Jag har detta grafikkort idag och skulle vilja byta upp mig. Vad ska jag kolla efter och vad passar?
Har idag:
Grafikkort: AMD Radeon R9 200
Nätaggregat: 500w
Processor: intel core i5-7400 3ghz 4 kärnor
Moderkort: MSI B250 Bazooka
Egenskaper för AMD Radeon R9 200 Series visas på skärmen, enhet fungerar korrekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sapphire grafikkort installerat i en dator med synliga kablar och fläkt.
Skapa konto

Skärmbild av datorsystemsöversikt som visar specifikationer för processor, moderkort och annan hårdvara.
Skapa konto
Datorens insida med synligt moderkort MSI B250 Bazooka och Intel-processor, med fokus på komponenter som grafikkort och kylfläkt.
Skapa konto

Redigerat:
Det är moderkortet som styr. Ditt kort är drygt 10 år. Så risk att det finns begränsningar. Kan du få fram modell på moderkortet? Vad kör fu för windows version?

Windows 10
Se ovan där jag uppdaterade

M mojjen skrev:
Det är moderkortet som styr. Ditt kort är drygt 10 år. Så risk att det finns begränsningar. Kan du få fram modell på moderkortet? Vad kör fu för windows version?
Tro det eller ej, men kompatibelt åt alla håll med PCIe, oavsett vad GPU och CPU råkar ha för kombinationer av version. Moderkortet i fråga är ett PCIe 3.0, GPU lika så.
R Rolle85 skrev:
Jag har detta grafikkort idag och skulle vilja byta upp mig. Vad ska jag kolla efter och vad passar?
Har idag:
Tyvärr är det CPU som kommer begränsa nyttan av ny GPU, nätagget begränsar en del men ett RTX 3060 är nog så långt jag skulle kunna tänka mig att gå.

Tycker dock du ska börja i rätt ände, vad är ändamålet som GPU bytet är till för?
Ska du spela ett visst spel, ha fler skärmutgångar, etc.

Vill du ha bästa möjliga hjälp så hade jag hänvisat till Sweclockers-köp-hjälps-underforum. Där finns det nördar som är mer ingrötade och pålästa på aktuella modeller än vad jag orkar. Jag släppte det där när Covid kom och det var grafikkortsbrist!

Vidare, det är inte orimligt att fundera på helt ny dator rätt snart (så snart arbetsminnet inte kostar multum), det är ändå 10 år gamla grejer. (6000-serien släpptes 2015. 7000-serien är en minimal polering och släpptes ca ett år senare).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Sonen vill spela GTA 5 på datorn.
Letar begagnat grafikkort och kanske även ny cpu?

Jag gör såhär, håller på att buda hem en nu cpu som passar. Intel Core I7 7700.
Sen får jag se vad som passar efter de i grafikkortsväg?

eller vad säger ni
Intel Core i7 7700 sägs vara vad mitt moderkort klarar.

Håller med ovan att RTX3060 är det mest optimala för denna maskin. Kontrollera att det inte är för strömslukande. 500W är precis på gränsen.
GPU kommer göra mer nytta än en ny CPU för spel. Jag hade inte lagt ner pengar på en ny processor för den saken.

R Rolle85 skrev:
Sonen vill spela GTA 5 på datorn.
Bra, nu har vi något att gå efter.
R Rolle85 skrev:
Jag gör såhär, håller på att buda hem en nu cpu som passar. Intel Core I7 7700.
i7 7700, passar, i7 7700K är vassare iom högre turbofrekvenser.
Jag hade inte betalat några större summor för en 7000-serie processor, de är fortsatt 10 år gamla och kanske värda i storleksordningen 500 kr. Det är då bättre att byta plattform helt (moderkort + CPU) till en AMD - AM4 plattform och återanvända RAM-stickorna. En R5 3600X får du för 500 kr beg, en 5700G kostar 1700 kr ny och är snabb på riktigt. Tror ärligt jag har typ en R5 1600 som bara ruttnar i en kartong här hemma. De är inte några märkvärdiga pryttlar.

Det är nog inte lönt att kliva upp över ett RTX 3060 även med en i7 7700(k?). Uppsidan är begränsad med 4-kärnig plattform och låg (relativt) prestanda per klockcykel.

Som nämnt klämmer även nätagget något, med 500 W totalt så ska du sikta på ett grafikkort med helst enbart en kraft-anslutning (6pin/8pin), då drar grafikkortet under ca 250W i värsta fall.
CPU på din plattform drar kanske 150W i extremfallen och det måste finnas lite utrymme för övriga grejer i burken.

GTA 5 (både legacy och enhanced) borde gå utmärkt att spela på en 7700 ..
Jag hade nog siktat på begagnat i första generationen RTX kort, om man vill ha Nvidia...

Både AMD och Intel av nyare varianter behöver re-bar för att funka bra, så har ditt moderkort stöd för det kan det vara ett alternativ..

Vill man maxa gta 5 kräver det lite.
Sonen kör medium high och ibland är han nere i 15 fps

Gaming laptop AMD Ryzen 9 4900H rtx 2070

Men kanske en 7700 med 3060 slår den. Laptops är ju gimpade

Tycker AMD RX 9070 XT är ett väldigt prisvärt kort. Bytte mitt GTX1080 mot ett sånt och det gav ett helt nytt liv till den maskinen. Är en gammal i7 som CPU men för spel som inte har så mycket till multitrådning duger den fortfarande bra. Hastigheten är inte mycket sämre än på nya bara väldigt mycket färre cores och horribel elförbrukning för vad den gör.

Känns kanske lite extremt att lägga 8-9 tusen på ett grafikkort, för att spela ett 13 år gammalt spel..

Väljer man legacy går det ju att maxa i 1080 på en modern miniräknare...

Dessutom får man problem med microstutter vid för hög FPS i GTA 5, så det finns inget syfte med att fläska på...

Vill man inte ha raytracing behöver man inte köra enhanced, legacy ser helt ok ut på max...

Edit: rota lite bland RandomgamingHDs videos, han brukar testa GTA 5, med blandade CPU/GPU
https://youtube.com/@randomgaminginhd

Det är till min pojk som spelar GTA online. Jag la en beställning på en nu cpu, en intel core i7 7700K med 4,2ghz (boost 4,5?). Får se vad för grafikkort man kan skicka på då?
Co-Pilot AI säger att jag måste byta fläkt dock..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.