40 A under en halvtimme. Man kan belasta med 35 A kontinuerligt. Detta riskerar ge värmeskador med tiden. Så man ska inte använda säkringen som "mätare" utan försöka bedöma hur mycket man belastar och hålla sig under 25 A under längre perioder. Enfaslägenheter stöder därmed inte alla tänkbara maskiner, inte samtidigt i den utsträckning som husägare är vana vid.

• Gilla
camelspin och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag vet inte att det funkar i längden, ssk inte specifikt för TS, men jag tror det. Om det är säkert med tanke på överhettning och brand kan jag ingenting om.

Anledningen till att jag tror att det funkar är erfarenheten från den förening jag bodde, ca 75 lägenheter, alla med enfas 25A och en spissäkring 20A. Jag vet att majoriteten hade diskmaskin, de flesta tvättmaskin, vissa torktumlare och många hade renoverat med häll och ugn i köket. Det var inget problem med säkringar som gick ofta bland de boende. Huvudsäkringen var 25A propp, gruppsäkringarna dvärg. Om det här sättet att använda elen på är farligt eller dålig praxis vet jag inte.

Man räddas dels av den "duty cycle" som dessa apparater har. Det tar ca 3 minuter att koka upp en liter vatten etc. Topparna får ju överstiga 25 A men man får se upp med långvarig överlast. Det "värsta" man har är nog ugn och torktumlare men inte ens de belastar 100% av tiden. Men kör man spis, ugn, tork mm samtidigt kan medelbelastningen under en timme överstiga säkringens märkström och närma sig den gräns där den löser, men här räddas man delvis av att dessa apparater inte kör 24/7, inte ens flera timmar i sträck.

Om det finns risk att det blir farligt med risk för brand om man kör för mycket apparater i en lägenhet med 25A enfas får ni läsa mina inlägg ovan kritiskt. De beskriver bara en erfarenhet att det kan fungera bra som användare, men inte att det är säkert eftersom jag inte vet vilken belastning jag verkligen hade eller hur länge den pågick.

Fördelen med att byta till 3-fas är att man får högre total effekt. Men i praktiken så behöver man gå till 3x16A för att det skall vara någon idé, detta då 3x10A=30A bara är marginellt bättre än 25A, särskilt med tanke på lastbalanseringen som måste till på 3-fas.

Jag hade inte bytt till 3-fas i en lägenhet...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.