Jag har idag ett trefasuttag, perilex, men vet inte riktigt om det bästa är att koppla ihop häll och ugn i detta trefas eller göra ett till 230V. Blir det någon effektförlust om jag använder trefasuttaget till båda? Hur skulle ni gjort?

Ja, du kan ju inte koppla in två kaplar i stickproppen så det du kan göra om nu hällen och ugnen är på samma ställe är att sätta en kopplingsdosa där du använder två faser + nolla och jord till hällen och sista fasen + nolla och jord till ugnen alternativt sätta ett vanligt uttag brevid dosan för ugnen som kan ha en stickpropp.

precis, det var det jag undrade. Jag var nog lite otydlig. Om man ska göra om det till två uttag eller använda det enda som är där och hur det blir med effekten? VIlket alternativ hade du valt?

Det första, med en kabel från ugnen och en från hällen till en dosa.

Vad har du köpt för häll och ugn?? Dom flesta hällar är gjorda (=max effekt på runt 7kW) för att kopplas in på två faser á 16A, så om du har tre faser, nolla och jord framdragen, avsäkrat med 16A så ska det vara lugnt.

Elektrikern frågade nämligen vad jag ville. Han sa att det går att antingen koppla ihop ugn och häll till trefasuttaget men det var alltså inget bra alternativ. Då ber jag honom göra två 230V-uttag då istället för mitt trefas som är där idag.

loftby skrev:
Elektrikern frågade nämligen vad jag ville. Han sa att det går att antingen koppla ihop ugn och häll till trefasuttaget men det var alltså inget bra alternativ. Då ber jag honom göra två 230V-uttag då istället för mitt trefas som är där idag.
Nej nej, nyttja två faser till hällen, det kommer du behöva då en fas styr två plattor och den andra dom andra två istället för att ha en fas på alla fyra. Ett 230 uttag till ugnen och hällen på två faser i dosan...så skulle jag ha gjort.

Det blir väl som att koppla ihop dem till trefasuttaget? Förutom att de får varsinn nolla och jord? Det står att hällen och ugnen är på 230V men det kanske ändå är bäst att göra som du sa...

Redigerat:
Byt ut den elektriker som vill koppla ihop häll och ugn i ett uttag och du ska se att den nya gör som Glufsglufs föreslår utan att nån har berättat hur man ska göra.

Till och med jag som inte kan nåt om el egentligen begriper varför man ska koppla hällen på två faser....

Lite grundläggande el-lära från gymnasiet räcker.. Om man tittar på en induktionshäll så har zonerna lite varierande effekt mellan ca 1,2 och 2,3kW. Om man bara kopplar hällen på en enda 230V fas så är den maximala effekten du kan få ut 230*16 (effekten=spänning*ström P=U*I)=3680W. Dvs du kommer bara att kunna använda 2 zoner i taget på maxeffekt. Om du istället kopplar hällen på två faser så ligger kokzonerna parvis på varje fas och du får då ut 7360W istället vilket räcker till alla fyra zonerna

Jag skulle tro att du nog missförstått elektrikern.

Ett alternativ skulle vara att ta bort det gamla perilexuttaget och använda dosan som kopplingsdosa, dra iväg en kabelstump till ett utanpåliggade perilexuttag och en kabelstump till ett vanligt utanpåliggande vägguttag. Doslock på kopplingsdosan och voila! Två uttag, ett för häll och en för ugn.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.