4 180 läst ·
52 svar
4k läst
52 svar
Byta till bergvärme??
Det finns nog information om det på fjärrvärmeleverantörens hemsida. Det finns ju gränser för vad man vill betala för underhållsfriheten. Fjärrvärme går sällan sönder och när det väl är något som behöver bytas så kostar det inte så mycket.nola skrev:
Fjärrvärmebolagen har en monopolliknande ställning. I min kommun plockar man ut mycket väldigt mycket pengar ur det 100% ägda bolaget. Dessutom tvångsansluts man till detta nät när man köper tomt. Dessutom hävdar man från bolaget sida att fjärrvärme är prisvärt.....haha dra mig baklänges på en liten vagn...mexitegel skrev:Prissättningen på fjärrvärmen är som för all annan prissättning, att få ut så mycket pengar som möjligt ur det investerade kapitalet. Möjligen med vissa ideologiskt motiverade avvikelser i kommunalt ägda fjärrvärmenät.
Det skulle därför förvåna mig rätt mycket om fjärrvärmen skulle vinna prismässiga konkurrensfördelar i framtiden.
Jag är mitt uppe i en bergvärmeinstallation. Hade det funnits fjärrvärme i mitt område hade jag valt det istället.FG skrev:
När man pratar med VP-försäljare så ska man ta det de säger med en nypa salt och inte lita blint på deras beräkningar.
Att värmepumpar, oavsett typ, skall servas regelbundet är t.ex. inget som säljarna brukar ta med i sina beräkningar av återbetalningstiden. Servicen blir ganska många tusenlappar på värmepumpens livslängd.
Även om en värmepump anges ha en viss livslängd så skall man nog räkna med att den kan hända saker på alla dessa år som kan kosta pengar..
Fjärrvärme är väldigt underhållsfritt och är det något som går sönder är det oftast något enkelt som en packning eller likanande som behöver bytas. I värsta fall kanske värmeväxlarpaketet.
Att fjärrvärmecentralen dessutom är väldigt liten är en fördel för många som vill använda utrymmet för tvättstuga eller liknande. En bergvärmeinstallation med utjämningstank och tryckkärl m.m. tar en hel del plats.
Kolla fjärrvärmepriser på http://www.svenskfjarrvarme.se/statistik--pris/fjarrvarmepriser/ (ladda ner .xlsx-filen).Excel skrev:Fjärrvärmebolagen har en monopolliknande ställning. I min kommun plockar man ut mycket väldigt mycket pengar ur det 100% ägda bolaget. Dessutom tvångsansluts man till detta nät när man köper tomt. Dessutom hävdar man från bolaget sida att fjärrvärme är prisvärt.....haha dra mig baklänges på en liten vagn...
Där kan man se att det skiljer väldigt mycket i priserna.
Så huruvida man vill/bör välja fjärrvärme beror nog mest på vart man råkar bor.
I luftrelaterade pumpar finns det ju filter o dyl som behöver ses över regelbundet men vad skulle servicen på en bergvärmepump innefatta. Min egen installation som är 11år har 0 kr i servicekostnader hittills, kan inte ens komma på nåt som behöver service. Rensa köldbärarfiltret ett par gånger möjligen.McStewart skrev:När man pratar med VP-försäljare så ska man ta det de säger med en nypa salt och inte lita blint på deras beräkningar.
Att värmepumpar, oavsett typ, skall servas regelbundet är t.ex. inget som säljarna brukar ta med i sina beräkningar av återbetalningstiden. Servicen blir ganska många tusenlappar på värmepumpens livslängd.
Fast då har du ju glömt att tala om att du kan betala mer i engångskostnad och få ner fjärrvärmepriset en hel del. Du hade till och med kunnat få ner det ända ner till 42,5 öre/kWh och bundit priset till det i tre år om du velat och utan någon månadsavgift/årsavgift om du varit kund i somras.FG skrev:
Vad kostade din bergvärmeanläggning som du beställde och vilken pump valde du?
