592 läst ·
28 svar
592 läst
28 svar
Byta till gammeldags fönster
Du ser väl själv på fönstren i din kåk och på grannarnas komplementbyggnader ( standard friggebodar) hur det blir när statens och stadens tjänstemän får styra. Tycker du det är snyggt och passar områdets stil?AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 21 183 inlägg
Modellen är långt från perfekt, men att släppa det fritt förstår väl tom du skulle skapa horribelt divergerande områden.F fribygg skrev:
Men ämne för annan tråd
Vad innebär kulturglas jmfm standard?AndersMalmgren skrev:
Ska tilläggas att du får nog räkna med 500k till en miljon för en villa där alla fönster ska bytas ut till snickarglädje med munblåst. De har även kulturglas som efterlinknar munblåsta samt valsat.
Vi kommer nog köra munblåsta i vardagsrummet och i loungen och kulturglas på resten. Beror lite på hur uppenbar skillnaden är.
Det är väl fult nog nu som det blivit med de kommunala byråkraterna som varit med och tyckt och gett lov till fönstren på din kåk Anders?AndersMalmgren skrev:
Fönster som passar husets stil är du ju själv inne på, det har uppenbarligen inte systemet med bygglov gett ditt hus de sista femtio åren och du själv verkar ju faktiskt ha så mycket vett och kunskap så du kan välja snyggare och bättre fönster från en vettig tillverkare som tydligen målar med Engwall&Claessons linoljefärg
Renoverare
· Stockholm
· 21 183 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 183 inlägg
Jag är 0.1 procent av topprocenten, inte representativt för vad som skulle hända om det släpptes fritt. Men låt TS ha sin trådF fribygg skrev:Det är väl fult nog nu som det blivit med de kommunala byråkraterna som varit med och tyckt och gett lov till fönstren på din kåk Anders?
Fönster som passar husets stil är du ju själv inne på, det har uppenbarligen inte systemet med bygglov gett ditt hus de sista femtio åren och du själv verkar ju faktiskt ha så mycket vett och kunskap så du kan välja snyggare och bättre fönster från en vettig tillverkare som tydligen målar med Engwall&Claessons linoljefärg
AndersMalmgren skrev:
Du är knappast unik ingen toppprocent av befolkningen eller forumdeltagarna precis utan blandar ihop enkla grejor, vore nog bättre att du blir tvungen att anlita sakkunnig.AndersMalmgren skrev:
Ja, det blev otydligt. I mitt förra inlägg (utan bilder) svamlade jag om min vurm för 1920-talsstilen men tog inte med det nu😁 (Hade huset haft kvar sin 30-talsstramhet osv hade jag kanske tänkt annorlunda). Det viktigaste är att få fönster med gammeldags "öglehaspar". Det jag grubblar över är hur stora fönstrena ska vara, och om det ska vara spröjs eller ej. Men nu har jag mailat Snickarglädje och ska besöka deras showroom!AndersMalmgren skrev:
Din originaltext fick det låta som du ville återställa till 30-tal.
Byta fönster är bygglovspliktigt (iallafall i mitt område) så vi kommer söka för hela huset. Blir nog också mer enhetligt om ni låter en 20-talsarkitekt rita åt er.
Snickarglädje kan man få omålade så man kan måla med oljefärg själv. Vi kommer även köra med munblåst glas gör att få det där härliga ljuset.
Edit: snickarglädje erbjuder linoljefärg såg jag
Renoverare
· Stockholm
· 21 183 inlägg
Du kan iof få det på dina befintliga fönster bara montera bort handtagen och köpa beslagen på byggvård.F fleurdelac skrev:Ja, det blev otydligt. I mitt förra inlägg (utan bilder) svamlade jag om min vurm för 1920-talsstilen men tog inte med det nu😁 (Hade huset haft kvar sin 30-talsstramhet osv hade jag kanske tänkt annorlunda). Det viktigaste är att få fönster med gammeldags "öglehaspar". Det jag grubblar över är hur stora fönstrena ska vara, och om det ska vara spröjs eller ej. Men nu har jag mailat Snickarglädje och ska besöka deras showroom!
https://www.byggfabriken.se/beslag-...erbeslag/fonsterlas-280-med-karmfaste-535-664
Men blir såklart bättre med korrekt tidstypiska fönster
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden