Det där BORDE gå fixa med en kron, som det är nu är två skruvar oanvända vilket tyder på två slutningar, inget med växling.

Borde vara kopplat fas till strömbrytare sedan en tändtråd till vardera lampa.
sedan ligger rörelsevakten parallellt med utebrytaren.

jag får känslan att det är hempul utan hjälp från BH och det har blivit en massa tråd fram och tillbaka.
Ser man de spretande trådarna så ser det inte bra ut.

Protte
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja på något sätt går det givetvis troligtvis precis som du skriver men utan att gå mer in på hur hempulandet är gjort är ett 1:1 byte till samma som sitter där inte helt fel. Spretande kardeler kommer TS givetvis se till att ordna.
 
Manros00 Manros00 skrev:
jag själv är ny bliven elektriker men tänker om nån mer erfaren som vet nåt om den gamla brytare och hur jag ska koppla på den
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Den brytaren är så öppen att man lätt kan se funktionen. Annars är det lätt att mäta upp funktionen. Om någon som är utbildad elektriker inte klarar det undrar jag hur det står till med utbildningen.

Det är dessa kvalificerade personer som vi enligt lag måste anlita......
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Inte fasen är TS utbildad elektriker, en sådan ställer inte frågan som är uppe här.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Den brytaren är så öppen att man lätt kan se funktionen. Annars är det lätt att mäta upp funktionen. Om någon som är utbildad elektriker inte klarar det undrar jag hur det står till med utbildningen.

Det är dessa kvalificerade personer som vi enligt lag måste anlita......
Jag tog studenten förra året och bara jobbat 5 månader och har inte fått hålla på med liknande kopplingar som den jag träffa på nu.
 
Men nog lärde ni er hur en multimeter fungerade och att man alltid ska mäta?

Det är inte alls personligt, utan om om ni inte lärde er detta blir jag likt @Daniel 109 fundersam över utbildningens kvalitet.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Men nog lärde ni er hur en multimeter fungerade och att man alltid ska mäta?

Det är inte alls personligt, utan om om ni inte lärde er detta blir jag likt @Daniel 109 fundersam över utbildningens kvalitet.
Har inte testat med en multimeter, endast spänningsprovare, men hur ska jag gå till väga isf med den här multimetern isåfall? Vad ska jag mäta mellan?
 
prototypen prototypen skrev:
jag får känslan att det är hempul utan hjälp från BH och det har blivit en massa tråd fram och tillbaka.
I näst värsta fall så kan det vara två olika säkringar å i värsta fall två olika faser till strömbrytaren.

@Manros00 är det en eller två säkringar till strömbrytaren?
 
Manros00 Manros00 skrev:
Jag tog studenten förra året och bara jobbat 5 månader och har inte fått hålla på med liknande kopplingar som den jag träffa på nu.
Ta nu inte åt dig av alla skönandar som måste komma in i alla trådar och ibland lite i onödan peka finger, det har med tiden blivit mer och mer vanligt även i detta på många sätt bra forum. AFK tror jag de flesta som är inne och påpekar diverse självklarheter är ganska lätta att lägga på rygg med alla tassar i vädret även när det gäller såna här enkla ting om de skulle sättas under en riktig lupp.

Du rår inte över ev brister i utbildningsväsendet det ligger på helt andra nivåer och en degradering har tyvärr skett helt klart men det gäller generellt och även de hjälpingenjörer vilka troligtvis de flesta som måste påvisa sin förträfflighet tillhör. (Tillhör själv den gruppen men försöker oftast se genom frågor och skriva något som hjälper TS framåt).
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Manros00 Manros00 skrev:
Vad ska jag mäta mellan?
Ett sätt är att ta bort alla trådar från brytaren å sedan summra dom olika skruvarna med varandra.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ett sätt är att ta bort alla trådar från brytaren å sedan summra dom olika skruvarna med varandra.
ska testa! tack
 
Demmpa Demmpa skrev:
I näst värsta fall så kan det vara två olika säkringar å i värsta fall två olika faser till strömbrytaren.

@Manros00 är det en eller två säkringar till strömbrytaren?
Nej, endast 1
 
Omärkta gamla strömbrytare ingick väl inte i utbildningen...men lite elära och ett antal mätningar borde räcka för att klura ut funktionen.

Att det kommer 5 trådar till strömbrytaren är lite mystiskt, men strömbrytarens funktion blir inte mer komplicerad för det. Den används ju bara som två separata strömbrytare utan trappfunktion enligt beskrivningen i tråden.
Manros00 Manros00 skrev:
det ska va 2 L eller hur? För isåfall är det den ensam bruna brevid gröna och den svarta brevid gula
Antagligen, och också därför din nya kronbrytare med en gemensam fas inte passar befintlig koppling, utan du behöver en trappbrytare.

Att mäta fram fas på brytaren utan att ha en nolla kan vara lite klurigt. Tänk på att lampan är ansluten till nollan, (men att en multimeter seriekopplad med tex en led-lampa ger ett ganska odefinierat mätvärde).

Något uttag med jord att ha som referens för multimetern skulle underlätta, men det kanske inte finns i närheten av åldern på brytaren att dömma... dra en jordad förlängningssladd från köket. Där borde det finnas ett jordat uttag. Mäter man spänning relativt nolla/jord är det lättare att förstå vad man mäter.

Rätt verktyg är halva jobbet heter det ju...(iaf om man använder rätt verktyg till rätt uppgift).

Transparent testmejsel med röd topp och inbyggd spänningsindikator.
Med en testmejsel som denna tar man lätt reda på vilken/vilka ledare som är fas, eller om en tändtråd är strömförande.

Nästa alternativ är att koppla loss strömbrytaren och mäta funktionen på de anslutningar som använts med summer eller ohmmeter.

Som överkursuppgift får TS att ta reda på varför det går två fasledare till strömbrytaren.
Kanske har elektrikern bara dragit två ledare från närmsta kopplingspunkt för att slippa ha två FK under samma skruv (slippa bygla fasen vid brytaren) för att FKn skall sitta bra och inte lossna. Det behöver inte alls vara hempul. Den femte tråden däremot är nog en senare utökning.
Att lite kardeler lossnar under skruvarna när TS dragit och vridit i grejerna är väl inte så konstigt.

Vad gäller att tänka självständigt och vara bra på felsökning är det inte alltid lång hög utbildning hjälper.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Inte fasen är TS utbildad elektriker, en sådan ställer inte frågan som är uppe här.
Kunde du inte hålla fingrarna i styr eller varför känner du dig tvingad att hoppa på en person som ställer en fråga när hen är osäker på ett forum. Om du inte har något vettigt att säga så är det ibland bättre att inte säga något alls, för en massa påhopp mot en ung elektriker är inte speciellt snällt.
 
Mikael_L
mexitegel mexitegel skrev:
Inte fasen är TS utbildad elektriker, en sådan ställer inte frågan som är uppe här.
Eller åtminstone frågar denne någon av sina kollegor, inte här ... :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.