Härryda2015 Härryda2015 skrev:
@Manros00 Hur gick det för dig, fick du bytt strömbrytaren?
Har lagt det på hyllan tillsvidare, har ett nytt problem att det börjat lukta bränt i vår karport vid en lysrörs armatur och en kopplingsdosa

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Hej. Hade planer på att byta ut ett par strömbrytare och elkontakter modell Schneider Trend till Exxact serien istället pga att trend kontakterna har fått en sån där härlig gul nikotinfärgd nyans. Ser för jäkligt ut nu när vi har satt upp en ny fin tapet i sovrummet. Drar ju liksom ner hela intrycket. Först tänkte jag om jag skulle byta ut dom till nya Trend kontakter men har förstått att det verkar vara en utgående modell och tycker samtidigt att exxact serien ser mycket modernare och snyggare ut i designen. Kan man bara byta ut en trend mot en exxact? Lirar hålen eller kommer man behöva borra nya? Sen hade jag en fundering kring kontakten som styr uttaget på balkongen som vi kopplat på en belysning i nuläget. Finns det en likvärdig fast i exxact serien? Är det en speciell vippa, tänker att den är märkt med en 0:a och en 1:a? Bifogar med bilder. Sen hade jag tänkt att fråga om det är möjligt att installera ett sånt där lamputtag för tak så man slipper den där klumpiga fula uttaget som hänger ned från taket och hur gör man? Är det ett infällt eller utanpåliggande man ska köpa i sådant fall? Bifogade en bild på ett lamputtag som jag tänkte mig.

• Äldre vit taklamputtag som hänger från taket med synliga sladdar och en plasthållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulnad strömbrytare på vägg med blommig tapet, märkt med 0 och 1.
    Skapa konto
  • Gulnad strömbrytare av modell Schneider Trend monterad på vit kaklad vägg.
    Skapa konto
  • Gammalt vitmålat lamputtag med synlig krok och slitage som hänger från taket, i behov av modernisering.
    Skapa konto
  • Gilla
Jimmy_Pettersson
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja en Exxakt-brytare passar rakt av i en dosa, där det tidigare har suttit en trend-brytare.
Utanpåliggande brytare, det finns exxakt-modell som borde passa. Annars går det att montera en förhöjningsram och på den en exxaktbrytare.
[länk]

Takdosan, ser ut att vara någon gammal typ. En utanpåliggande lampkontakt borde fungera.
Knappen med en 0:a och en 1:a ska det alltså räcka med att montera en förhöjningsram och en Exxact brytare bara? Men det är inget speciellt som skiljer den från en vanlig vippa alltså? För siffrorna kan jag klara mig utan.

Är det detta jag borde köpa om jag vill montera en strömbrytare till lampan där det satt en trend utanpåliggande tidigare och en likadan till strömbrytaren som tar utebelysningen på balkongen?

• Produktbilder av Schneider Exxact förhöjningsram och Primo strömbrytare på en onlinebutiks webbsida.
    Skapa konto
Redigerat:
De med siffror är i allmänhet tvåpoliga.

Okej.Vad skulle du rekommendera för brytare i exxact serien om jag vill byta ut denna som sitter i nuläget?

Det här tror jag motsvarar det som sitter.
Vad har du för last? Behöver du en tvåpolig?
Skärmbild av webbsida med olika elektriska installationsprodukter, inklusive en tvåpolig strömbrytare och tillbehör.
Skapa konto

Oj! Ingen aning faktiskt. Hur avgör jag vad det är för last?

J Jimmy_Pettersson skrev:
Oj! Ingen aning faktiskt. Hur avgör jag vad det är för last?
Vad styr knappen för något?

Ett eluttag (dubbel) på balkongen där vi alltid har en ledbelysning inkopplad året runt, det andra uttaget brukar vi inte utnyttja särskilt ofta.

Då kan du ta en vanlig enpolig brytare.

Fördelen med en 2polig till utomhusuttag är att den bryter nollan om det blir överledning mellan skyddsjord och nolla så JFB löser lite sporadiskt.

Men man får titta hur många trådar som sitter bakpå brytaren.

Protte

• Gilla
Jimmy_Pettersson
  • Laddar…
Prisskillnaden är ju inte så stor.

Daniel jag beställde en 2-polig strömställare exxact med ram och förhöjningsram som du visade på bilderna.Sen så tog jag en utanpåliggande takdosa, tror dock att jag åker på att borra 2 nya hål. Hur djupt kan man borra utan att riskera att att träffa en elledning? Köpte gula plugg från elbutiken. Tänkte att det kanske räckte? Är dom gamla ledningarna dragna i nån form av stålrör? Lägenheten är byggd 1950 Tänker att man kanske märker om man träffar på nåt om man tar det lite försiktigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.