4 180 läst ·
52 svar
4k läst
52 svar
Byta till bergvärme??
Njaeee... så höga COP´n ska man nog inte räkna med på värmepumpar och definitivt inte när det gäller LLVP. Taket för LLVP ligger i praktiken någonstans runt 3,5.Atom skrev:
Det har gått inflation i COP-talet för LLVP eftersom tillverkarna har blivit ganska "kreativa" när de beräknar sina värden för nya enheter.
Fast frågar man en säljare så är COP jättehögt på just deras produkter
När nämnde jag något om bättre bergvärmepumpar?
Jag skrev bättre värmepumpar. Då menar jag ny teknik. Jag är ingen expert på detta. Således vet inte vad de kan hitta på. Men något kommer att hända. Annars kommer ingen att b5gga nytt.
Om det skulle krävas 100cm tjocka väggar?
Jag skrev bättre värmepumpar. Då menar jag ny teknik. Jag är ingen expert på detta. Således vet inte vad de kan hitta på. Men något kommer att hända. Annars kommer ingen att b5gga nytt.
Om det skulle krävas 100cm tjocka väggar?
Eftersom tråden handlar om bergvärmepumpar så får man väl anta att du avser dem? Oavsett, så är det ju inte så att de andra värmepumparna på något sätt skiljer sig åt mot bergvärmepumparna i det avseendet att de går att dimensionera för 100% energibehov.Atom skrev:
Det som skiljer frånluftsvärmepumparna åt från de andra värmepumparna är att de har en begränsad mängd energi IN att arbeta med, nämligen den energi som finns i frånluften och den mängden sätts av ventilationsflödet. För frånluftsvärmepumpar fanns det alltså en vinst att göra genom att sänka avluften kraftigt för att öka den tillvaratagna energin i ventilationsflödet.
Med bergvärmepumpar, luft/vatten eller luft/luft så finns inte denna begränsning. VIll man öka energiuttaget så kan man utan vidare öka flödet genom att pumpa mer vatten eller luft genom värmepumpen.
Jag tycker du har en lite barnslig tilltro till att teknikerna kommer att komma med magiska lösningar bara för att det ställs krav (och då räknas inte VW-lösningar
Det var ju trevligt att jag fick igång en debatt kring värmepumpar 😜👍
Men nu ville jag ha lite konkreta synpunkter på om hur ni tycker jag ska göra i mitt fall. Det verkar som ni inte tycker det är en så bra idé att konvertera om till värmepump men jag kan inte riktigt förstå varför!?
Räknar jag fel?
Enl mina beräkningar så sparar jag in över 200.000kr under en 15 årsperiod med nuvarande el/fjärrvärmepriser, och så dyr tror jag knappast bergvärmelösningen blir.
Sen i nästa etapp byter jag ju "bara" ut pumpen.
Och sen ökar det ju värdet på huset något också.
Men nu ville jag ha lite konkreta synpunkter på om hur ni tycker jag ska göra i mitt fall. Det verkar som ni inte tycker det är en så bra idé att konvertera om till värmepump men jag kan inte riktigt förstå varför!?
Räknar jag fel?
Enl mina beräkningar så sparar jag in över 200.000kr under en 15 årsperiod med nuvarande el/fjärrvärmepriser, och så dyr tror jag knappast bergvärmelösningen blir.
Sen i nästa etapp byter jag ju "bara" ut pumpen.
Och sen ökar det ju värdet på huset något också.
Troligen kommer inte fjärrvärme priserna att rusa i framtiden, ty då kommer ju alla att konvertera till värmepumpar vilket ju skulle ta död på fjärrvärmemarknaden, å det vill ju inte energibolagen. Så min gissning är att fjärrvärmen kommer att bli mer konkurrenskraftig i framtiden.
Kanse är det även så att dina soppåsar återvinns i ett värmeverk nära dig och kommer tillbaka i form av fjärrvärme vilket ju känns som en bra lösning för den hållbara utvecklingen.
Kanse är det även så att dina soppåsar återvinns i ett värmeverk nära dig och kommer tillbaka i form av fjärrvärme vilket ju känns som en bra lösning för den hållbara utvecklingen.
Prissättningen på fjärrvärmen är som för all annan prissättning, att få ut så mycket pengar som möjligt ur det investerade kapitalet. Möjligen med vissa ideologiskt motiverade avvikelser i kommunalt ägda fjärrvärmenät.
Det skulle därför förvåna mig rätt mycket om fjärrvärmen skulle vinna prismässiga konkurrensfördelar i framtiden.
Det skulle därför förvåna mig rätt mycket om fjärrvärmen skulle vinna prismässiga konkurrensfördelar i framtiden.
Jag har beställt bergvärme och byter från fjärrvärme. Enligt offerten och energiberäkningen så kommer jag spara 25 000 kronor årligen, så länge elpriset inte skenar. Bergvärmen blir då intjänad på 5-6 år. Nu har du dock lägre förbrukning och billigare fjärrvärme än vad jag har.
Oj, det var inte dåligt! Hur stor hus har du?FG skrev:
Ska undersöka lite i grannskapet och se hur det ligger till. Vet om ett hus som har gjort likadant men det ligger nog nästan en km från mig så det är ju inte jämförbart.Marcussjogren skrev:
