Hej!
För en månad sen bad jag om.råd ang fönsterbyte av estetiska skäl. Då efterfrågades bilder. Nu har vi tillträtt och jag tycker att det känns mer ok att dela bilder. Vad det handlar om är att jag vill byta fönster på ett hus byggt 1939 till kopplade fönster med öglehaspar och stormhakar. Huset har byggts om och ut i lantlig stil och inget av den strama 30-talsstilen finns kvar, därför funderar jag på om spröjsade fönster vore fint. Eller ska man välja fönster med endast mittstolpe? De fönster som sitter nu är av olika stotlek och modell, både gamla och moderna, med mittstolpe och utan och jag vill ha en enhetlig stil. De nuvarande fönstren är dock väldigt stora och de är bredare än de är höga vilket komplicerar det hela, om man ska utnyttja nuvarande hål i panelen, och om man ska välja fönster med spröjs (smårutornas storlek blir märklig). Vad har ni för förslag och har ni erfarenhet av firmor som fattar galoppen med "fönster i gammal stil"?

Jag är otroligt svag för hus byggda både 1909 och 1920, men nu blev det ett hus från sent 30-tal. Det finns fina detaljer och äv potential att lyfta fram det gamla men det känns som om fönstren måste bytas först. Det jag tror är originalfönstren har två lufter med stolpe i mitten och öppnas utåt, dock inte med de klassiska ögle- beslagen, något som är absolut viktigt för mig. Lägger också upp en bild på handtagen. Någon som kan åldersbestämma dem? Jag grubblar massor på hur vi ska göra med detta med fönster, så tacksam för råd och input!

• Screenshot_20260829_224257_Gallery(1).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260824_212259(1)(1).jpg
    Skapa konto
  • 20260829_223032.jpg
    Skapa konto
C
Skulle gissa 70-tal beträffande de befintliga fönsterna.

Som du själv är inne lite på tycker jag personligen krasst att fasaden på flera sätt ser ut att ha tappat proportionerna. Så håller med om att risken är att det bara ser ännu knasigare ut om man bara sätter dit spröjsade fönster.

Om det riktiga 30-talsstuket är viktigt för er kanske man borde börja med att låta en arkitekt titta på det?

För att anknyta till vårt eget hus har vi valt att låta fönsterna från 50-60-talet vara. Med det främsta skälet att de är i så bra skick att det inte känns motiverat att ge sig på det av rent estetiska skäl. Det ser inte helknasigt ut, men det måste ändras för att fasaden skall bli 100. Men det överlåter vi till en framtida ägare...

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S
Jag blir knäpp i skallen av assymetrin och den väldigt lilla förskjutningen mellan takkupan och farstun.

Med det menar jag att jag skulle ta ett helhetsgrepp innan ett fönsterbyte.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Som sagts ta in en arkitekt som är expert på 30-tal.

När det gäller fönstren så kan jag tipsa om Snickarglädje, vi ska byta ut alla fönster i vår 20-talsvilla och kommer använda dem. Farsan körde på dem och det blev supersnyggt.

• Gilla
fleurdelac
  • Laddar…
Tack för tips om fönsterhjälp! 30-talsstilen är inte ett mål att få fram, dels för att den inte tilltalar oss över huvid taget, dels för att de flesta spåren av 30-tal är borta. Målet är att invändigt få känslan av 1920-tal, vilket fönstermässigt ju handlar om 2-luftsfönster med liggande spröjs, men med dessa breda fönster blev jag förbryllad över vilken lösning som ändå är bäst. Det finns assymetri i fasaden, det såg vi direkt, men läget är exceptionellt och vi fokuserar nu på insidan och därför på fönster. Ska kolla upp Snickarglädje!

Frerider
F fleurdelac skrev:
Tack för tips om fönsterhjälp! 30-talsstilen är inte ett mål att få fram, dels för att den inte tilltalar oss över huvid taget, dels för att de flesta spåren av 30-tal är borta. Målet är att invändigt få känslan av 1920-tal, vilket fönstermässigt ju handlar om 2-luftsfönster med liggande spröjs, men med dessa breda fönster blev jag förbryllad över vilken lösning som ändå är bäst. Det finns assymetri i fasaden, det såg vi direkt, men läget är exceptionellt och vi fokuserar nu på insidan och därför på fönster. Ska kolla upp Snickarglädje!
Kika på dom här:

https://timberwindows.se/sortiment/fonster/

• Gilla
fleurdelac och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Kika på dom här:

[länk]
Är de målade med linoljefärg eller nån vanlig vattenbaserad plastfärg?

