Hade tänkt byta toalettstol och har kollat på IFÖ Sign. Enligt deras specar så ska avståndet från väggen bakom toaletten till centrum på avloppsröret vara minst 100-125 mm. Vi ligger på ca 75 mm. Vad gör jag då? Finns det några mellankopplingar som man kan använda eller måste jag helt enkelt titta efter en annan stol?
En liknande denna borde väl fungera?
http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-klosettanslutning-golvstos-30-stor/
Kan även fungera utan, men svårare att rengöra bakom stolen isf.
http://www.rinkabyror.se/artikel/jafo-klosettanslutning-golvstos-30-stor/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan även fungera utan, men svårare att rengöra bakom stolen isf.
Nja, det står att det är 70 mm från centrum till bakkanten av stolen. Sen står det även att det ska vara 100 mm från centrum på avloppet till väggen.vojma skrev:
Leta reda på en stol som passar utan trassel.
(Jag gjorde misstaget att inte kolla upp avståndet till väggen då jag skulle byta toalettstol hemma hos svärmor. Vi åkte ut till henne en sen lördageftermiddag, 3,5 mil ut på landet, med en ny toalettstol. Jag skruvade loss den gamla och stängde av vattnet och kopplade bort anslutningen.
När jag sedan skulle montera på den nya stolen gick det ju givetvis inte eftersom väggavståndet var för litet. Lyckligtvis gick det att montera loss toalettstolen från övervåningen och montera där nere, och i stället sätta den nya på övervåningen.)
(Jag gjorde misstaget att inte kolla upp avståndet till väggen då jag skulle byta toalettstol hemma hos svärmor. Vi åkte ut till henne en sen lördageftermiddag, 3,5 mil ut på landet, med en ny toalettstol. Jag skruvade loss den gamla och stängde av vattnet och kopplade bort anslutningen.
När jag sedan skulle montera på den nya stolen gick det ju givetvis inte eftersom väggavståndet var för litet. Lyckligtvis gick det att montera loss toalettstolen från övervåningen och montera där nere, och i stället sätta den nya på övervåningen.)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Alternativet är en stol med utloppet bakåt och sedan en nittiogrades ner i avloppet.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götalands län
· 78 inlägg
Japp, den löste problemet. Gjutjärnsröret som kom upp ur golvet gjorde så att det blev en klack på ca 10 mm som jag var lite orolig för, att toaletten skulle stå på den, men det gick att trycka på stosen såpass mycket så det var inget problem. Köpte en IFÖ Sign 6860 med mjukstängade lock på Frej Jonson här i Göteborg i helgen för 2 700 kr och de lät mig öppna en förpackning med excentern för att se om det skulle funka. Bra av dem tycker jag! Så nu står den nya stolen där och siliconet håller på och härdar.gstv skrev:
Hade nog funkat även utan excentern men någon form av stos hade jag behövt för gjutjärnsröret är så mycket större än stolens avlopp.
Kanske kan jag också få lite hjälp här med. Vi har rivit ner klädda väggen bakom stolen vilket betyder att vi har långt mellan toa och rör, 15 cm till centrum. Det är väl inget monteringsproblem men ser lite konstigt ut när toan står så långt ut. Kan en sån stos som ni länkat till hjälpa?
Eller alt 2
Hur mycket är max man kan flytta stolen i förhållande till röret. Vi har ju fått 5 cm även på sidan om stolen och skulle man kunna flytta stolen några centimeter mer åt sidan till typ 8 kan man få in ett 40 skåp bredvid toa och handfat vilket skulle göra planeringen så mycket bättre. Skulle ju vara mer värt än att få bak stolen mot väggen.
Eller alt 2
Hur mycket är max man kan flytta stolen i förhållande till röret. Vi har ju fått 5 cm även på sidan om stolen och skulle man kunna flytta stolen några centimeter mer åt sidan till typ 8 kan man få in ett 40 skåp bredvid toa och handfat vilket skulle göra planeringen så mycket bättre. Skulle ju vara mer värt än att få bak stolen mot väggen.
Klicka här för att svara