5 552 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Byta tak eller bara smådutta ?
Jag tycker det ser ut som att det bara är enstaka brädor som är drabbade med skarpa kanter på det mörka mot intilliggande brädor. Om det är så så brukar det betyda att det inte är en läcka som har orsakat det utan att det är något med just den brädan, ex att den har legat lite utsatt innan den monterades. Syntes inget innan läckan så kan det vara läckan som fått påväxten att "vakna till liv" för om det är läckan som är själva grundorsaken så brukar kanterna vara diffusa och inte skarpa mellan två brädor
Oavsett så hade inte jag gjort något åt dem, det känns som risken för läckage ökar när man skapar fler skarvar i pappen. Eventuellt kan du tvätta med lämpligt medel
Oavsett så hade inte jag gjort något åt dem, det känns som risken för läckage ökar när man skapar fler skarvar i pappen. Eventuellt kan du tvätta med lämpligt medel
Redigerat:
Jag skulle vänta med takbyte.O olof63 skrev:Hej, har ett götenehus från 1996 med råspont, betongpannor och papp - hittade ett par ställen på krypvinden där jag sett ett par mörkare partier, kollade med fuktmätare men det var torrt. Taket snart 30 år men swr kanonfint ut, så jag undrar vad ni hade gjort;
i) öppnat upp och byter de två brädorna (ca 0,5 kvm) och tätar samt återställer med ny skarvad papp
ii) byter hela taket
Ingen vatteninträngning men någon fukt har ju kommit in senaste åren där trät mörkna5.
Tack för tipsen, jag väntar och kollar igenom taket lite noggrannare, de där blånaderna har nog ingenting med inträngande vatten att göra för de är snustorra. Sedan är det väl dags så småningom och det var bra tips att återanvända betongpannorna, de är lite mossa på, men i övrigt fin-fina. Skall ordna med en liten taktvätt i april.
Produkter som diskuteras: "taktvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Ser ju ut som nytt... och fläcken på plankan kan ju redan ha funnits när det hela byggdes, fins de som har fruktansvärt mycket sämre med fukt och mögelangripen vind än vad dina bilder visar.
Jag skulle inte göra ett skvatt åt det mer än att då och då inspektera vinden och kanske rita ringar tight runt kanterna av de fläckar man ser och sedan kolla att de inte växer ut utanför inringningarna över tiden.
Vill du ha lite 'horror' så sök på fukt och mögelvindar och njut av bilderna som där ofta visas - så inser du snart att fläcken du har är inget alls över huvud taget att bekymra sig om.
Jag skulle inte göra ett skvatt åt det mer än att då och då inspektera vinden och kanske rita ringar tight runt kanterna av de fläckar man ser och sedan kolla att de inte växer ut utanför inringningarna över tiden.
Vill du ha lite 'horror' så sök på fukt och mögelvindar och njut av bilderna som där ofta visas - så inser du snart att fläcken du har är inget alls över huvud taget att bekymra sig om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden