Jag har ett fritidshus med en nybyggd del. Den nya delen har golv i betong och jag har två olika zoner för golvvärme. Dessa styrs idag av var sin termostat som inte är uppkopplad, något jag vill ändra på. Anledningen är givetvis att jag vill kunna styra värmen på distans och utnyttja det Plejdsystem jag redan har installerat i huset.

Nuvarande termostat:
https://www.elbutik.se/product.html/renova-rumstermost

Nuvarande givare:
Jag vet inte, men jag gissar att den som satte in golvvärmen köpte Schneiders paket, som detta:
https://www.se.com/se/sv/product/WD...älld-med-golvgivare-ip20-skruvanslutning-vit/

Termostat från Plejd:
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/trm-01

Nu till min fråga - kan jag helt enkelt byta ut termostaten mot en Plejd, eller måste jag också byta givare? Och, kan man byta givare, eller ska jag anta att den är ingjuten i betonggolvet?

Tacksam för hjälp om någon har erfarenhet i frågan.

Mvh Fredrik

Om installationen är korrekt gjord så ska givaren sitta i en slang så den går att byta.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Plejd trm-01 har stöd för de flesta vanliga givare som finns på marknaden (kanske alla).
Så jag är ganska säker på att du kommer kunna använda den befintliga.
Och det skulle jag själv välja i första hand, det är alltid en viss liten risk med att dra ut en golvgivare för att byta, plötsligt går det inte att trycka ner den nya p.g.a något elände med förläggningen av slangen eller att golvavjämning krypit in osv.

• Gilla
oswim och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Plejd trm-01 har stöd för de flesta vanliga givare som finns på marknaden (kanske alla).
Så jag är ganska säker på att du kommer kunna använda den befintliga.
Och det skulle jag själv välja i första hand, det är alltid en viss liten risk med att dra ut en golvgivare för att byta, plötsligt går det inte att trycka ner den nya p.g.a något elände med förläggningen av slangen eller att golvavjämning krypit in osv.
Tack Mikael! Ja jag känner lite samma sak, även om givaren finns i ett rör så är det rätt vanskligt om man det är någon krök eller liknande - och då sitter man med skägget i brevlådan.

Jag tror att jag går vidare med ett test helt enkelt och hoppas på att det funkar.

Mvh Fredrik

Mikael_L
Du kan alltid ta en snabb koll med supporten om din befintliga givare funkar
https://www.plejd.com/sv-se/kontakt

De är snabba och duktiga där, jag ringer snabbt så fort jag inte fattar eller räknar ut något själv utan att lägga en massa tid. Det brukar bli väldigt korta samtal då de är så kunniga att de snabbt fattar vad man funderar över och direkt vet vad som ska göras.

Om du gör det, lägg gärna upp svaret här, för forumets skull, vi ökar mängden nyttig kunskap här då.

• Gilla
FredrikSthlm
  • Laddar…
Fick bra hjälp av supporten!

Min fråga

Jag har en befintlig golvvärmeinstallation från 2020/2021 med två olika termostater. Termostaterna är levererade av Schneider (Renova), givaren vet jag inte men gissar Schneider där också. Jag är intresserad av att byta till Plejd TRM-01. Jag har försökt undersöka kompabilitet så mycket jag kan, men vill även fråga er om ni känner till om någon nyare givare är problematisk med TRM-01? Jag kan tyvärr inte få fram info om de givare jag har, så det blir till att chansa.

Plejds svar

Hej.

Våran TRM-01 är så öppen den bara kan bli.

1. Du använder våran givare som följer med.

2. Det finns en färdig lista för de största återförsäljarna.

3. Man ohm mäter befintlig givare och lägger in dess värden i TRM-01 för att få rätt inställningar.

Mina fråga 2
Om jag inte vill byta till er givare, kan de funka ändå? Jag är rädd för att dra upp nuvarande givare och inte lyckas få ned den nya igen. Golvvärmen ligger ingjuten i golvet och då jag inte gjort det själv vet jag inte riktigt hur det ser ut.

Ok, så motståndet i givaren mäter jag själv upp och lägger in dessa värden manuellt i TRM-01?

Plejd svarar
Det går superbra att mäta av Ohm värdet på givaren och lägga in det i TRM-01 ja.

Mikael_L
Ja NTC-givare brukar benämnas med det ohmtal de har vid 20°C (eller var det kanske 25), men oavsett, så brukar man snabbt hitta rätt, då det är ett hyfsat steg mellan varje värde.

Och på sista raden så spelar det ingen jättestor roll ifall givaren mäter lite fel, man kan ju bara ställa ett annat börvärde på temperaturen som man vill att golvet ska hålla, tills det känns lagom varmt (lagom kallt kanske ... numera vill man kanske för att spara el ha golven så kalla som man står ut med 🙄)

• Gilla
FredrikSthlm
  • Laddar…
Mikael_L
Nu är jag rätt säker på att det är vid 25°C som nominell temp som NTC anges.
Här en tabell över en del olika NTC, med 1 kOhm, 1,8 kOhm, 2 kOhm, 3 kOhm, 5 kOhm, 8 kOhm, 10 kOhm, 15 kOhm, 20 kOhm, 30 kOhm, 47 kOhm och 50 kOhm nominell resistans.

https://www.sensorshop24.de/media/dokumente/NTC-Kennlinien.pdf

Jag tror att det saknas värden i tabellen, jag är rätt säker på att det finns t.ex. 4,7 och 6,8 kohm också.

• Gilla
FredrikSthlm
  • Laddar…
Tack för all hjälp!

Jag kan meddela att jag lyckades byta ut mina gamla termostater från Schneider och installera två nya från Plejd. Installationen i Plejd var otroligt smidig och allt verkar fungera bra. Det som var stora frågan var vilket motstånd givarkabeln hade, men det fick bli lite trial and error och jag tror det blev helt OK i alla fall. Också rätt nöjd med att dubbelramen passade utmärkt (det är två för jag har två olika zoner, en till hall och en till sovrum).

Två nya termostater från Plejd installerade i dubbelram på vägg, visar inställd temperatur på 22 grader för olika zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Leif i Skåne och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.