Atom skrev:
Om man köper en LLVP med en COP på över 5. Vad blir kostnaden då?
Och besparningen?
Njaeee... så höga COP´n ska man nog inte räkna med på värmepumpar och definitivt inte när det gäller LLVP. Taket för LLVP ligger i praktiken någonstans runt 3,5.

Det har gått inflation i COP-talet för LLVP eftersom tillverkarna har blivit ganska "kreativa" när de beräknar sina värden för nya enheter.

Fast frågar man en säljare så är COP jättehögt på just deras produkter :)

När nämnde jag något om bättre bergvärmepumpar?

Jag skrev bättre värmepumpar. Då menar jag ny teknik. Jag är ingen expert på detta. Således vet inte vad de kan hitta på. Men något kommer att hända. Annars kommer ingen att b5gga nytt.
Om det skulle krävas 100cm tjocka väggar?

D
Atom skrev:
När nämnde jag något om bättre bergvärmepumpar?
Eftersom tråden handlar om bergvärmepumpar så får man väl anta att du avser dem? Oavsett, så är det ju inte så att de andra värmepumparna på något sätt skiljer sig åt mot bergvärmepumparna i det avseendet att de går att dimensionera för 100% energibehov.

Det som skiljer frånluftsvärmepumparna åt från de andra värmepumparna är att de har en begränsad mängd energi IN att arbeta med, nämligen den energi som finns i frånluften och den mängden sätts av ventilationsflödet. För frånluftsvärmepumpar fanns det alltså en vinst att göra genom att sänka avluften kraftigt för att öka den tillvaratagna energin i ventilationsflödet.

Med bergvärmepumpar, luft/vatten eller luft/luft så finns inte denna begränsning. VIll man öka energiuttaget så kan man utan vidare öka flödet genom att pumpa mer vatten eller luft genom värmepumpen.

Jag tycker du har en lite barnslig tilltro till att teknikerna kommer att komma med magiska lösningar bara för att det ställs krav (och då räknas inte VW-lösningar :thumbup: ).

Ja. VW lösning, skulle lösa allas alla problem :thumbup:

Atom, du får vänta på tex Ecat e.dyl, då får du se på f-n. Visst måste den komma?

/Tekniknaivisten :)

GK100 skrev:
Atom, du får vänta på tex Ecat e.dyl, då får du se på f-n. Visst måste den komma?

/Tekniknaivisten :)
Du tvingar mig att googla ... Hehe

Det var ju trevligt att jag fick igång en debatt kring värmepumpar 😜👍

Men nu ville jag ha lite konkreta synpunkter på om hur ni tycker jag ska göra i mitt fall. Det verkar som ni inte tycker det är en så bra idé att konvertera om till värmepump men jag kan inte riktigt förstå varför!?
Räknar jag fel?
Enl mina beräkningar så sparar jag in över 200.000kr under en 15 årsperiod med nuvarande el/fjärrvärmepriser, och så dyr tror jag knappast bergvärmelösningen blir.
Sen i nästa etapp byter jag ju "bara" ut pumpen.
Och sen ökar det ju värdet på huset något också.

Troligen kommer inte fjärrvärme priserna att rusa i framtiden, ty då kommer ju alla att konvertera till värmepumpar vilket ju skulle ta död på fjärrvärmemarknaden, å det vill ju inte energibolagen. Så min gissning är att fjärrvärmen kommer att bli mer konkurrenskraftig i framtiden.

Kanse är det även så att dina soppåsar återvinns i ett värmeverk nära dig och kommer tillbaka i form av fjärrvärme vilket ju känns som en bra lösning för den hållbara utvecklingen.

Prissättningen på fjärrvärmen är som för all annan prissättning, att få ut så mycket pengar som möjligt ur det investerade kapitalet. Möjligen med vissa ideologiskt motiverade avvikelser i kommunalt ägda fjärrvärmenät.

Det skulle därför förvåna mig rätt mycket om fjärrvärmen skulle vinna prismässiga konkurrensfördelar i framtiden.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag har beställt bergvärme och byter från fjärrvärme. Enligt offerten och energiberäkningen så kommer jag spara 25 000 kronor årligen, så länge elpriset inte skenar. Bergvärmen blir då intjänad på 5-6 år. Nu har du dock lägre förbrukning och billigare fjärrvärme än vad jag har.

M
Har någon annan i området bergvärme? Kolla i så fall med dem hur djupt hål dem behövde borra. Borrdjupet kan som jag förstått det få priset att springa iväg rätt så ordentligt!

Har du möjlighet att köpa loss anläggningen så att du slipper den fasta avgiften?

FG skrev:
Jag har beställt bergvärme och byter från fjärrvärme. Enligt offerten och energiberäkningen så kommer jag spara 25 000 kronor årligen, så länge elpriset inte skenar. Bergvärmen blir då intjänad på 5-6 år. Nu har du dock lägre förbrukning och billigare fjärrvärme än vad jag har.
Oj, det var inte dåligt! Hur stor hus har du?

Marcussjogren skrev:
Har någon annan i området bergvärme? Kolla i så fall med dem hur djupt hål dem behövde borra. Borrdjupet kan som jag förstått det få priset att springa iväg rätt så ordentligt!
Ska undersöka lite i grannskapet och se hur det ligger till. Vet om ett hus som har gjort likadant men det ligger nog nästan en km från mig så det är ju inte jämförbart.

FG skrev:
Har du möjlighet att köpa loss anläggningen så att du slipper den fasta avgiften?
Det har jag faktiskt ingen aning om, trodde inte den möjligheten ens fanns. Värt att kolla upp iaf. Men då förlorar man väl underhållsfriheten som är den stora fördelen med fjärrvärme, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.