Hej,
Inser att jag kan noll om lås och handtag. 😅
Vi skulle vilja sätta in kodlås på vår gamla garageport. Är detta ett arbete man kan göra själv om man är normalhändig? Vilka arbetsmoment ska jag isåfall räkna med.
Bild på port nedan
Inser att jag kan noll om lås och handtag. 😅
Vi skulle vilja sätta in kodlås på vår gamla garageport. Är detta ett arbete man kan göra själv om man är normalhändig? Vilka arbetsmoment ska jag isåfall räkna med.
Bild på port nedan
Det går att göra, vad för lås har du tänkt dig?
När du säger kodlås så tror jag du menar ett smart lås för hemma marknaden medan en yrkesman tänker en separat enhet som styr en låsning t.ex elslutbleck, motorlås ellås osv.
När du säger kodlås så tror jag du menar ett smart lås för hemma marknaden medan en yrkesman tänker en separat enhet som styr en låsning t.ex elslutbleck, motorlås ellås osv.
Jag hade exakt den konstruktionen på garaget i mitt förra hus.V Volatyle skrev:
Tog bort handtaget på utsidan, och "pluggade" låset.
Sedan satte jag dit ett bygelhandtag, bara för att kunna dra i dörren.
Kodlåset fick styra ett elslutbleck i den "andra" dörrhalvan (kodterminalen sitter även på den dörrhalvan), den som sitter fast med en sprint i betonggolvet.
Handtaget på insidan lämnades kvar för att kunna gå ut på ett enkelt sätt.
Monterade även en kraftig dörrstängare, så att dörren skulle gå igen med säkerhet när ungarna lämnade garaget.
Hade fördelen att garaget satt ihop med huset, så därför plockade jag bort reservmöjligheten att kunna gå in med nyckel
Det fungerar fortfarande jättebra, jag bor inte kvar i huset, men är väl bekant med nya ägaren, som även uppskattar att systemet är "osmart" och inte kräver någon speciell teknik.
Systemet drivs av ett litet MC-batteri som är kopplat till en batteriladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har provat skicka bilderna till ChatGPT och den menar på att jag kommer behöva byta "låshus" också, antar den syftar på det som är på den andra dörren (det jag skulle kalla "honorna").
Svårt att lita på ChatGPT, men det låter som det blir ett större projekt då?
Svårt att lita på ChatGPT, men det låter som det blir ett större projekt då?
Låshus, låskista är samma sak, det är det du visar på bilden i inlägg 4
Denna bilden förklarar typ alla olika delarna som tillhör ett lås,
Edit:
Låshuset/låskistan sitter i dörrbladet, slutblecket sitter normalt i dörrkarmen men har man dubbeldörr så sitter slutblecket i andra dörrbladet.
Om slutblecket behöver bytas eller inte beror på vilken typ (utseende) befintliga är samt vilken typ av slutbleck nya låshuset kräver.
Byts låshuset till yale så måste även slutblecket bytas.
Denna bilden förklarar typ alla olika delarna som tillhör ett lås,
Logga in
Skapa konto
Edit:
Låshuset/låskistan sitter i dörrbladet, slutblecket sitter normalt i dörrkarmen men har man dubbeldörr så sitter slutblecket i andra dörrbladet.
Om slutblecket behöver bytas eller inte beror på vilken typ (utseende) befintliga är samt vilken typ av slutbleck nya låshuset kräver.
Byts låshuset till yale så måste även slutblecket bytas.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Om du tänker gå den vägen jag gjorde, då klarar du dig med ett stämjärn och en hammare.V Volatyle skrev:
Man behöver gröpa ur lite för att få plats med elslutblecket, men det är en enkel operation.
Om du tänker dig ett Nimly Touch Pro så medföljer låshus men då du har 40B7 låshus så följer det inte urtagen i dörr och karm (passivt dörrblad) modern standard så urtagen måste anpassas.
40B7 har olika dorndjup så urtagen avvikelse mot modernt urtag skiljer beroende på detta.
Kontrollera att enheterna täcker den gamla hålbilden samt om trälisten är i vägen och måste anpassas.
40B7 har olika dorndjup så urtagen avvikelse mot modernt urtag skiljer beroende på detta.
Kontrollera att enheterna täcker den gamla hålbilden samt om trälisten är i vägen och måste anpassas.
