Krilleman
Var står texten skriven ang syr på vedpanna?!

BBR 8.52

Det står naturligtvis inte SYR eftersom det är ett varumärke.

• Gilla
JudgementLord
  • Laddar…
Krilleman
Absolut, men du förstod ju vad jag menade trots mitt misstag. :giggle:

Texten är öppen för tolkning (som dom flesta reglerna), det är ju väldigt många hushåll som eldar med ved ute "på landet" utan kommunalt VA. Och hur många har reservkraft för vattnet?

För det är ju vid strömavbrott kombinerat med fullt vedinlägg som denna utrustning behövs som bäst.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Den gängse tolkningen av regeln är att det krävs. Men jag håller med dig om att nyttan är tveksam.

Krilleman Krilleman skrev:
Absolut, men du förstod ju vad jag menade trots mitt misstag. :giggle:

Texten är öppen för tolkning (som dom flesta reglerna), det är ju väldigt många hushåll som eldar med ved ute "på landet" utan kommunalt VA. Och hur många har reservkraft för vattnet?

För det är ju vid strömavbrott kombinerat med fullt vedinlägg som denna utrustning behövs som bäst.
Är nedkylningsventilen mer funktionsmässig om jag har kommunalt vatten? Jag har enskilt vatten och det är inte mycket kallvatten i hydropressen.....

Redigerat:
Har man eget vatten och eldar med ved. Ska det vara riktigt då så ska det vara en eget tryckkärl/hydrofon som har backventil för att inte tömmas vid EL-bortfall på min 300 liter för kylningen, kopplas enbart till den ventilen

D Daniel 109 skrev:
Det räcker för bytet. Enligt dagens regler ska en vedpanna ha nödkylningsventil. Men det har inget med typen av expansionskärl att göra.
Bra :) då beställer jag ett exp kärl på 80L och ett tillhörande ventilpaket (samlingsrör, säkerhetsventil 1,5kg, manometer, utluftningsventil). Hur det ska sättas ihop och i vilken ordning klarnar väl när jag fått hem grejerna hoppas jag ;)

Nedkylningsventill väntar jag med, 300l tank och ventil låter skrymmande och dyrt :rolleyes:

Det enda viktiga är att det inte får finnas någon ventil mellan dina värmekällor och övertrycksventilen.

Rörledning med isolering och t-rör upptäckt bakom vägg, föreslagen anslutningspunkt för nytt expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag fann jag äntligen t-röret där gamla exp kärlet, bakom en murad vägg:D. Vore väl enklast att ansluta nya slutna kärlet på samma ställe?

Du kan ansluta det näst intill var som helst. De öppna än anslutna på toppen så att man inte blåser ut allt vatten vid en kokning och det funkar som avluftning.

Expansionskärlet kan sitta nästan var som helst. Övertrycksventilen måste sitta utan ventil mellan den och värmekällan/källorna. Det behöver finnas någon stans där man kan lufta systemet. Övertrycksventilen kan ta den rollen också. Eller i värsta fall en radiatorluftning.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Angående tömning av radiatorkretsen innan jag kapar bort rören till gamla exp på vinden, så hittar jag inga kranar, så det blir väll att tappa ur vattnet i hela systemet från syrefritt vatten. Hittade en avtappningskran på en av de två grova rören i radiatorkretsen i källaren (i takhöjd) i jämnhöjd med bilden ovan, eller är det bättre att använda än avtappningen på pannan? (lägsta punkt). Gör det någon nytta att stänga av alla elementen med dess termostat för att minska mängden syrefritt vatten som tappas?

Tappa ur till den höjd som du behöver för att koppla in och låt det andra vattnet vara kvar,

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Stänger man ventiler då kommer mycket vatten att stanna.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Tappa ur till den höjd som du behöver för att koppla in och låt det andra vattnet vara kvar,
Japp, det låter ju klokt.

Ett par andra funderingar, :
1. Nya tryckkärlet kan väl stå på golvet, på lägre nivå än övriga rör, i och med att det är en trycksatt blåsa i?
2.Får jag blanda rörmeterial, -svart, -koppar, -galvrör i radiatorkretsen? Närmast pannan har jag koppar men resten av rörstammen och elementen är "vanligt svart"

Det är normalt med att gå på med kopplingar mellan järn och koppar, kärlet kan med fördel stå på golvet, ett tips sätt en ventil innan kärlet så behöver du inte tappa trycket om du ska göra något mer , då ska vredet lossas och hängas i ett snöre på sidan om, se till att den är öppen då.

• Gilla
johan5588
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.