Hej!
Jag är hyggligt nyinflyttad i en 20-talslägenhet i Stockholm, och de senaste dagarnas högsommarvärme har fått mig att inse att ventilationen är under all kritik. Dagtid får vi 30 grader och fullständigt stillastående luft, trots neddragna rullgardiner för att stänga ute solen. Det uppenbara alternativet - att vädra - är inte att tänka på då vi har samtliga fönster mot en ganska hårt trafikerad väg och har en tvåmånadersbebis att tänka på. Några timmar med öppet fönster, och vi är tvungna att torka svart damm från fönsterbrädan.
I kväll gjorde jag hur som helst en otrevlig upptäckt. Jag bestämde mig för att undersöka de ventilationsventiler vi har ovanför fönstren i sov- och vardagsrummen. Jag antar att dessa står för all tillförsel av frisk luft, då någon annan ventilation än ett utsug i badrummet och köksfläkten inte finns i lägenheten. Hur som helst visade sig dessa vara igenproppade av de förra ägarna. Kanalen ut var kort och gott fylld med skumgummi och gamla trasor - inte konstigt att det blir stillastående!
Ventilerna som sitter där idag har sett sina bästa dagar, och jag skulle gärna byta ut dem mot något modernare. Inte minst mot något med bättre filter mot partiklar och avgaser. Bebislungorna skall skonas till varje pris!
Min fråga är alltså: Vad har jag, och vad kan jag göra åt det för att förbättra luften i mitt hem? Jag har googlat och läst här på forumet, men inser att jag vet alldeles för lite om ventilation för att kunna hitta dessa svar på egen hand.
Tack på förhand!
Henrik
Jag är hyggligt nyinflyttad i en 20-talslägenhet i Stockholm, och de senaste dagarnas högsommarvärme har fått mig att inse att ventilationen är under all kritik. Dagtid får vi 30 grader och fullständigt stillastående luft, trots neddragna rullgardiner för att stänga ute solen. Det uppenbara alternativet - att vädra - är inte att tänka på då vi har samtliga fönster mot en ganska hårt trafikerad väg och har en tvåmånadersbebis att tänka på. Några timmar med öppet fönster, och vi är tvungna att torka svart damm från fönsterbrädan.
I kväll gjorde jag hur som helst en otrevlig upptäckt. Jag bestämde mig för att undersöka de ventilationsventiler vi har ovanför fönstren i sov- och vardagsrummen. Jag antar att dessa står för all tillförsel av frisk luft, då någon annan ventilation än ett utsug i badrummet och köksfläkten inte finns i lägenheten. Hur som helst visade sig dessa vara igenproppade av de förra ägarna. Kanalen ut var kort och gott fylld med skumgummi och gamla trasor - inte konstigt att det blir stillastående!
Ventilerna som sitter där idag har sett sina bästa dagar, och jag skulle gärna byta ut dem mot något modernare. Inte minst mot något med bättre filter mot partiklar och avgaser. Bebislungorna skall skonas till varje pris!
Min fråga är alltså: Vad har jag, och vad kan jag göra åt det för att förbättra luften i mitt hem? Jag har googlat och läst här på forumet, men inser att jag vet alldeles för lite om ventilation för att kunna hitta dessa svar på egen hand.
Tack på förhand!
Henrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är det en bostadsrätt du har? Isåfall så är ventilationen föreningens ansvar (OVK) nu känner jag inte igen själva ventil typen men det finns filterinsater att sätta i som man får tvätta/byta beroende på hur mycket skit som kommer utifrån. Sen skall man via ovk'n bestämma hur mycket ventilerna skall stå öppet för att få den rätta genomströmningen i lägenheten.
Tack för ditt svar! Jag anades nästan att detta skulle ligga på föreningen. I det här fallet är det synd, för det gör att ett eventuellt byte naturligtvis skall dryftas i ett par år innan det blir av.Storalyan skrev:Är det en bostadsrätt du har? Isåfall så är ventilationen föreningens ansvar (OVK) nu känner jag inte igen själva ventil typen men det finns filterinsater att sätta i som man får tvätta/byta beroende på hur mycket skit som kommer utifrån. Sen skall man via ovk'n bestämma hur mycket ventilerna skall stå öppet för att få den rätta genomströmningen i lägenheten.
Huvudfrågan blir således: Var får jag tag på nya filter till dessa ventiler? De gamla filtren (det svarta som syns på bilden) är så gammalt att det faller i sär och blir till damm när man tar i det.
Jag har nu snubblat över flimmerfilter, vilket verkar vara precis den typ av produkt jag behöver. Frågan är: finns det någon variant som jag enkelt kan stoppa in i mitt rör, utan att behöva byta alltför många delar?
http://www.luftbutiken.se/tillbehor-friskluftsventiler/363-flimmerfilter-start-kit.html
http://www.luftbutiken.se/tillbehor-friskluftsventiler/363-flimmerfilter-start-kit.html
H hundbom skrev:Hej!
Tack på förhand!
Henrik[bild][bild][bild]
Hur blev det? Vad gjorde föreningen? Vi sitter i exakt samma situation, men våra ventilationer är full med svart damm och kryp... vi har dem i varje rum och vill gärna ha något modernare!
Det är väl bara att ta ner ventilerna och rengöra dom. Det får man göra med viss regelbundenhet.I IdaKarolina skrev:
Nog ser det ut som vanliga fresch 80S Storalyan skrev:Är det en bostadsrätt du har? Isåfall så är ventilationen föreningens ansvar (OVK) nu känner jag inte igen själva ventil typen men det finns filterinsater att sätta i som man får tvätta/byta beroende på hur mycket skit som kommer utifrån. Sen skall man via ovk'n bestämma hur mycket ventilerna skall stå öppet för att få den rätta genomströmningen i lägenheten.
Klicka här för att svara