6 922 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Byta stickpropp på lampa
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Nu ska jag vara lite tråkig här.
Det där en gammal klass 0 armatur, den får under inga omständigheter modifieras så den går att koppla in i ett jordat uttag.
Den armaturen får endast användas i rum som helt saknar jordade föremål i övrigt.
Dvs, det får inte finnas jordade uttag, t.ex.
Nu har du kanske använt den gamla kontakten, och bara kopplat om i den. Då är det OK.
Det där en gammal klass 0 armatur, den får under inga omständigheter modifieras så den går att koppla in i ett jordat uttag.
Den armaturen får endast användas i rum som helt saknar jordade föremål i övrigt.
Dvs, det får inte finnas jordade uttag, t.ex.
Nu har du kanske använt den gamla kontakten, och bara kopplat om i den. Då är det OK.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En nyfiken fråga till er elproffs:
Är ni verkligen så noga att ni alltid kopplar nollan mot sidoblecket och tändtråd/fas mot bottenkontakten i lamphållare?
Och det här med testmejsel:
Är det allmänt känt att de inte är säkra borde de väl ha fått säljförbud?
Eller vill ni bara varna för allt
Är ni verkligen så noga att ni alltid kopplar nollan mot sidoblecket och tändtråd/fas mot bottenkontakten i lamphållare?
Och det här med testmejsel:
De säljs ju över allt och jag har aldrig sett någon varningstext (utom här).
Är det allmänt känt att de inte är säkra borde de väl ha fått säljförbud?
Eller vill ni bara varna för allt
KoW : det finns risk med t.ex. kondensfukt eller "spikar" (någon kV) på nätet ,som gör att det KAN bli överslag i motståndet och om du då har glimlampan tänd, så blir det dunderkortis
INTE kul!
Sådana testmejslar lämpar sig bättre i svagströmsvarianten med jordkabel (-) för bilar.
Sådana testmejslar lämpar sig bättre i svagströmsvarianten med jordkabel (-) för bilar.
Redigerat:
Ja i princip så gör jag nog så.KnockOnWood skrev:
Om det inte går att lätt avgöra vilken anslutning som är vilken så kan jag skita i det, åtminstone om det är stickproppsansluten lampa som man ändå aldrig vet vilket håll stickproppen sätts i.
Finns givetvis olika testmejslar av samma principiella typ, och ev kan de för 9.90 ha brister av det slag du nämner. Dock är en korrekt sådan helt säker och utmärkt att använda. Funktionen finns dessutom på de i min mening allra bästa provarna dvs Duspoler, enda jag litar på om det gäller livet i ruff miljö och stora kortslutningseffekter, helst typen med dykspole.HasseTeknik skrev:
När jag var grön i yrket köpte jag mig en testmejel av den typen, det tog bara någon dag innan första "gubben" rådde mig till att kasta bort den och efter några dagar kom fler med samma råd. Och det just för att dom var för osäkra, sedan dess har aldrig använt en för det finns betydligt bättre och säkrare sätt att "kolla" spänning. Det var samma som lockade mig till köp som troligen fortfarande lockar folk att köpa och det var/är det låga priset och inte funktionen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 263 inlägg
Tja, jag har ingen statistik över den sortens testmejsel, men när jag jobbade som industrielektriker ett år på 80-talet så stog jag bredvid en kille när han helt plötsligt ryckte till, slängde ifrån sig mejseln och svor... Men, hur och varför, det vet vi inte. Efteråt så verkade den fungera som den skulle (jag var yngre och dummare och testade). En annan kollega rapporterade en liknande händelse, men då var det utomhus i regnet.
Visst, plural av "anekdot" är inte "data", men jag tänker ändå när jag använder dem. För det gör jag fortfarande. Ja, dvs, jag gjorde tills för några månader sedan, jag verkar ha tappat den som hängde på elverktygsbältet...
Visst, plural av "anekdot" är inte "data", men jag tänker ändå när jag använder dem. För det gör jag fortfarande. Ja, dvs, jag gjorde tills för några månader sedan, jag verkar ha tappat den som hängde på elverktygsbältet...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag använder Volt Stick PHASEN och en vanlig spänningsprovare av den här typen
http://www.clasohlson.com/se/Spänningsprovare-Benning-Profipol/32-5308
dock ej exakt den men nått liknande, Ska jag mäta lite mer noga har jag ett Kewmate 2012R som är mycket användbart och inte minst smidigt det får lätt plats i fickan.
