3 400 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Byta tak från pulpettak till sadeltak
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Hej
Vi bor i ett hus med pulpettak liknande variant. Huset är från -74. Boyta 110kvm
Vill byta till ett vanligt sadeltak då huset ser lågt/fult ut + att det e gammalt å slitet tak men inte själva pappen så inga läckor eller fukt.
Vill mest få ett snyggare utseende å en vind för förvaring men även höja husets värde.
Behöver er input om vad det ich kan kosta att byta hela taket ink takstolar å alt va det nu innebär?
Som sagt boytan är 110kvm å husets höjd är ca 4-4.5m .
Hadlar det om 100-150tkr eller mer om 300-400tkrs projekt ?
Vi bor i ett hus med pulpettak liknande variant. Huset är från -74. Boyta 110kvm
Vill byta till ett vanligt sadeltak då huset ser lågt/fult ut + att det e gammalt å slitet tak men inte själva pappen så inga läckor eller fukt.
Vill mest få ett snyggare utseende å en vind för förvaring men även höja husets värde.
Behöver er input om vad det ich kan kosta att byta hela taket ink takstolar å alt va det nu innebär?
Som sagt boytan är 110kvm å husets höjd är ca 4-4.5m .
Hadlar det om 100-150tkr eller mer om 300-400tkrs projekt ?
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Okej tack för svar.optimum skrev:
Kan du förklara värför du tror att jag kommer ligga betydligt högre än 150tkr?
Jag kan vara helt ute å cyklar men färdiga takstolar kostar ca 25000kr, material kostar 50000kr å arbetskostnad ca 100000kr. Jag landar på drygt 175000kr men som sagt jag kan vara helt ute å spatserar
Bara byta takpannor brukar gå loss på 100.000 inklusive material.
Nu ska man riva befintligt tak och ersätta med takstolar o.s.v.
Hyra ställningar och presenningar som skydd mot regn under byggtiden.
Du får göra om ventilation för kök, VC mm Kanske även göra om takavvattning då du får ett sadeltak.
Sedan som redan redovisats, bygglov mm
Nu ska man riva befintligt tak och ersätta med takstolar o.s.v.
Hyra ställningar och presenningar som skydd mot regn under byggtiden.
Du får göra om ventilation för kök, VC mm Kanske även göra om takavvattning då du får ett sadeltak.
Sedan som redan redovisats, bygglov mm
Mina föräldrar gjorde ett liknade jobb på deras hus förra året. 120m2 hus där taket höjdes till 27 graders lutning, med nya takstolar, råspont och plåtak(tegelprofil). Dom lejde bort allt och gav 180 000kr för det. Sen tillkom höjning av skorstenen utöver det.
Elektroniktokig
· Göteborg
· 171 inlägg
Ok låter rimligt å det e där nåstans jag kan tänka mig ligga. 180tkr var antagligen efter ROT?J Johnsvi skrev:
Liknande trådar
-
Byta från papptak till tegel. Dimension på reglar?
Byggnadsfysik -
Byta underlagstaket inifrån vinden
Tak & Vind -
Vad ska man tänka på om man vill byta från sadeltak till mansardtak?
Tak & Vind -
Kostnad byta ut platt tak från 30 tal funkishus (Per-Albin Hus)
Tak & Vind -
Behöver taket bytas? Olika bud från olika personer
Tak & Vind