En gång hempulare, alltid hempulare.

Bättre att fråga här än att chansa och med instruktionerna du fått så fixar du att koppla en dimmer med en wago eller ubåt bakom.

Ubåt =
ImageUploadedByByggahus.se1383946022.423868.jpg

Hur ska man kunna få nödig kännedom om man inte frågar??
Forumet är lite väl PK ibland. Tyvärr behövs väl det emellanåt beroende på vem som frågar iof. Fast en enkel fråga om hur man kopplar en dimmer ska inte behöva få så här många svar.

Och "nödig kännedom" är ju inte tillämplig när det gäller byte från brytare till dimmer, då gäller behörighet.

• Gilla
JesperHen
  • Laddar…
elmont skrev:
Och "nödig kännedom" är ju inte tillämplig när det gäller byte från brytare till dimmer, då gäller behörighet.
Jag vet men i andra trådar brukar det gnällas och påpekas att man inte verkar veta vad man håller på med och istället ska kontakta elektriker för att byta en trasig enpol.

Det var bara ett litet påpekande om vad som gäller, för det är många som inte vet. Hur sedan "folk" gör bryr i alla fall jag mig inte om. Men jag tycker att man ska veta "reglerna".

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
elmont skrev:
Är det en raltivt ny lag eller? Googlar runt och läser olika saker. Det är svårt att få en uppfattning om vad som gäller egentligen.

På denna sida http://www.viivilla.se/Elektronik/n_El/Elarbeten---detta-far-du-gora-sjalv-45011 står följande:

Du får montera strömbrytare på sladdar, byta till dimmer eller annan ny, likvärdig, strömbrytare i väggen (högst 16A), montera lamphållare och skarvuttag samt byta ut trasiga stickkontakter och laga trasiga sladdar.
Artikeln är däremot från 07, så kan hända att lagen ändrats?

Nej det har varit så sedan länge, det är iofs en gråzon och definitionsfråga men du kan kolla på ESV sida, där finns ganska mycket PDF:er du kan titta på som tar upp vad som är tillåtet och tom lite om utförandet av jobben. Men för specifikt byte till dimmer se denna text: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/din-elsakerhet/vad_du_for_gora_sjalv_med_el_hemma/

Dessa arbeten får endast utföras av en elinstallatör:

• Utförande av fasta installationer.
  • Installering av golvvärme och värmekabel.
  • Byte av ojordat vägguttag mot jordat.
  • Byte av vanlig strömbrytare mot dimmer.
  • Förläggning av kabel i mark.

Just detta med dimmer kan verka lite fånigt eftersom det är samma anlutningar som på vanliga brytare, men det är främst för att inte dimmern ska kopplas till tex uttag eller belysning med för stor effekt så den skulle överlastas och gå varm. Alltså en indirekt elfara iform av brandrisk.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Och det visar bara att man ska ta all info man får genom "media" med en nypa salt det är OFTA det är rena sakfel, och inte enbart inom el.

Dom kanske menar att man får byta dimmer mot en dimmer. Men inte strömbrytare mot dimmer.

Så länge den är likadan. Vissa dimmers kräver en nolla och då blir det genast problem. Detta kan man alltså råka ut för även vid byte av en dimmer till en ny.

Hur har det gått, har du lyckats byta till dimmern?

TeroM skrev:
Hur har det gått, har du lyckats byta till dimmern?
Tog en tillfällig paus i arbetet. Gamla strömbrytaren sitter kvar men utsidan/plasten är avtagen.

Jag har hållit på att skicka offertförfrågningar till elektriker. Tänker främst på att jag inte vill ha krångel med hemförsäkringen och vid eventuell försäljning av lägenheten i framtiden.

Avslutade däremot just en chatt med mitt försäkringsbolag Trygg Hansa:

el1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
el2.png
Skapa konto
el3.png
Skapa konto
el4.png
Skapa konto

ullberg
Vill du ta in en elektriker är det inget fel att göra det. Att lämna brytaren utan plasten känns däremot inte optimalt.

Om bara mitt minne håller kan jag droppa av denna imorgon på väg från jobbet. Dina två svarta ledare ska skalas 12-13 mm och sedan stickas in så de går i botten (lika som FKn jag redan satt dit, som givetvis ska skalas och monterad i dimmerns ingång), de fäster av sig själv, inget som behöver dras / fällas etc.

ImageUploadedByTapatalk1384261226.726396.jpg
Skapa konto

/U

• Gilla
peterwesterlund och 1 till
  • Laddar…
Ang. dina två första meningar: Såklart jag förstår det.

Ja alltså jag har inte direkt bestämt mig hur jag ska göra. Om jag ska fota allting och nöja mig med det eller ta in en elektriker och få ett kvitto på jobbet.

Har ju även blivit erbjuden en Wago och snutt FK av TeroM. Ni är verkligen hjälpsamma här måste jag säga :)

För att TS ska förstå varför det är två fasledare (eller rättare sagt en skarv på fasledaren) så bifogar jag en bild. Känns bra om man vet varför man gör saker och hur det hänger ihop.
Tilläggas ska att Jord(gulgrön) och nolla(blå) ej redovisas här men att dessa även troligen finns med. strömställare_01.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.