Efter 24 års drift blev temperaturen svajig i kyldelen. Termostaten för kylskåpet hade sagt upp sig.
Beställde ny termostat via Electrolux, gick på ca 500kr.
https://shop.electrolux.se/

OBS! Rulla upp kapilärröret, får inte vikas!

Lådan med termostat mm lossas genom att stoppa in en plattmejsel och vrida 90 grader på de svarta snäppfästena.

Termostatröret är uppvikt i nedre vänstra hörnet av kylplåten mot bakväggen. Blir låst där. Man får stoppa upp handen och fiska fram röret.

För att dra ner det nya röret är det enklast att stoppa upp t.ex. en FK-kabelstump, tejpa på nya termostatröret och dra igenom bakom kylplåten. OBS! Vik inte kapilärröret!

Montering av termostatlådan är enklast om de svarta clipsen lossas och monteras i fästena i skåpet men det går att skruva fast dem om de är kvar i lådans hål.

1777717723725.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F folkeorg skrev:
Efter 24 års drift blev temperaturen svajig i kyldelen. Termostaten för kylskåpet hade sagt upp sig.
Beställde ny termostat via Electrolux, gick på ca 500kr.
[länk]

OBS! Rulla upp kapilärröret, får inte vikas!

Lådan med termostat mm lossas genom att stoppa in en plattmejsel och vrida 90 grader på de svarta snäppfästena.

Termostatröret är uppvikt i nedre vänstra hörnet av kylplåten mot bakväggen. Blir låst där. Man får stoppa upp handen och fiska fram röret.

För att dra ner det nya röret är det enklast att stoppa upp t.ex. en FK-kabelstump, tejpa på nya termostatröret och dra igenom bakom kylplåten. OBS! Vik inte kapilärröret!

Montering av termostatlådan är enklast om de svarta clipsen lossas och monteras i fästena i skåpet men det går att skruva fast dem om de är kvar i lådans hål.

[bild]
väldigt väldigt viktigt att du får tillbaka det nya kappilärröret dubbelvikt i fästet på baksidan av förångaren.
enklast att lossa förångarne och dra fram den lite
 
B Bill Algö skrev:
väldigt väldigt viktigt att du får tillbaka det nya kappilärröret dubbelvikt i fästet på baksidan av förångaren.
enklast att lossa förångarne och dra fram den lite
Annars?
Mäter den inte riktigt bra?
 
B Bill Algö skrev:
väldigt väldigt viktigt att du får tillbaka det nya kappilärröret dubbelvikt i fästet på baksidan av förångaren.
enklast att lossa förångarne och dra fram den lite
Och hur lossar man förångaren? Antar att det är vita plattan mot baksidan?
 
F folkeorg skrev:
Och hur lossar man förångaren? Antar att det är vita plattan mot baksidan?
dra försiktigt i underkant
 
F folkeorg skrev:
Annars?
Mäter den inte riktigt bra?
mäter inte alls
 
B Bill Algö skrev:
mäter inte alls
Fast den fungerar rätt bra ändå. Gissar att den ligger emot på något sätt.
 
F folkeorg skrev:
Fast den fungerar rätt bra ändå. Gissar att den ligger emot på något sätt.
den skall fungera bättre än rätt bra
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.