34 715 läst ·
80 svar
35k läst
80 svar
Byta till dimmers, men upptäcker två fasledare
Nu skall vi vara pedagogiska ...
Det borde se ut ungefär såhär när du tar bort gamla brytaren,
Klipp bort de gamla skalade, förmodligen tvinnade ändorna,
Skala ändorna, 10mm på de som skall in i wagon, 3-4 på de som skall in i dimmern, mer om det sedan,
Stoppa in sladdarna i wagon, se till att dessa bottnar,och fäll ner låsspaken,
Stoppa in återstående svarta och bruna sladdarna i dimmern, skalningen skall vara så att sladden bottnar i hålet och isoleringen slutar precis utanför, därav osäker längd tidigare, du får kolla på din dimmer,
Om du är osäker på skalningslängden i wagon, vänd på den och se, där finns instruktion och skalmall för 10mm,
Och som jag sa i tidigare inlägg,
Skruva ihop.
Klart.
Vad det gäller trygghansas kommentar (som dessutom är mot gällande regelverk), gör du det fackmannamässigt så börjar det inte brinna, skulle det börja brinna pga dina kopplingar, är det inte fackmannamässigt och det vill du inte visa bilder på ...
Det borde se ut ungefär såhär när du tar bort gamla brytaren,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klipp bort de gamla skalade, förmodligen tvinnade ändorna,
Logga in
Skapa konto
Skala ändorna, 10mm på de som skall in i wagon, 3-4 på de som skall in i dimmern, mer om det sedan,
Logga in
Skapa konto
Stoppa in sladdarna i wagon, se till att dessa bottnar,och fäll ner låsspaken,
Logga in
Skapa konto
Stoppa in återstående svarta och bruna sladdarna i dimmern, skalningen skall vara så att sladden bottnar i hålet och isoleringen slutar precis utanför, därav osäker längd tidigare, du får kolla på din dimmer,
Logga in
Skapa konto
Om du är osäker på skalningslängden i wagon, vänd på den och se, där finns instruktion och skalmall för 10mm,
Logga in
Skapa konto
Och som jag sa i tidigare inlägg,
Skruva ihop.
Klart.
Vad det gäller trygghansas kommentar (som dessutom är mot gällande regelverk), gör du det fackmannamässigt så börjar det inte brinna, skulle det börja brinna pga dina kopplingar, är det inte fackmannamässigt och det vill du inte visa bilder på ...
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Gillar pedagogiskt 
Ja alltså, har ju som sagt redan installerat tre dimmers som nu suttit två veckor utan att brinna. Jag tänkte mer om det kanske kan börja brinna senare för det är så dåligt installerat?
Ja alltså, har ju som sagt redan installerat tre dimmers som nu suttit två veckor utan att brinna. Jag tänkte mer om det kanske kan börja brinna senare för det är så dåligt installerat?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nej jag själv tycker inte något är dåligt med dom jag installerat. Men jag är ju ingen elektriker. Jag ser kanske inte felen själv.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Otroligt vilket engagemang. Den satt på entrédörren, haha! Tusen tack!!ullberg skrev:Om bara mitt minne håller kan jag droppa av denna imorgon på väg från jobbet. Dina två svarta ledare ska skalas 12-13 mm och sedan stickas in så de går i botten (lika som FKn jag redan satt dit, som givetvis ska skalas och monterad i dimmerns ingång), de fäster av sig själv, inget som behöver dras / fällas etc.
[bild]
/U
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det var så lite så, du bor nära en infartsparkering jag nyttjar ett par dagar i veckan, så det var ingen stor omväg. Använd den om du vill och känner dig bekväm, inget fel i att anlita en elektriker om man känner behovet.peterwesterlund skrev:
Jag hoppas inte dina grannar blir sura på min upptejpning, du bodde ju i ett sånt där modernt hus där entredörrens lås faktiskt funkar, liten missberäkning från min sida...
/U
PS: För att komplettera TeroM's nästan överdrivet pedagogiska beskrivning ovan så repeterar jag att skalmåttet jag skrev (12-13mm) stämmer för denna typ av Wago. Det mått TeroM skrev stämmer givetvis för den typ av Wago som visas i dennes exempel.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Slutet gott allting gott!
Och jag mätte faktiskt inte när jag skalade. Men det blev ingen koppar utanför i alla fall. Det fungerar hur som helst utmärkt att dimra efter installation. Angående hemförsäkringen så är det ju inte så att hela hemförsäkringen inte gäller bara för att jag installerar detta själv. Det är ju eventuellt endast om en brand uppstår som ser ut att ha uppkommit från en av mina installationer. Den risken tar jag, med andra ord, jag känner mig så pass säker på mina installationer. Den enda nackdelen nu är ju att jag begått ett brott. Får helt enkelt leva med det.
Och än en gång Ullberg, tusen tack! Även till TeroM och de andra som bidragit med hjälp och annan matnyttig och underhållande information till denna tråd.
Edit: Det enda svåra var att det blev väldigt trångt där bakom med skarven. Hoppas inte det är farligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och jag mätte faktiskt inte när jag skalade. Men det blev ingen koppar utanför i alla fall. Det fungerar hur som helst utmärkt att dimra efter installation. Angående hemförsäkringen så är det ju inte så att hela hemförsäkringen inte gäller bara för att jag installerar detta själv. Det är ju eventuellt endast om en brand uppstår som ser ut att ha uppkommit från en av mina installationer. Den risken tar jag, med andra ord, jag känner mig så pass säker på mina installationer. Den enda nackdelen nu är ju att jag begått ett brott. Får helt enkelt leva med det.
Och än en gång Ullberg, tusen tack! Även till TeroM och de andra som bidragit med hjälp och annan matnyttig och underhållande information till denna tråd.
Edit: Det enda svåra var att det blev väldigt trångt där bakom med skarven. Hoppas inte det är farligt.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Säljer nu mina dimmers om någon är intresserad:
http://www.byggahus.se/forum/s-ljes...e-skickas-som-skrymmane-brev.html#post2017744
http://www.byggahus.se/forum/s-ljes...e-skickas-som-skrymmane-brev.html#post2017744
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Varför säljer du?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
De övriga strömbrytare som inte är dimmers i lägenheten är av en annan serie. Trodde inte jag skulle bry mig, men gör det tydligen. Stör mig på dethempularen skrev:
Edit: Funderar på att skapa en annons på Blocket. Men kostar ju 30 kr så är lite tveksam på det. Någon som vet var man kan hitta köpare?
Redigerat: