502 läst ·
7 svar
502 läst
7 svar
byta tak norrtälje
Har ett originaltak från 60 talet som behöver bytas. Nyinflyttade och har upptäckt att det läcker in så det är verkligen dags (vi visste att det skulle behöva göras inom några år...).
Några frågor som det vore intressant att få input på,
Idag lertegel, hur tänker man ang ett billigare betongpannor alternativ? Har någon här erfarenhet att byta och hur har det fungerat? Plåt?
- Har kontakt med 3 firmor och en använder papp och en använder "gore-tex" duk och en en tät duk..
Vad ska man egentligen tänka här, med en kallvind som i sig har lite vitmögel som antagligen kommer pga ventilationen.. Är det dumt att riskera nått med att göra nått annat än de klassiska papp eller vad ska man tänka.
Sedan är ju nyfiken på om någon här har jobbat med någon bra och inte iallfall svindyr takläggarfirma runt Norrtälje och är nöjda?
Jag har ex kontakt med progressiva entreprenad, JM Tak och takmästare i sverige ab (norrtälje)
Några frågor som det vore intressant att få input på,
Idag lertegel, hur tänker man ang ett billigare betongpannor alternativ? Har någon här erfarenhet att byta och hur har det fungerat? Plåt?
- Har kontakt med 3 firmor och en använder papp och en använder "gore-tex" duk och en en tät duk..
Vad ska man egentligen tänka här, med en kallvind som i sig har lite vitmögel som antagligen kommer pga ventilationen.. Är det dumt att riskera nått med att göra nått annat än de klassiska papp eller vad ska man tänka.
Sedan är ju nyfiken på om någon här har jobbat med någon bra och inte iallfall svindyr takläggarfirma runt Norrtälje och är nöjda?
Jag har ex kontakt med progressiva entreprenad, JM Tak och takmästare i sverige ab (norrtälje)
Besserwisser
· östergötland
· 2 802 inlägg
Om lerteglet är bra föreslår jag att du plockar ner det själv.W wipe skrev:
Att byta ( eller låta byta) underlagstak och läkt efter ca 60 år tycker jag låter som rimligt på ett vanligt 60tals hus.
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Ja, man brukar inte återanväånda pannorna om arbetet skall betalas. Gör man det själv så kan det vara lönt. Men med betald arbetskraft så blir det billigare att slänga ned pannorna, och få nya upplyfta med kranbil.
I valet mellan betong eller lertegel (och om det skall vara enkupigt eller tvåkupigt) så tycker jag att man får fundera över hur huset ser ut.
Är det ett äldre hus, så passar lertegel i många fall bättre in i stilen.
Betongpannor är lättare att lägga (man kan justera det vertrkala avståndet lite, lertegel har fix "läktavstånd".). Betongpannor ger ett tätare tak. Det finns alltid glipor mellan lertegelpannor, som framförallt släpper in mer blåsande löv och annat skräp.
Betongpannor åldras fulare, men på "rätt hus" är det fint med lagom vittrande pannor
I valet mellan betong eller lertegel (och om det skall vara enkupigt eller tvåkupigt) så tycker jag att man får fundera över hur huset ser ut.
Är det ett äldre hus, så passar lertegel i många fall bättre in i stilen.
Betongpannor är lättare att lägga (man kan justera det vertrkala avståndet lite, lertegel har fix "läktavstånd".). Betongpannor ger ett tätare tak. Det finns alltid glipor mellan lertegelpannor, som framförallt släpper in mer blåsande löv och annat skräp.
Betongpannor åldras fulare, men på "rätt hus" är det fint med lagom vittrande pannor
Moderator
· Stockholm
· 57 892 inlägg
Ingen egentlig koll på fördelar/nackdelar med plåt. Bandtäckning har jag hört är osannolikt dyrt. Men det finns prefab varianter som liknar bandtäckt men som klickas eller skjuts ihop.
Klicka här för att svara