143 läst ·
1 svar
143 läst
1 svar
Byta tak från 1979
Hej! Jag bor i ett radhus med betongpannor från 1979. De är mossiga men hela. Vissa i området har tvättat och målat medan vissa har bytt taket redan. Vi har råd att byta men vill inte göra det om det är helt onödigt.
Jag har läst en del trådar här och många verkar tycka att det är onödigt att byta tak som är fungerande och håller vinden torr. Är inte risken att det blir ett väldigt stort jobb (byte av takstolar etc) om man väntar tills man ser täcken på läckage? Om man har råd att byta och taket är såpass gammalt, är det inte bara att köra?
Om det är relevant för ekvationen så bor vi strax utanför Stockholm så värdet på huset är relativt högt. Om vi skulle sälja huset är väll ett nytt tak på ett 70-tals hus något spekulanter borde värdera? Vi har masonitskivor nu så det skulle innebära en uppgradering då firman som lämnat offert vill lägga råspont vilket skulle innebära en förstärkning av huskonstruktionen eller nått sånt.
Tacksam för svar kring om det är någon poäng med att avvakta ett byte eller om det bara är att köra? Kostar ju en del så vill inte göra det i onödan men om det handlar om att göra det nu eller vänta 5 år så känns det lika bra att få det gjort.
Jag har läst en del trådar här och många verkar tycka att det är onödigt att byta tak som är fungerande och håller vinden torr. Är inte risken att det blir ett väldigt stort jobb (byte av takstolar etc) om man väntar tills man ser täcken på läckage? Om man har råd att byta och taket är såpass gammalt, är det inte bara att köra?
Om det är relevant för ekvationen så bor vi strax utanför Stockholm så värdet på huset är relativt högt. Om vi skulle sälja huset är väll ett nytt tak på ett 70-tals hus något spekulanter borde värdera? Vi har masonitskivor nu så det skulle innebära en uppgradering då firman som lämnat offert vill lägga råspont vilket skulle innebära en förstärkning av huskonstruktionen eller nått sånt.
Tacksam för svar kring om det är någon poäng med att avvakta ett byte eller om det bara är att köra? Kostar ju en del så vill inte göra det i onödan men om det handlar om att göra det nu eller vänta 5 år så känns det lika bra att få det gjort.
Smartast är nog att ta in en firma som lägger om taket. Då reser de ställningar, river taket och byter takpappen. Redo för 50 år igen!M Madeleine 1234 skrev:Hej! Jag bor i ett radhus med betongpannor från 1979. De är mossiga men hela. Vissa i området har tvättat och målat medan vissa har bytt taket redan. Vi har råd att byta men vill inte göra det om det är helt onödigt.
Eller så kan man fixa själv. Skaffa en livsele, borsta av takpannor, och måla om. Finns speciell färg för betongpannor. Fördelen med att göra själv är att man får lite koll på takplåtarna, skorstenarna och sånt
Jag skaffade en begagnad livsele proffsmodell. Den är mjuk och skär inte in i skinnet.
Klicka här för att svara