Jag ska köpa ny spishäll och ugn och vill så gärna kunna ha det utan att byta hela bänkskivan. Problemet är ju att jag har en hel öppning med nuvarande fristående spis/ugn lösning. Kan man på något sätt köpa en svart eller stålram som fyller ut runtom där det borde vara bänkskiva? Hittar ingen sådan lösning när jag googlar tyvärr. Snälla, någon som har något tips?

• Fristående spis/ugn med spishäll i ett kök, bredvid en bänkskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
LenaC63
  • Laddar…
Låter som en jobbig idé. Finns det fortfarande delar att köpa till din köksinredning så du kan komplettera?

• Gilla
Gabriella Fe och 1 till
  • Laddar…
Det går ”alltid” att fixa till något, men det kommer att bli två skarvar på bänkskivan, men dessa kan gå att dölja genom att beställa en bit rostfri plåtbit som är bredare än befintliga öppningen samt är nedvikt i framkanten.

Du behöver:
- 1 skåpsstomme för häll & ugn.
- Front/lucka för att täcka framkanten som inte döljs av ugnen.
- En bit bänkskiva (samma mått som befintliga öppningen.
- Eventuellt en tillbockad rostfri plåtbit.

• Gilla
Shakalaka och 2 till
  • Laddar…
Tror inte du kommer ångra dig om du byter ut bänkskivan och skaffar en stomme med rätt front

Kommer bli så mycket snyggare

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Låter som en jobbig idé. Finns det fortfarande delar att köpa till din köksinredning så du kan komplettera?
Ja bänkskivan finns fortfarande på Ikea.

• Gilla
VDB90
  • Laddar…
Gabriella Fe Gabriella Fe skrev:
…och
Gabriella Fe Gabriella Fe skrev:
…och frontluckor likaså.

Vi hade motsvarande utmaning och valde att byta bänkskivan. Det blev väldigt bra. Ny mörkbrun köksinredning med utbytt träbänkskiva, vitvaror och köksdetaljer.
Skapa konto
Ny bänkskiva i kök med svarta skåp, inbyggd ugn och trägolv.
Skapa konto

• Gilla
hampasnöret och 1 till
  • Laddar…
T
Som sagt, lättare att byta ut hela bänkskivan. Den du har kostar ju inte många pengar på Ikea. En stomme behöver du ändå...

Paul-Staffanstorp
Känns som en ickefråga som du redan fått bästa svaren på... ;)

Ska du ha en 60cm häll så kommer den kräva ett hål på (oftast) 490x560mm vilket gör att det inte ens blir tillräcklig bärighet i den då där knappt blir något kvar av skivan runt om. ;)

Lägg de få kronorna de skivorna kostar och köp nytt och gör det ordentligt.

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Ser att det var ett tag sedan du skrev, men undrar hur du slutligen löste det? Står inför samma fråga. Fick du byta hela bänkskivan, eller fanns det möjligtvis en annan lösning?

Hälsningar,

Lena

Någon som gjort detta? Söker också tips. Har fin bänkskiva som jag helst inte vill vaska :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.