Har du mätinstrument? Då går det att mäta sig fram till hur strömbrytaren fungerar.

Det bör även gå att titta på brytaren i olika vinklar ”framifrån” för att se hur den fungerar. Det sitter nämligen två vippor som ändra läge när man rör på knappen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du mätinstrument? Då går det att mäta sig fram till hur strömbrytaren fungerar.

Det bör även gå att titta på brytaren i olika vinklar ”framifrån” för att se hur den fungerar. Det sitter nämligen två vippor som ändra läge när man rör på knappen.
jag har mätt och mitt mätinstrument reagerar när jag mäter mellan den bruna brevid den brungröna och den när jag slår på o av, och den svarta reagerar när jag stänger av den vänstra switchen alltså den gula tändtråden
 
Blir inte riktigt klok på hur du mäter och vad det ger...
Vilka färger på kablarna har du in i lampan/rörelsevakten på utsidan?
 
Exakt hur mäter du?
Mot vad mäter du?
Har du spänningen på eller har du strömbrytaren bortkopplad?

Det finns i alla fall två olika sätt som strömbrytaren skulle kunna vara kopplad internt om det är en dubbeltraop.

Edit:
OBS! Är det olika säkringar till dom olika delarna av strömbrytaren?
 
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Blir inte riktigt klok på hur du mäter och vad det ger...
Vilka färger på kablarna har du in i lampan/rörelsevakten på utsidan?
Kollade och den gröna kabeln och den går ut till lampan som sitter på husfasaden
 
P
Är de inte bara så enkelt art koppla lika på nya knappen.
 
Manros00 Manros00 skrev:
Kollade och den gröna kabeln och den går ut till lampan som sitter på husfasaden
Vilken går till rörelsevakten?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Är de inte bara så enkelt art koppla lika på nya knappen.
Om du kollar på dem första bilderna så ser du att den nya brytarn jag har är en kron brytare och den gamla misstänker jag är en dubbeltrapp
 
Det verkar som svarta är Ledarn och dem bruna mellan trådar och den gula o gröna är tändtrådar
 
Mellantrådar har du i en trappkoppling, men du har väl ingen trappkoppling?

Protte
 
Henrik Nordlander skrev:
Är de inte bara så enkelt art koppla lika på nya knappen.
Jo det är det, men HUR är gamla knappen kopplad.
Ser ingen färgad skruv som brukar indikera COM i omkopplaren

Protte
 
Det borde inte ta många minuter att mäta upp vilken sladd som är inkommande fas och vilka anslutningar som har kontakt med varandra i de 4 olika kombinationer knapparna kan stå?
Särskilt inte om man är utbildad elektriker.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Manros00 Manros00 skrev:
Om du kollar på dem första bilderna så ser du att den nya brytarn jag har är en kron brytare och den gamla misstänker jag är en dubbeltrapp
Så verkar det vara så första steget är att du skaffar en ny dubbeltrapp din kron kan du knappast använda. I nästa steg verkar sen svart-gul vara till din lampa inne och brun/grön-brun till den yttre så håll de två "paren" kopplade till varsin halva på den nya brytare så är du troligtvis hemma.
 
GK100 GK100 skrev:
Så verkar det vara så första steget är att du skaffar en ny dubbeltrapp din kron kan du knappast använda. I nästa steg verkar sen svart-gul vara till din lampa inne och brun/grön-brun till den yttre så håll de två "paren" kopplade till varsin halva på den nya brytare så är du troligtvis hemma.
Tack för svaret, blir o fixa en dubbeltrapp då ist!
 
Mikael_L
prototypen prototypen skrev:
Det finns en sexa i gjutningen men om det betyder dubbel trapp.......
Jag lämnar "Walk Over" , det där kan nog få en elektriker på plats att klia sig i håret ett tag.

Protte
Jag tolkar 6/6 som dubbeltrapp, fast 6+6 är den gängse benämningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.