Vi renoverar ett 1800-talshus och har dragit in ny el. Vi har under lång tid samlat på oss gamla lampor till alla rum och dessa har gamla kontakter (runda med 2-3stift).
Skulle ni rekommendera att byta allt till set nya DCLsystemet eller använda den gamla typen. (Elektrikern vägrar använda de gamla förstås)
Vi har ett hus till med en massa gamla lampor som vi kanske vill flytta mellan husen.
Tacksam för råd.
Skulle ni rekommendera att byta allt till set nya DCLsystemet eller använda den gamla typen. (Elektrikern vägrar använda de gamla förstås)
Vi har ett hus till med en massa gamla lampor som vi kanske vill flytta mellan husen.
Tacksam för råd.
Jag drog om all el i mitt hus under renoveringen för typ 2 år sedan och då fick det bli de gamla kontakterna, huvudanledningen var att de sladdmonterade uttagen är kompaktare och är lättare att låta försvinna i en takkopp. Idag hade det blivit DCL eftersom de gamla inte längre går att få tag på.
Infällda med takdosor funkar ju DCL bra, men där man inte har takdosor utan behöver sladduttag fungar de sämre.
Sen är det ju typ en halvdag att byta alla till DCL om man nu skulle vilja det...
I en ny installation är det viktiga framförallt att allting är jordat.
Infällda med takdosor funkar ju DCL bra, men där man inte har takdosor utan behöver sladduttag fungar de sämre.
Sen är det ju typ en halvdag att byta alla till DCL om man nu skulle vilja det...
I en ny installation är det viktiga framförallt att allting är jordat.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Valet är delvis ditt. Det beror på.S Stefan Wetterstad skrev:
Du visar en bild på ett jordat lamputtag. Har ni skyddsjordade vägguttag också, eller är detta något som görs vid denna renovering? Om det sker ett byte från ojordat till jordat, då anser jag att föreskriftskravet på DCL gäller.
Vid underhåll får man dock fortfarande behålla utförandet från gamla föreskrifter, så det beror lite på hur man bedömer denna renovering som görs.
Å andra sidan är fel typ av lamputtag ett lagbrott som ingen någonsin kommer att fällas för.
Men om alla nu är duktiga och byter till DCL, då kanske vi kan fasa ut de gamla lamputtagen om 50 år, och kanske börjar butikerna sälja lampor med stickpropp igen
Är det ett lagbrott?Bo.Siltberg skrev:
Valet är delvis ditt. Det beror på.
Du visar en bild på ett jordat lamputtag. Har ni skyddsjordade vägguttag också, eller är detta något som görs vid denna renovering? Om det sker ett byte från ojordat till jordat, då anser jag att föreskriftskravet på DCL gäller.
Vid underhåll får man dock fortfarande behålla utförandet från gamla föreskrifter, så det beror lite på hur man bedömer denna renovering som görs.
Å andra sidan är fel typ av lamputtag ett lagbrott som ingen någonsin kommer att fällas för.
Men om alla nu är duktiga och byter till DCL, då kanske vi kan fasa ut de gamla lamputtagen om 50 år, och kanske börjar butikerna sälja lampor med stickpropp igen![]()
Det följer inte standard, men om jag vill montera harting-don i taket är det väl ingen som hindrar mig från det heller, förutom att det inte följer standard för bostadsinstallationer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
Ja, men det som står är i den sista punkten " elmateriel som är konstruerad för att anslutas direkt till ledningssystemet" och lite längre ned finns punkt 559.5.4 "annan lämplig anslutningsanordning" och en av de mest använda anslutningsanordningarna för belysningsarmaturer är Schuko-kontakter, för det är det vanligaste i offentliga miljöer och kontor.
Mycket vanligt är också olika varianter av 5-poliga kontaktdon för att kuna ha två kontakter till Dali eller annan styrning. Mitt förslag med Harting-don är nog ovanligt, men de är också rätt dyra. Enklare 5-poliga don är vanliga.
I industri är CEE-uttag mycket vanliga för att ansluta armaturer, men det finns en massa andra varianter också.
DCL är ett alterantiv och bör, men inte ska. I bostäder är det bör och praxis, men vill man ha något annat kan man få något annat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Alltså, tråden handlar om typ av lamputtag i en bostad. Då ser jag framför mig ett fast monterat uttag, utanpåliggande eller infällt. Du kanske kan hitta nåt industridon faller in här, om det är aktuellt för TS. Men det huvudsakliga valet står mellan DCL och den gamla D-formade kontakten.
Annars kan man nog tolka (många av) dagens lampor som säljs i handeln som att de "saknar anslutningsanordning", men de flesta faller nog in under sista punkten i 559.5.1 - och där ansluter man vanligen sladden till en stickpropp om inte armaturen är fast monterad, tex vägglampa.
Annars kan man nog tolka (många av) dagens lampor som säljs i handeln som att de "saknar anslutningsanordning", men de flesta faller nog in under sista punkten i 559.5.1 - och där ansluter man vanligen sladden till en stickpropp om inte armaturen är fast monterad, tex vägglampa.
Ja, absolut, men min poäng var att det inte är ett krav och definitivt inte ett lagbrott att inte installera DCL som lamputtag utan anläggningsägaren har stora friheter att välja vad de vill. DCL är ett särskilt utpekat alternativ bland andra.Bo.Siltberg skrev:
Alltså, tråden handlar om typ av lamputtag i en bostad. Då ser jag framför mig ett fast monterat uttag, utanpåliggande eller infällt. Du kanske kan hitta nåt industridon faller in här, om det är aktuellt för TS. Men det huvudsakliga valet står mellan DCL och den gamla D-formade kontakten.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 890 inlägg
Jaså det ordet lagbrott du reagerade på, jag ber om ursäkt.
Det är ett föreskriftskrav vilket i folkmun är ganska nära lagen.
Men vad jag förstår är det väldigt lite regler som en åklagare kan väcka åtal mot.
Det är ett föreskriftskrav vilket i folkmun är ganska nära lagen.
Men vad jag förstår är det väldigt lite regler som en åklagare kan väcka åtal mot.
Klicka här för att svara