Frågan står i titeln - tänkte lägga en gång av stenplattor, inte nödvändigtvis ta bort all grus men tycker det är bedrövligt då det alltid fastnar i skorna och kommer in i bilen, inomhus osv😊

Hur gör man detta på lämpligaste sätt, kan man jämna ut all grus och sen lägga stenplattor direkt på samt foga fast dessa med någon form av stenmjöl?

Hur hade ni gjort?

• Grusgång bredvid ett vitt tegelhus, omgiven av gräsmatta och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grusgård med vitmålat trästaket, litet metallbord och bänk. Stenplattor och växt i kruka syns intill staketet.
    Skapa konto
Ossian K Olsson
Det beror lite på vad som finns under stenen idag.

Jag har gjort exakt det här hemma. Jag hade turen att det låg 30 cm stenkross väl packat under gruset som jag kunde lägga plattorna på (med sättsand).

• Gilla
ELantagonism
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Det beror lite på vad som finns under stenen idag.

Jag har gjort exakt det här hemma. Jag hade turen att det låg 30 cm stenkross väl packat under gruset som jag kunde lägga plattorna på (med sättsand).
Det är markduk, som tyvärr blivit gammal och kommit upp på ett par ställen. Lite oklart om det är något under det, förutom jord? Känns bara mjukt.

• Gruslager med en synlig markduk och jord under, omgiven av små stenar och några gröna blad på sidan.
    Skapa konto
  • Gammal markduk syns bland småstenar, med en del av duken som sticker upp och jord under.
    Skapa konto
Markstenen behöver ett stabilare bärlager, så då får du gräva bort jord och ersätta med teg makadam.
En enklare lösning är att lägga en rand trampstenar i gruset.

Jag hade börjat med att gräva en grop för att se vad det är under. Både jordtyp och ev andra material.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.