Ps
Jag har även en del saker som jag sällan använder.
http://www.clasohlson.com/se/Spänningsprovare-Benning-Profipol/32-5308
dock ej exakt den men nått liknande, Ska jag mäta lite mer noga har jag ett Kewmate 2012R som är mycket användbart och inte minst smidigt det får lätt plats i fickan.
Ps
Jag har även en del saker som jag sällan använder.
Produkter som diskuteras: "Volt Stick PHASEN"
Spänningsprovare Phasen Volt Stick SAGAB
Lokaliserar avbrott i kablar utanpå isoleringen
231 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
OK, men jag fattar inte hur de där instrumenten indikerar vilken av två ledare som är fas och vilkens som är nolla.
Utan att ha en annan säker referens, som en jordledare till hands.
Med testmejseln är det väl (som vanligt) jag som är nollan
Och ja, klart att jag har en multimeter.
Utan att ha en annan säker referens, som en jordledare till hands.
Med testmejseln är det väl (som vanligt) jag som är nollan
Och ja, klart att jag har en multimeter.
Phasen-pennan indikerar just fasen, så den är bra på det viset.
Jag har denna variant från kjell&co
http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/spanningsprovare/uni-t-ut12a-p48155
Denna är lite för känslig, den indikerar då och då spänning på nolla och jord också genom den induktiva kopplingen mellan ledarna.
Mao, den indikerar alltid om det är spänning, den indikerar ibland när det inte är spänning, vilket är bra och säkert om man använder den för att ta reda på om det är riskfritt att börja jobba med fingrarna.
Den funkar tillräckligt bra för att jag inte ska vara motiverad att byta, men jag hade en annan förut, som jag tappade i golvet så den pajade, som jag nog tyckte fungerade aningens bättre (mer balanserat, inte lika ofta den indikerade spänning på nollan t.ex).
En sån här:
Jag vill minnas att jag köpte den på citygross, av alla ställen.
edit:
Sen vet jag inte hur mycket skillnad det är mellan individuella exemplar av sådana här pennor. Det kan ju hända att hur känslig dessa två jag provat är mer beroende på tillverkningsvariationer än pennans konstruktion, så den generalisering jag gav tidigare i inlägget om de två modellerna kanske inte stämmer.
Jag har denna variant från kjell&co
http://www.kjell.com/sortiment/el/matinstrument/spanningsprovare/uni-t-ut12a-p48155
Denna är lite för känslig, den indikerar då och då spänning på nolla och jord också genom den induktiva kopplingen mellan ledarna.
Mao, den indikerar alltid om det är spänning, den indikerar ibland när det inte är spänning, vilket är bra och säkert om man använder den för att ta reda på om det är riskfritt att börja jobba med fingrarna.
Den funkar tillräckligt bra för att jag inte ska vara motiverad att byta, men jag hade en annan förut, som jag tappade i golvet så den pajade, som jag nog tyckte fungerade aningens bättre (mer balanserat, inte lika ofta den indikerade spänning på nollan t.ex).
En sån här:
Jag vill minnas att jag köpte den på citygross, av alla ställen.
edit:
Sen vet jag inte hur mycket skillnad det är mellan individuella exemplar av sådana här pennor. Det kan ju hända att hur känslig dessa två jag provat är mer beroende på tillverkningsvariationer än pennans konstruktion, så den generalisering jag gav tidigare i inlägget om de två modellerna kanske inte stämmer.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 263 inlägg
Ja, och de fungerar på samma sätt, bara med kapacitiv koppling till "dig som nolla", ja dvs jord, istället för högohmigt motstånd som glimlampan i testmejseln. MEN, som Mikael_L skriver så är det ett i grunden osäkert sätt att mäta. Det är en halvmessyr som ofta leder till falsklarm eftersom de tenderar att vara för känsliga (om de inte var för känsliga så vore det ännu värre, eftersom de i så fall skulle kunna leda någon att tro att spänningen var bruten när den inte är det).KnockOnWood skrev:
Så hur man än vänder sig har man röven bak. Det du vinner i bekvämlighet med att slippa ha en bra jordreferens det förlorar du i mätnoggrannhet.
Och detta leder ju till att de är OK att använda för att hitta en fasledare, men betydligt lurigare att använda för att säkerställa att något är spänningsfritt. Där är det bättre att åtminstone mäta fas-nolla (vilka det nu råkar vara) efter att man brutit. Inte heller detta är ju bombsäkert. Det kanske är kopplat så att nollan bryts. Så skall man vara säker så måste man ändå hitta en jord att mäta emot, och då faller bekvämligheten med "phasen" o dyl ändå bort.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg