Halloj!
Har säkert redan funnits 1000 trådar på ämnet så jag skapar väl en till...
Jag har en gammal termostat styrning till en "FOCUS VÄRME PV-13" som jag gärna skulle vilja byta till något modernare alternativ.

Fann denna: https://www.eveco.se/produkt/reglerutrustning/rtb24/
(har inte hittat någonstans man kan direkt köpa den som privatperson)
Men skulle behöva hjälp att bekräfta om den kommer uppfylla sin funktion eller om jag borde leta efter någon annan modell? (Om så är fallet så tar jag gärna emot tips på vita moderna alternativ)

Tack på förhand!
(Ny på området så ursäkta okunskap)

• Person håller en termostat och dess kretskort vid en vägg, den verkar vara en gammal FOCUS VÄRME PV-13 enhet, diskussion om uppgradering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maackaan Maackaan skrev:
Halloj!
Jag har en gammal termostat styrning till en "FOCUS VÄRME PV-13" som jag gärna skulle vilja byta till något modernare alternativ.

Fann denna: [länk]
Men skulle behöva hjälp att bekräfta om den kommer uppfylla sin funktion eller om jag borde leta efter någon annan modell? (Om så är fallet så tar jag gärna emot tips på vita moderna alternativ)

Tack på förhand!
Den du har är en rumsgivare och den du föreslår är en termostat, så de lär inte matcha

Maackaan Maackaan skrev:
Halloj!

Tack på förhand!
Den Focus PW 13 du har ska arbeta efter utetempen helt för sig själv och kurvan på den ställs in. Då får du en bra komfort på värmen. Vet du vad den reglerar för något. Panna har en inbördes givare som sköter tempen ut till huset i förhållande till uttempen. PW 13 är en bra panna och brukar sköta sig bra.

J jonaserik skrev:
Den Focus PW 13 du har ska arbeta efter utetempen helt för sig själv och kurvan på den ställs in. Då får du en bra komfort på värmen. Vet du vad den reglerar för något. Panna har en inbördes givare som sköter tempen ut till huset i förhållande till uttempen. PW 13 är en bra panna och brukar sköta sig bra.
Okej.
Nja jag kan inte säga att jag på rak arm vet exakt vad den reglerar mer än att när den togs bort så blev det VÄLDIGT varmt i hela lägenheten. Så jag bara lite lätt förutsatte att den hade med det att göra.

(Lägger med en bild på pannan med, något äldre model gissar jag?)
Hittar ingen manual på just denna årgång.

• Äldre modell av pannan Focus Värme PV-13 med kontroller och mätare, inkluderar huvudpstryare, hydrometer och termometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Håbbe01 skrev:
Den du har är en rumsgivare och den du föreslår är en termostat, så de lär inte matcha
Okej..
Den ställer ju något då den har ett vred så måste väl vara mer än bara en givare vad jag förstår det som?😀
Eller kanske inte stämmer? (som sagt ny på området)

Du kanske har någon rekommendation på någon schysstare modell?

Maackaan Maackaan skrev:
Okej.. hittar inte direkt några andra alternativ utan det som kommer upp när man söker efter rumsgivare är termostater?
Den ställer ju något då den har ett vred så måste väl vara mer än bara en givare vad jag förstår det som?😀

Du kanske har någon rekommendation på någon schysstare modell?
Termostat funktionen ligger i själva elpanna tyvärr

Maackaan Maackaan skrev:
Halloj!

Tack på förhand!
https://metrotherm.se/produkter/elpannor/elpannor/focus-pv-13-komplett
Funkar bara med rumsgivare av samma fabrikat som pannan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.