AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha nej släppa det fritt kommer inte vara bättre för att konservera kulturområden.

😆
Du ser väl själv på fönstren i din kåk och på grannarnas komplementbyggnader ( standard friggebodar) hur det blir när statens och stadens tjänstemän får styra. Tycker du det är snyggt och passar områdets stil?

F fribygg skrev:
Du ser väl själv på fönstren i din kåk och på grannarnas komplementbyggnader ( standard friggebodar) hur det blir när statens och stadens tjänstemän får styra. Tycker du det är snyggt och passar områdets stil?
Modellen är långt från perfekt, men att släppa det fritt förstår väl tom du skulle skapa horribelt divergerande områden.

Men ämne för annan tråd

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Ska tilläggas att du får nog räkna med 500k till en miljon för en villa där alla fönster ska bytas ut till snickarglädje med munblåst. De har även kulturglas som efterlinknar munblåsta samt valsat.

Vi kommer nog köra munblåsta i vardagsrummet och i loungen och kulturglas på resten. Beror lite på hur uppenbar skillnaden är.
Vad innebär kulturglas jmfm standard?

Modellen är långt från perfekt, men att släppa det fritt förstår väl tom du skulle skapa horribelt divergerande områden.
Det är väl fult nog nu som det blivit med de kommunala byråkraterna som varit med och tyckt och gett lov till fönstren på din kåk Anders?

Fönster som passar husets stil är du ju själv inne på, det har uppenbarligen inte systemet med bygglov gett ditt hus de sista femtio åren och du själv verkar ju faktiskt ha så mycket vett och kunskap så du kan välja snyggare och bättre fönster från en vettig tillverkare som tydligen målar med Engwall&Claessons linoljefärg

D datja skrev:
Vad innebär kulturglas jmfm standard?
Det är framtaget för att efterlikna munblåst glas.

Edit: jag blanda ihop namnen, restoverglas heter det. Kulturglas är det valsade

• Gilla
datja
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är väl fult nog nu som det blivit med de kommunala byråkraterna som varit med och tyckt och gett lov till fönstren på din kåk Anders?

Fönster som passar husets stil är du ju själv inne på, det har uppenbarligen inte systemet med bygglov gett ditt hus de sista femtio åren och du själv verkar ju faktiskt ha så mycket vett och kunskap så du kan välja snyggare och bättre fönster från en vettig tillverkare som tydligen målar med Engwall&Claessons linoljefärg
Jag är 0.1 procent av topprocenten, inte representativt för vad som skulle hända om det släpptes fritt. Men låt TS ha sin tråd

Jag är 0.1 procent av topprocenten, inte representativt för vad som skulle hända om det släpptes fritt.
Det är framtaget för att efterlikna munblåst glas.

Edit: jag blanda ihop namnen, restoverglas heter det. Kulturglas är det valsade
Du är knappast unik ingen toppprocent av befolkningen eller forumdeltagarna precis utan blandar ihop enkla grejor, vore nog bättre att du blir tvungen att anlita sakkunnig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
F fleurdelac skrev:
Det finns assymetri i fasaden, det såg vi direkt, men läget är exceptionellt och vi fokuserar nu på insidan och därför på fönster.
Inte för att vara sån, men fönster har ju en in- och en utsida, så svårt att först fokusera på insidan och sedan på utsidan.

• Haha
fleurdelac
  • Laddar…
Din originaltext fick det låta som du ville återställa till 30-tal.

Byta fönster är bygglovspliktigt (iallafall i mitt område) så vi kommer söka för hela huset. Blir nog också mer enhetligt om ni låter en 20-talsarkitekt rita åt er.

Snickarglädje kan man få omålade så man kan måla med oljefärg själv. Vi kommer även köra med munblåst glas gör att få det där härliga ljuset.

Edit: snickarglädje erbjuder linoljefärg såg jag
Ja, det blev otydligt. I mitt förra inlägg (utan bilder) svamlade jag om min vurm för 1920-talsstilen men tog inte med det nu😁 (Hade huset haft kvar sin 30-talsstramhet osv hade jag kanske tänkt annorlunda). Det viktigaste är att få fönster med gammeldags "öglehaspar". Det jag grubblar över är hur stora fönstrena ska vara, och om det ska vara spröjs eller ej. Men nu har jag mailat Snickarglädje och ska besöka deras showroom!

Farstatjej90
Jag är 0.1 procent av topprocenten
På nån slags lista är du definitivt det

• Haha
  • Älska
Frerider och 2 till
  • Laddar…
F fleurdelac skrev:
Ja, det blev otydligt. I mitt förra inlägg (utan bilder) svamlade jag om min vurm för 1920-talsstilen men tog inte med det nu😁 (Hade huset haft kvar sin 30-talsstramhet osv hade jag kanske tänkt annorlunda). Det viktigaste är att få fönster med gammeldags "öglehaspar". Det jag grubblar över är hur stora fönstrena ska vara, och om det ska vara spröjs eller ej. Men nu har jag mailat Snickarglädje och ska besöka deras showroom!
Du kan iof få det på dina befintliga fönster bara montera bort handtagen och köpa beslagen på byggvård. :)

https://www.byggfabriken.se/beslag-...erbeslag/fonsterlas-280-med-karmfaste-535-664

Men blir såklart bättre med korrekt tidstypiska fönster

• Gilla
fleurdelac och 1 till
  • Laddar…
C
F fleurdelac skrev:
Det viktigaste är att få fönster med gammeldags "öglehaspar".
Det kan i och för sig vara en "quick fix". Torde inte vara någon större utmaning att plocka bort vreden och ersätta med haspar. Har liknande fönster med hasp.

• Gilla
fleurdelac
  • Laddar…
Du kan iof få det på dina befintliga fönster bara montera bort handtagen och köpa beslagen på byggvård. :)

[länk]

Men blir såklart bättre med korrekt tidstypiska fönster
Ja det är ju också en idé...🤔 Skulle kunna vara en snabb förändring i avvaktan på ett större omtag.

C cpalm skrev:
Det kan i och för sig vara en "quick fix". Torde inte vara någon större utmaning att plocka bort vreden och ersätta med haspar. Har liknande fönster med hasp.
Bra tips!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.