Kan det bli farligt? Eller bara dåligt? Förutom att kontakta en elektriker, borde jag byta dimmer eller är tanken att man ska kunna skarva i den som jag har?

elmont skrev:
Vågen är symbol för styrd fas.
Vilket innebär i detta fall att jag ska...?

Lampan ska kopplas på vågen, dom svarta kopplar du bäst ihop med en tredje svart som du kopplar in på en pil.

Varför ska dom svarta helt plötsligt till en pil när det var den bruna som gick till pil i förra strömbrytaren? Se tidigare bild.

peterwesterlund skrev:
Varför ska dom svarta helt plötsligt till en pil när det var den bruna som gick till pil i förra strömbrytaren? Se tidigare bild.
I strömbrytarfallet kvittar det fullständigt men ser du efter noga går pilarna ut från brytaren men in i dimmern. Olika riktningar alltså.

Spelar ingen roll vilken som går in på våg eller någon av pilarna, se bara till att de svarta är ihop och brun ensam. Som det sagts tidigare sätt ihop de svarta utanför brytaren så du bara får en tråd till varje skruv på dimmern, bättre och enklast för dig.

Styrd fas betyder att man "påverkat" fasen, det är det man gör när man tex dimmrar eller bryter med en brytare. Vanligtvis bryr sig inte dimmern om vart man lägger fas och tändtråd så det kommer troligen att fungera oavsett.

Va? Spelar det alltså ingen roll vilka hål brun och svart går till? Så jag kan inte sätta de svarta i varsin pil och den bruna i vågen då?

peterwesterlund skrev:
Kan det bli farligt?
Ja faktiskt. Säg att du får till en halvdan anslutning med dålig kontakt. Allt verkar fungera inklusive vägguttaget. Några veckor senare kopplar du in dammsugaren på uttaget och kör en storstädning en längre tid. Då kan den bristfälliga kontakten orsaka varmgång och i värsta fall brand.

Jag gissar att det är en Elko. I så fall är det inga problem att trycka i båda svarta i samma anslutning.
Självklart kan man skaffa en Wago och skarva men det låter onödigt. Allt beroende på hur stor öppningen under skruven är. Jag hade inte ens funderat på något annat sätt än att lägga båda trådar under samma.
Dock har jag tidigare fått mothugg för mina råd. Känns det som att du får dålig kontakt är det självklart en dålig idé.

Alfredo skrev:
Ja faktiskt. Säg att du får till en halvdan anslutning med dålig kontakt. Allt verkar fungera inklusive vägguttaget. Några veckor senare kopplar du in dammsugaren på uttaget och kör en storstädning en längre tid. Då kan den bristfälliga kontakten orsaka varmgång och i värsta fall brand.
Det låter ju fruktansvärt! Så att försöka få in båda svarta ledarna tillsammans är en dålig idé?

peterwesterlund skrev:
Va? Spelar det alltså ingen roll vilka hål brun och svart går till? Så jag kan inte sätta de svarta i varsin pil och den bruna i vågen då?
Nej inte i varsin pil utan i en av dem, kvittar vilken. Och svarta eller den bruna är helt egalt. Du trollar inte nu? Verkar lite väl okunnig för tom detta jobbet.

Jag har lite olust att ta loss ledarna från hur det sitter nu i gamla om jag inte är säker på hur jag ska sätta in dom i nya dimmern. Kan inte sätta tillbaka dom till gamla sedan nämligen.

peterwesterlund skrev:
Nej det funkar inte. GK100 har rätt i att det i praktiken inte spelar någon roll vart fas respektive tändtråd ansluts, men detta får ses som överkurs enligt min mening. Rätt är fas till en av pilarna och tändtråd till vågen. De båda faserna måste vara förbundna med varandra och du ska enbart använda en av "pilarna" på dimmern.

GK100 skrev:
Nej inte i varsin pil utan i en av dem, kvittar vilken. Och svarta eller den bruna är helt egalt. Du trollar inte nu? Verkar lite väl okunnig för tom detta jobbet.
Ja jag förstår att det är så, ville bara fråga. Jag är okunnig inom området. Känner att det här inte känns så lätt längre som det var med de andra dimrarna jag installerat. Vill nog anlita en elektriker så det blir rätt gjort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.