5 599 läst ·
42 svar
6k läst
42 svar
Byta säkringshållare huvudsäkring
Jadu, det här är något som din gamla elektriker får ordna upp tror jag.
Har denne säkrat upp utan ditt godkännande har du rätt att begära skadestånd för alla extra kostnader du har haft under året.
Det minsta elektrikern ska göra är en ny anmälan till 16A eller 20A utan någon kostnad för dig.
Har denne säkrat upp utan ditt godkännande har du rätt att begära skadestånd för alla extra kostnader du har haft under året.
Det minsta elektrikern ska göra är en ny anmälan till 16A eller 20A utan någon kostnad för dig.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Ja du får nog prata med det företag som gjorde installationen. Låter helt befängt att de skulle byta upp sig utan att tala med beställaren. Ellevio bör ju kunna se när det ändrades så borde man väl se om det gjordes i samband med något......
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Hur säker är du på att det var 16A före bytet? En rimlig förklaring här vore ju om lägenheten var säkrad för 25A, elektrikern flyttade mätatavlan och satte samma säkringstorlek som tidigare.
Nej finns ingen anledning.S SirKnasen skrev:
Men sådär var det när jag bodde i lägenhet. Hos min BRF ingick dock elen i "hyran" så hade ingen koll vad som kostade vad.
Jag trodde i början att tom mina huvudsäkringar säkrade grannarna, min lägenhet var en gammal vaktmästarboende!
Men fallet var ej så jag var ju tvungen att testa det en mörk höstkväll. Det lyste hos alla grannarna 😅
Strax innan jag flyttade ifrån föreningen utfördes byte till moderna säkringar och skåp och även en elmätare installerades. Men då var huvudsäkringen fortsatt 25A men på automatsäkring lite krångligare att säkra ner också.
Då kom det fram också att även mina grannar hade 25A i sina lägenheter.
Har ingen som helst aning varför man i lägenhet ska ha så stort.
Helt onödigt!
Om man nu inte bedriver nån annan verksamhet i lägenheten....🤔
Jag har 20A i hus idag där tom värmen kommer från elen. I min lägenhet var det ju vattenburen fjärrvärme.
Ps. Sen beror det ju på vad man har för uppvärmningssytem i lägenheten. Det finns ju lägenheter som har direktverkande el som värme. Men tom då låter 25A stort om det inte är enormt stor lägenhet då.
Sen är det ju ganska ovanligt med sånt i en lägenhet. Men det finns....
Redigerat:
Nej, då är det ju lika låta det vara!E elmont skrev:
Men de flesta elbolagen tar ju högre avgift.
Sen vet man ju inte hur det blir nu när effektavgift införs?!
Men mest troligt tar väl inte elbolagen bort sådant som genererar pengar.
Tyvärr!
Det är just det som inte gäller längre då det i och med införandet av effektavgifter så blir det samma kostnad 16-25 A. Ellevio har det så och antagligen blir det samma för andra nätägare när de inför effektavgifter. Effektabonnemang kontra lägenhetsabonnemang är nog var skon klämmer. Ett lägenhetsabonnemang kan inte ha 25A utan max 20A. Att TS har Effektabonnemang och 25A måste bero på något, kanske att det inte är en lägenhet i strikt mening?A AndersS skrev:Gällande effektabonnemang hos Ellevio, sedan får ts kolla vilket abonnemang som lägenheten bör ha om det är fel.
Samma avgift 16-25
kisumisu skrev:
Vårat elbolag införde effekttariff 1 januari och vi har olika kostnader på mätarsäkringarna ändå.Bo00 skrev:
Det beror helt enkelt på att elektrikern fick feeling och satte dit med fel säkringshållareBo00 skrev:
Det är just det som inte gäller längre då det i och med införandet av effektavgifter så blir det samma kostnad 16-25 A. Ellevio har det så och antagligen blir det samma för andra nätägare när de inför effektavgifter. Effektabonnemang kontra lägenhetsabonnemang är nog var skon klämmer. Ett lägenhetsabonnemang kan inte ha 25A utan max 20A. Att TS har Effektabonnemang och 25A måste bero på något, kanske att det inte är en lägenhet i strikt mening?
Klicka här för att svara