Redigerat av moderator:
Som alltid finns det de som har tur och de som har mindre tur. Om du räknar med en realistisk livslängd på pumpen på 15 år så får du nog som genomsnittskund räkna med att byta växelventilen minst en gång, troligen två och byta en av cirkulationspumparna en gång. Som sagt, en del klarar sig lindrigare undan och en del har det värre och får ett kompressorbyte eller byte av expansionsventil under de 15 åren, så de åtgärder jag räknade upp får representera en genomsnittskund.Ville_Vessla skrev:I luftrelaterade pumpar finns det ju filter o dyl som behöver ses över regelbundet men vad skulle servicen på en bergvärmepump innefatta. Min egen installation som är 11år har 0 kr i servicekostnader hittills, kan inte ens komma på nåt som behöver service. Rensa köldbärarfiltret ett par gånger möjligen.
För övrigt så finns det ett talesätt om att "ropa hej före man är över bäcken". Om din pump rasar i vinter så kommer du antagligen inte anse det värt att byta kompressor i den. Då har din pump bara klarat sig i 11 år istället för beräknade 15. Då har din "servicekostnad" plötsligt blivit 16,000:- (ny pump 60,000:- blir 4,000:-/år i 15 år och din pump klarade sig 4 år för lite).
Så servicekostnaden för en bergvärmepump är lite som ett lotteri...
När systemet väl är intrimmat med lämplig kurva o s v behövs ingen avancerad service alls. Möjligen rensa smutsfilter och kolla deltaT på värmebäraren och kölbäraren för att se att det är normalt. Kanske ha koll på antalet starter under året och tillskottsel. Tar max 20 minuter per år och det gör du själv för 0:-McStewart skrev:
Finns flera spännande ventiler som kan haka upp sig (och gärna gör det) jag lovar. Fast det är klart, så dyra komponenter som kompressor finns ju inte.McStewart skrev:
Har själv skött två hus parallellt under ca 10 år. Det ena med VP det andra med fjärrvärme. För mig är valet tveklöst värmepump.
Och elnätsbolagen har inte någon monopolliknande ställning eller???? Och elnätsbolagen genererar inte stora vinster??? haha dra mig baklänges på en liten vagn....Excel skrev:
Jag betalar 42,5 öre/kWh för 2016 (och ända fram till slutet 2019 om jag vill binda det) utan några fasta kostnader. Servicekostnaden har under +10 år varit 0:-. Tycker det är väldigt prisvärt.
Min förra värmepump hade efter 10 år läckt ut tillräckligt med köldmedium genom en anslutning för att den skulle lägga av. Inga felmeddelanden från maskinen förrän den dagen den dogMagHam skrev:När systemet väl är intrimmat med lämplig kurva o s v behövs ingen avancerad service alls. Möjligen rensa smutsfilter och kolla deltaT på värmebäraren och kölbäraren för att se att det är normalt. Kanske ha koll på antalet starter under året och tillskottsel. Tar max 20 minuter per år och det gör du själv för 0:-
Felet gick att laga med ett packningsbyte och återfyllnad av köldmedium. Det pyttelilla läckaget hade jag aldrig upptäckt själv. Fast det är frågan om någon kunde ha upptäckt det...
Min poäng är mest riktad mot att det finns dem som inte vill eller kan göra även en enkel service själv. Min fru t.ex.
McStewart - Jag förstår din poäng också... Om man inte kan eller vill kolla över systemet alls utan att det bara ska sköta sig tills det stannar så är nog fjärrvärmen enklare 
Du hade nog upptäckt felet med läckande kylmedium om du loggat värden på drifttid, kollat över hetgas- och suggastemperatur etc. nån gång emellanåt. Borde varit effekttapp under en period innan det stannade.
Du hade nog upptäckt felet med läckande kylmedium om du loggat värden på drifttid, kollat över hetgas- och suggastemperatur etc. nån gång emellanåt. Borde varit effekttapp under en period innan det stannade.
Du menar så, där håller jag med om att jag det är lite lotteri, jag tolkade servicekostnad som nåt där nån regelbundet ska utföra nåt, typ oljebyte i bil som kostar oavsett om det är nåt fel eller inte och i det fallet är kostnaden 0.DIY_freak skrev:För övrigt så finns det ett talesätt om att "ropa hej före man är över bäcken". Om din pump rasar i vinter så kommer du antagligen inte anse det värt att byta kompressor i den. Då har din pump bara klarat sig i 11 år istället för beräknade 15. Då har din "servicekostnad" plötsligt blivit 16,000:- (ny pump 60,000:- blir 4,000:-/år i 15 år och din pump klarade sig 4 år för lite).
