10 498 läst ·
86 svar
10k läst
86 svar
Byta strömbrytare
Har du mätinstrument? Då går det att mäta sig fram till hur strömbrytaren fungerar.
Det bör även gå att titta på brytaren i olika vinklar ”framifrån” för att se hur den fungerar. Det sitter nämligen två vippor som ändra läge när man rör på knappen.
Det bör även gå att titta på brytaren i olika vinklar ”framifrån” för att se hur den fungerar. Det sitter nämligen två vippor som ändra läge när man rör på knappen.
jag har mätt och mitt mätinstrument reagerar när jag mäter mellan den bruna brevid den brungröna och den när jag slår på o av, och den svarta reagerar när jag stänger av den vänstra switchen alltså den gula tändtrådenDemmpa skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Blir inte riktigt klok på hur du mäter och vad det ger...
Vilka färger på kablarna har du in i lampan/rörelsevakten på utsidan?
Vilka färger på kablarna har du in i lampan/rörelsevakten på utsidan?
Exakt hur mäter du?
Mot vad mäter du?
Har du spänningen på eller har du strömbrytaren bortkopplad?
Det finns i alla fall två olika sätt som strömbrytaren skulle kunna vara kopplad internt om det är en dubbeltraop.
Edit:
OBS! Är det olika säkringar till dom olika delarna av strömbrytaren?
Mot vad mäter du?
Har du spänningen på eller har du strömbrytaren bortkopplad?
Det finns i alla fall två olika sätt som strömbrytaren skulle kunna vara kopplad internt om det är en dubbeltraop.
Edit:
OBS! Är det olika säkringar till dom olika delarna av strömbrytaren?
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mellantrådar har du i en trappkoppling, men du har väl ingen trappkoppling?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det borde inte ta många minuter att mäta upp vilken sladd som är inkommande fas och vilka anslutningar som har kontakt med varandra i de 4 olika kombinationer knapparna kan stå?
Särskilt inte om man är utbildad elektriker.
Särskilt inte om man är utbildad elektriker.
Så verkar det vara så första steget är att du skaffar en ny dubbeltrapp din kron kan du knappast använda. I nästa steg verkar sen svart-gul vara till din lampa inne och brun/grön-brun till den yttre så håll de två "paren" kopplade till varsin halva på den nya brytare så är du troligtvis hemma.Manros00 skrev:
Tack för svaret, blir o fixa en dubbeltrapp då ist!GK100 skrev:
