Hej, min fråga gäller hur man gör om man vill ändra uppsatta detaljer i badrummet. Väggar och golv är av betong med kakel på väggar och klinker på golvet. Alltså om man vill byta badrumsskåp, duschkabin/vägg, krokar el. liknande, ej röra vatten/avlopp. Varje uppsatt detalj har ju en eller flera skruvar som den sitter på. Dessa är ju borrade igenom fog/kakelplatta och tätskiktet. Om man nu vill byta denna detalj och hålen inte passar utan man får borra nya hål, hur gör man då med det gamla hålen? Jag vet att de nu uppsatta detaljerna har våtrumssilikon i varje hål förutom skruv o plugg. Räcker det då med att fylla upp de gamla hålen med våtrumssilikon så blir det ok? Är det skillnad mellan om hålen sitter i kaklet eller i fogen? Är det också skillnad om hålen sitter i väggen eller i golvet? (Jag misstänker att duschväggen är fäst i golvet med skruv, brukar
den vara det? Eller brukar den bara vara "limmad" med silikon mot golvet?) Inget av hålen träffas av en direkt vattenstråle vad jag kan se, det är väl närmast ev. hål i golvet jag tänker på som är känsliga.
Om man nu ger sig på att förändra något, är det bäst att borra i fogen eller i kakelplattan? Jag tänker på risken att få en spricka i kakelplattan