Frerider
”Våra träfönster består av en karm, ytterbåge, spröjs, glas och beslag i allmogeprofil. Fönstret tillverkats i kvistfri, lamell limmad furu. Som sedan ytbehandlas i en 3-stegs modell från Teknos. Först impregnerar man träet, sedan målar man grundfärg och sist lägger man på en toppfärg.”

Men har för mig att man kan beställa omålat, mig veterligen finns det ingen fönstertillverkare av storlek som målar med linolja för det blir för dyrt och för få köpare, därav ingen lönsamhet.
Men det finns lokala snickerier som tillverkar fönster som målas med linolja om man vill ha det.

• Gilla
fleurdelac och 1 till
  • Laddar…
F fleurdelac skrev:
Din originaltext fick det låta som du ville återställa till 30-tal.

Byta fönster är bygglovspliktigt (iallafall i mitt område) så vi kommer söka för hela huset. Blir nog också mer enhetligt om ni låter en 20-talsarkitekt rita åt er.

Snickarglädje kan man få omålade så man kan måla med oljefärg själv. Vi kommer även köra med munblåst glas gör att få det där härliga ljuset.

Edit: snickarglädje erbjuder linoljefärg såg jag

• Gilla
fleurdelac
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
”Våra träfönster består av en karm, ytterbåge, spröjs, glas och beslag i allmogeprofil. Fönstret tillverkats i kvistfri, lamell limmad furu. Som sedan ytbehandlas i en 3-stegs modell från Teknos. Först impregnerar man träet, sedan målar man grundfärg och sist lägger man på en toppfärg.”

Men har för mig att man kan beställa omålat, mig veterligen finns det ingen fönstertillverkare av storlek som målar med linolja för det blir för dyrt och för få köpare, därav ingen lönsamhet.
Men det finns lokala snickerier som tillverkar fönster som målas med linolja om man vill ha det.
Snickarglädje som tidigare nämnts i tråden målar med svensk linoljefärg, det är att föredra på träfönster.

• Gilla
fleurdelac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Byta fönster är bygglovspliktigt (iallafall i mitt område) så vi kommer söka för hela huset. Blir nog också mer enhetligt om ni låter en 20-talsarkitekt rita åt er.
Byta fönster och andra sånna mindre fasadändringar är generellt befriade från bygglov nuförtiden ( i ditt fall kanske det finns särskilda bestämmelser som gör att du inte får byta fönster varken bygglovs fritt eller med lov)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Byta fönster och andra sånna mindre fasadändringar är generellt befriade från bygglov nuförtiden ( i ditt fall kanske det finns särskilda bestämmelser som gör att du inte får byta fönster varken bygglovs fritt eller med lov)
Jo det är högre kulturskydd i mitt område. Men ändå har massor villor fula 2+1 fönster utan spröjs

Ska tilläggas att du får nog räkna med 500k till en miljon för en villa där alla fönster ska bytas ut till snickarglädje med munblåst. De har även kulturglas som efterlinknar munblåsta samt valsat.

Vi kommer nog köra munblåsta i vardagsrummet och i loungen och kulturglas på resten. Beror lite på hur uppenbar skillnaden är.

• Gilla
fleurdelac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Men ändå har massor villor fula 2+1 fönster utan spröjs
Så blir det när man har haft bygglovsavdelningar (fulla med sossar?) som har bestämt i årtionden hur och till vilka fönster folk fått byta.

Frihet (och ökad kunskap) hos fastighetsägaren är bättre än kommunalbyråkrati på detaljnivå som ditt område precis som många andra områden tydligen varit drabbat av.

• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Så blir det när man har haft bygglovsavdelningar (fulla med sossar?) som har bestämt i årtionden hur och till vilka fönster folk fått byta.

Frihet (och ökad kunskap) hos fastighetsägaren är bättre än kommunalbyråkrati på detaljnivå som ditt område precis som många andra områden tydligen varit drabbat av.
Haha nej släppa det fritt kommer inte vara bättre för att konservera kulturområden.

😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.