Hannuse Hannuse skrev:
Ja, ha ha, man kanske blir ännu fetare på kuppen.
Men intressant med att jag borde valt annat slutbleck, hade det varit bättre?
Det här passade ganska bra, det var mest "djupet" jag fick öka markant på grund av själva elektriska delen.

Om jag kopplar in det till smarta-hemmet så tänkte jag på en lösning där jag skickar en puls på samma sätt som med tryckknappen, så parallellt över den.
Då blir öppningstiden styrd via kodenheten.
Fördelen med en annan monteringsstolpe till elslutblecket är att den passar bättre och passar i urtag för säkerhetsslutbleck.
Monteringsstolpar är en djungel så inget att bry sig om det du har nu har du fått på plats och det fungerar och då är det 👍

Så som du tänkt ansluta fjärrstyrning är bra och fungerar, Jag tycker det ser ut som Vanderbilt V42 (Bewator K42) och då är det så du bör göra det med ett fjärrstyrt relä, jag kan tänka mig att shelly 1 kan vara lätt att integrera samt drivas med samma spänning som kodlås och slutbleck.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Fördelen med en annan monteringsstolpe till elslutblecket är att den passar bättre och passar i urtag för säkerhetsslutbleck.
Monteringsstolpar är en djungel så inget att bry sig om det du har nu har du fått på plats och det fungerar och då är det 👍

Så som du tänkt ansluta fjärrstyrning är bra och fungerar, Jag tycker det ser ut som Vanderbilt V42 (Bewator K42) och då är det så du bör göra det med ett fjärrstyrt relä, jag kan tänka mig att shelly 1 kan vara lätt att integrera samt drivas med samma spänning som kodlås och slutbleck.
Tack för informationen, mycket uppskattat.
Man kanske borde konsulterat en låssmed istället för att mäta och fundera själv 😅
Och ja, det är ett Vanderbilt V42, tack för tipset även där!

Hannuse Hannuse skrev:
Tack för informationen, mycket uppskattat.
Man kanske borde konsulterat en låssmed istället för att mäta och fundera själv 😅
Och ja, det är ett Vanderbilt V42, tack för tipset även där!
Varför det?
Du har ju installerat en fungerande lösning och har tänkt rätt med eventuell integration.

Shelly 1 kan du köpa på många ställen t.ex Kjell & company som finns på många platser i sverige så tänker att den nog är lättast att hitta "över disk".
Om du driver kodlås med elslutbleck med 12VDC så kopplar du in shelly 1 så här.
L 12V -
12V+ är märkt på shelly 1
Slutningen för fjärröppningen i kodlåset ska in med en ledare på I och den andra ledaren på O
Om du vill så kan även öppningsknappen till fjärröppningen kopplas in i shelly 1 och då ska ena ledaren in på L och den andra på SW.
Enda fördelen med att koppla in öppningsknappen i shelly är om du kan se öppnings log i ditt hemautomatiseringssystem i shellys app kan du se om öppning sker via app eller knapp.
Sedan får du ställa in så den skickar en öppningspuls till kodlåset.

Lite mer svar än du efterfrågat men då andra kan hitta tråden när de söker så är det lika bra.
Frågor angående shelly 1 kan även besvaras bra på shellys hemsida via chatten, deras AI ger faktiskt bra och tydliga svar.

Ett annat sätt att installera är att styra slutblecket med shelly och sedan styra SW med kodlåset då ser du när någon passerat via kodlås/fjärröppning i loggen men det blir SW öppning oavsett om det sker via kodlås eller öppningsknapp.
Men det blir lite utanför ämnet.

En sak som jag inte nämnt är att om slutblecket inte har en inbyggt diod så bör en diod användas vid terminalanslutningen i slutblecket där den byglas mellan båda terminalerna på slutblecket.
Dioden används för att skydda den elektronik som styr slutblecket.
Hur vet man vilken sida som är rätt på dioden?
Antingen ser man markeringen på dioden (vilken inte alltid syns på en diod som legat i en service bil) eller så mäter man helt enkelt genom att skicka + igenom dioden när du mäter 12VDC mellan - och utgående på dioden som sitter på endast på plus ledaren så har du hittat + sidan.

1 123abc skrev:
Varför det?
Du har ju installerat en fungerande lösning och har tänkt rätt med eventuell integration.

Shelly 1 kan du köpa på många ställen t.ex Kjell & company som finns på många platser i sverige så tänker att den nog är lättast att hitta "över disk".
Om du driver kodlås med elslutbleck med 12VDC så kopplar du in shelly 1 så här.
L 12V -
12V+ är märkt på shelly 1
Slutningen för fjärröppningen i kodlåset ska in med en ledare på I och den andra ledaren på O
Om du vill så kan även öppningsknappen till fjärröppningen kopplas in i shelly 1 och då ska ena ledaren in på L och den andra på SW.
Enda fördelen med att koppla in öppningsknappen i shelly är om du kan se öppnings log i ditt hemautomatiseringssystem i shellys app kan du se om öppning sker via app eller knapp.
Sedan får du ställa in så den skickar en öppningspuls till kodlåset.

Lite mer svar än du efterfrågat men då andra kan hitta tråden när de söker så är det lika bra.
Frågor angående shelly 1 kan även besvaras bra på shellys hemsida via chatten, deras AI ger faktiskt bra och tydliga svar.

Ett annat sätt att installera är att styra slutblecket med shelly och sedan styra SW med kodlåset då ser du när någon passerat via kodlås/fjärröppning i loggen men det blir SW öppning oavsett om det sker via kodlås eller öppningsknapp.
Men det blir lite utanför ämnet.

En sak som jag inte nämnt är att om slutblecket inte har en inbyggt diod så bör en diod användas vid terminalanslutningen i slutblecket där den byglas mellan båda terminalerna på slutblecket.
Dioden används för att skydda den elektronik som styr slutblecket.
Hur vet man vilken sida som är rätt på dioden?
Antingen ser man markeringen på dioden (vilken inte alltid syns på en diod som legat i en service bil) eller så mäter man helt enkelt genom att skicka + igenom dioden när du mäter 12VDC mellan - och utgående på dioden som sitter på endast på plus ledaren så har du hittat + sidan.
Mycket bra info!
Och dioden som du nämner är inte helt oviktig.
Den kommer jag troligen att minnas, eftersom jag hade monterat blecket, och såg en liten påse längst ner i kartongen.....just fan...jag hade ju beställt även en släckdiod.
Men....repetition är kunskapens moder, så bara att plocka loss och montera dit den.
Och i regel så har dioden ett streck (precis som du nämner) på den sidan som ska kopplas mot + plus, men att mäta är naturligvis att veta.

Diod av bildtypen 1N4003 med ett streck som indikerar vilken sida som ska kopplas mot pluspolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.