13 661 läst ·
78 svar
14k läst
78 svar
Byta till slutet expansionskärl i hus från år 1860, storlek? inkoppling?
Mitt rör verkar vara 3/4", vilken art nr är det då som gäller på mässingskopplingen? Annars har jag missuppfattat dig....J jonaserik skrev:
Hej igen! Nu behöver jag er hjälp igen, fått hem ventilpaket och exp kärl
på ventilpaketet finns 3st utgångar (honor), jag har bara behov av två? hur är det tänkt att koppla annars?
vad anger pilen på säkerhetsventilen?
på ventilpaketet finns 3st utgångar (honor), jag har bara behov av två? hur är det tänkt att koppla annars?
vad anger pilen på säkerhetsventilen?
Normalt ansluter du ju ett rör till värmesystemet i den ena anslutningen, och expansionskärlet till den andra. I anslutningen med pilen på säkerhetsventilen ansluter du ett rör som mynnar ut ovan en golvbrunn. Den här anslutningen får inte förminskas utan ska hålla samma dimension hela vägenJ johan5588 skrev:
Tack! Då förstår jag nog. Utgången från säkerhetsventilen är alltså den grövre? ( tlll vänster på bilden), den är i så fall grövre, 1 1/4 tumL lordi skrev:
Produkter som diskuteras: "Gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Gängtape använder man inte.
På anslutningen av expensionskärl står det väldig ofta i monteringsanvisningen att gängtape ska användas, ej lin.
På resten är det lin som gäller!
Det är även en fördel att sätta en kulventil direkt efter kärlet så byte och service underlättas. Gärna varianten med avtappning!
På resten är det lin som gäller!
Det är även en fördel att sätta en kulventil direkt efter kärlet så byte och service underlättas. Gärna varianten med avtappning!