Produkter som diskuteras: "40B7"
Låshus 40B7-75 Assa
Fallregellås med 7-tillhållare
3 437 kr inkl moms
Läs mer
Tankarna började åter gnaga i mig, eftersom jag sedan länge har tänkt att sätta ett kodlås på dörren på baksidan.
En gammal dörr, men den funkar.
Används dock inte så mycket, eftersom jag inte fick någon nyckel till den vid husköpet, den var helt enkelt försvunnen.
Men skulle man enkelt kunna gå in och ut där, då blir den helt plötsligt användbar, skönt att slippa gå runt hela huset alltid.
Så jag sjösatte den lösning som jag hade i mitt förra hus, och som jag skrev om tidigare här i tråden.
Skillnaden är att jag köpte ett dyrare elsutbleck, ett ASSA Solid14.
Vet inte hur stor skillnad det gör, men där jag köpte själva kodlåset så fanns även elsutblecket - enkelt.
Stämjärn, hammare, några olika borrar och dragtråd var väl ungefär det jag använde.
Blev lite mer pyssel än jag räknade med, men jag ville inte ha några synliga kablar.
Det blev även en fjädrande knapp på insidan för att öppna dörren inifrån.
Dörren är inte den viktigaste i huset, så jag kommer inte att förse den med avbrottsfri kraft, vid strömavbrott får man ta en annan dörr helt enkelt.
Det som återstår att fundera över är om jag ska bemöda mig med att koppla det till smarta-hemmet, så att man kan öppna med mobilen, och på distans om någon behöver komma in.
Finns även möjlighet att lägga in flera koder, och tidsstyra dessa, men jag tror att jag stannar här.
Som helhet är jag mycket nöjd med slutresultatet.
Används dock inte så mycket, eftersom jag inte fick någon nyckel till den vid husköpet, den var helt enkelt försvunnen.
Men skulle man enkelt kunna gå in och ut där, då blir den helt plötsligt användbar, skönt att slippa gå runt hela huset alltid.
Så jag sjösatte den lösning som jag hade i mitt förra hus, och som jag skrev om tidigare här i tråden.
Vet inte hur stor skillnad det gör, men där jag köpte själva kodlåset så fanns även elsutblecket - enkelt.
Stämjärn, hammare, några olika borrar och dragtråd var väl ungefär det jag använde.
Blev lite mer pyssel än jag räknade med, men jag ville inte ha några synliga kablar.
Dörren är inte den viktigaste i huset, så jag kommer inte att förse den med avbrottsfri kraft, vid strömavbrott får man ta en annan dörr helt enkelt.
Det som återstår att fundera över är om jag ska bemöda mig med att koppla det till smarta-hemmet, så att man kan öppna med mobilen, och på distans om någon behöver komma in.
Finns även möjlighet att lägga in flera koder, och tidsstyra dessa, men jag tror att jag stannar här.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om du finner en funktion med att koppla styrning via ditt hemautomationssystem så kan du koppla in det.Hannuse skrev:
Tankarna började åter gnaga i mig, eftersom jag sedan länge har tänkt att sätta ett kodlås på dörren på baksidan.
[bild]
[bild]
[bild]
Enkla slutbleck är i stort sett samma oavsett fabrikat men importerade kan ha andra mått och stolpar.
Personligen hade jag valt en annan monteringsstolpe än 511 t.ex S40 då den passat i det gamla urtaget för slutbleck men det är smådetaljer och påverkar inte funktionen.
Det där blir bra men minskar eventuell motionen från att gå runt
Ja, ha ha, man kanske blir ännu fetare på kuppen.1 123abc skrev:Om du finner en funktion med att koppla styrning via ditt hemautomationssystem så kan du koppla in det.
Enkla slutbleck är i stort sett samma oavsett fabrikat men importerade kan ha andra mått och stolpar.
Personligen hade jag valt en annan monteringsstolpe än 511 t.ex S40 då den passat i det gamla urtaget för slutbleck men det är smådetaljer och påverkar inte funktionen.
Det där blir bra men minskar eventuell motionen från att gå runt![]()
Men intressant med att jag borde valt annat slutbleck, hade det varit bättre?
Det här passade ganska bra, det var mest "djupet" jag fick öka markant på grund av själva elektriska delen.
Om jag kopplar in det till smarta-hemmet så tänkte jag på en lösning där jag skickar en puls på samma sätt som med tryckknappen, så parallellt över den.
Då blir öppningstiden styrd via kodenheten.