Så servicekostnaden för en bergvärmepump är lite som ett lotteri...
Hahaha....MagHam skrev:När systemet väl är intrimmat med lämplig kurva o s v behövs ingen avancerad service alls. Möjligen rensa smutsfilter och kolla deltaT på värmebäraren och kölbäraren för att se att det är normalt. Kanske ha koll på antalet starter under året och tillskottsel. Tar max 20 minuter per år och det gör du själv för 0:-
Vad är det för spännande ventiler i fjärrvärmecentralen du talar om? Säkerhetsventilerna? Det finns ännu fler säkerhetsventiler på en bergvärmepump. Shunten? Den krånglar väl åtminstone inte mer/oftare än växelventilerna på bergvämepumpar?MagHam skrev:
Jag har också haft två hus parallellt under mer än 10 år. Ett av husen har bergvärmepump och det andra fjärrvärme. Huset med fjärrvärme har haft fjärrvärme sedan 2002 (>13 år). Servicekostnaden för fjärrvärmecentralen har under denna period varit exakt 0:- (fast jag har bytt cirkulationspump i den för att jag ville ha en energisnål pump, inte för att den gamla gick sönder). En bergvärmepump hade ju varit nära pensionering när den är 13 år gammal...
Huset med bergvärme hade en värmepump från ca 1990. 2007 så bytte jag ut den mot en begagnad bergvärmepump från Blocket. Innan jag köpte den pumpen (originalinstallerad 1999) så hade kontaktorn rasat 2006, motorskyddet gjorde inte sitt jobb och kompressorn rasade så hela kylmodulen blev utbytt (kostnad 20,000:- subventionerat pris), sedan nästan exakt ett år senare gick varvattenberedaren sönder (vet inte vad en sådan kostar, men minst 10,000:- skulle jag tro). Så år 2007 övergick den i min ägo (med en 1 år gammal kompressormodul och helt ny varmvattenberedare) och har fungerat väldigt bra sedan dess. Växelventilen har jag fått byta en gång, köldbärarpumpen slutade också fungera så den bytte jag mot en energisnål och värmebärarpumpen bytte jag enbart för att jag ville ha en energisnål pump. Motorskyddet har jag bytt ut mot ett elektroniskt som snabbt detekterar fasbortfall och kontaktorn har jag bytt ut mot en mjukstart.
Men totalt sett har värmepumpen hittills kostat ca 33,000:- i service under 16 år och då är ändå ingen arbetskostnad medräknad då alla reparationer gjordes av ägaren. Hade man haft en rörfirma som gjort arbetet hade det antagligen hamnat runt 40,000:- i servicekostnad.
Jag är ändå jättenöjd med min bergvärmepump (för den kostade mig ju bara 18,000:- och servicekostnaden för mig har varit ca 3,000
Men jag har ingen bestämd uppfattning om huruvida fjärrvärme eller bergvärme är bäst. Det tycker jag man måste avgöra beroende på omständigheterna. Självklart spelar förväntat elpris och fjärrvärmebolagets erbjudande en avgörande roll. Sedan finns det andra faktorer som spelar roll. Har man ett radiatorsystem som är lämpligt för värmepump (fjärrvärme är mycket mer flexibelt för olika typer av radiatorsystem)? Har man plats för bergvärmen eller föredrar man fjärrvärmen som tar betydligt mindre plats och inte låter lika mycket? Bergvärme är mindre tillförlitligt och har högre servicekostnader medan fjärrvärme oftast har ett högre kWh-pris. Är eltillförseln pålitlig eller vill man kunna ha värme även vid strömavbrott? Finns en mängd olika faktorer som man kan fundera över.
För min del har fjärrvärme och bergvärme ungefär samma ekonomi i det huset som har fjärrvärme, så i det huset föredrar jag absolut fjärrvärmen. Ungefär samma låga kostnad och behöver inte bekymra mig om att något dyrt måste repareras. I huset som har bergvärme så kommer aldrig fjärrvärme att bli aktuellt (ett samhälle med 300 invånare), så där är bergvärme lika självklart för mig.
https://www.byggahus.se/forum/fjarrvarme-gas/205057-lackage-i-fjarrvarmecentral-hjalp.htmlDIY_freak skrev:
Inlägg #10 och framåt
Har haft fler fel än det
Redigerat: