Hej
Jag ska byta ut två gamla strömbrytare (1-polig trapp) i hallen mot nya från Malmbergs med snabbkoppling. När jag öppnade de märkte jag dock att de inte har de vanliga beteckningarna som brukar finnas på strömkopplare.
Har försökt jämföra med den gamla som sitter nu, men får inte ihop det. Har någon koll på hur man kopplar in på denna typ av snabbkopplare?
Bifogar bild på båda, den från elko är den gamla.
Jag ska byta ut två gamla strömbrytare (1-polig trapp) i hallen mot nya från Malmbergs med snabbkoppling. När jag öppnade de märkte jag dock att de inte har de vanliga beteckningarna som brukar finnas på strömkopplare.
Har försökt jämföra med den gamla som sitter nu, men får inte ihop det. Har någon koll på hur man kopplar in på denna typ av snabbkopplare?
Bifogar bild på båda, den från elko är den gamla.
Visst kan den vara bättre. Men så svårt var det väl inte. Enligt symbolen är den som är inringad rött gemensam.
Håller med att det är dålig märkning.
Men jag dristar till med en arbetshypotes.
Nya brytaren har tre ”knappar” för att kunna ta bort trådarna, två vita och en röd.
Jag gissar att den röda är ”P”/”L”/”pil in”, å de två vita är ”pil ut”.
Den gamla brytaren skulle kunna ha ”P”/”L”/”pil in” i ”mitten” (svart tråd).
Med andra ord så skulle det kunna bli så här,
Men som sagt detta är bara en arbetshypotes.
För att veta så gäller det att man mäter eller på annat sätt verifierar det hela.
Nya brytaren har tre ”knappar” för att kunna ta bort trådarna, två vita och en röd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att veta så gäller det att man mäter eller på annat sätt verifierar det hela.
Ja det känns rimligt som du beskriver, tack!Demmpa skrev:
Håller med att det är dålig märkning.
[bild]
Klicka här för att svara