J jonaserik skrev:
Allt beror på vilken din röret har 1 tum eller 25 mm verkar var det största , den här typen är billigast att skarva med (+ kopplingen )
Det finns för större dim med ,men då blir det helt andra priser
Mitt rör verkar vara 3/4", vilken art nr är det då som gäller på mässingskopplingen? Annars har jag missuppfattat dig....

Måste komma vidare på nåt sätt... Hmmmm

Jag har gängverktyg för rörgänga, så jag skulle ju kunna såga av röret strax höger om muffen och gänga där

Hej igen! Nu behöver jag er hjälp igen, fått hem ventilpaket och exp kärl
på ventilpaketet finns 3st utgångar (honor), jag har bara behov av två? hur är det tänkt att koppla annars?
vad anger pilen på säkerhetsventilen?

• Ventilpaket med tre anslutningspunkter och en pil på säkerhetsventilen, placerat på mönstrad textilduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J johan5588 skrev:
Hej igen! Nu behöver jag er hjälp igen, fått hem ventilpaket och exp kärl
på ventilpaketet finns 3st utgångar (honor), jag har bara behov av två? hur är det tänkt att koppla annars?
vad anger pilen på säkerhetsventilen?
Normalt ansluter du ju ett rör till värmesystemet i den ena anslutningen, och expansionskärlet till den andra. I anslutningen med pilen på säkerhetsventilen ansluter du ett rör som mynnar ut ovan en golvbrunn. Den här anslutningen får inte förminskas utan ska hålla samma dimension hela vägen

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Har du exspansion kopplat på annat ställe pluggar du en av de till höger

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
L lordi skrev:
Normalt ansluter du ju ett rör till värmesystemet i den ena anslutningen, och expansionskärlet till den andra. I anslutningen med pilen på säkerhetsventilen ansluter du ett rör som mynnar ut ovan en golvbrunn. Den här anslutningen får inte förminskas utan ska hålla samma dimension hela vägen
Tack! Då förstår jag nog. Utgången från säkerhetsventilen är alltså den grövre? ( tlll vänster på bilden), den är i så fall grövre, 1 1/4 tum

J johan5588 skrev:
Tack! Då förstår jag nog. Utgången från säkerhetsventilen är alltså den grövre? ( tlll vänster på bilden), den är i så fall grövre, 1 1/4 tum
Japp. Det är den med pilen som är utloppet. Ser ut som 1". Utloppet är ofta en storlek större än inloppet

Visst är det lin och pasta som är bäst på denna typ av installationer? Gängtejp använder jag endast på enklare kallvattenprojekt

Gängtape använder man inte.

Krilleman
På anslutningen av expensionskärl står det väldig ofta i monteringsanvisningen att gängtape ska användas, ej lin.

På resten är det lin som gäller!

Det är även en fördel att sätta en kulventil direkt efter kärlet så byte och service underlättas. Gärna varianten med avtappning!

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Hej igen!
Förtrycket i exp kärlet vid installation är 0,6bar. Hur vet jag vilket tryck jag ska fylla systemet till?

Griffeltavlan
1,0 bar är lämpligt.;)
Du räknar höjden till högsta radiator. 3 meter per våning.

Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
1,0 bar är lämpligt.;)
Du räknar höjden till högsta radiator. 3 meter per våning.
ok, jag har tre våningar inkl källare. 1 bar är lika med 10 metervattenpelare har jag hört

J johan5588 skrev:
ok, jag har tre våningar inkl källare.
Fyll inte mer än 0,9 bar, trycket kommer att öka inför vintern när vattnet blir varmare i systemet

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Griffeltavlan
Stämmer iofs. Men fyll 1 bar sen lär du ändå lufta ur systemet efteråt. Så även om det efter det har sjunkit till 0.5 bar kan du låta de vara tills de blir kallare ute.

• Gilla
Kestros och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.