Jo men missförstå mig rätt. 16A trefas är typ default på en normal lägenhet. Det finns ingen elektriker i världen som skulle uppgradera detta på eget bevåg och dessutom anmäla bytet så att det blir högre. Det måste isåfall finnas eller har funnits en anledning till att någon vill ha 25A. Har du haft 16A tidigare ?

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
När gjordes bytet av elcentralen? Det är ju ingen modern elcentral direkt på bilden.

Är du säker på att du verkligen betalar för mycket? Ellevio har inga uppdelningar på A för flerbostadshus, utan elnätsavgiften beror på antalet lägenheter i huset i dagens prismodell.

Jag kollade förra året åtm. Då sa de så… nu tror jag de ev har ändrat modell men trodde inte det påverkade detta problem

Så här ser det ut

• Anläggningsinformation med adress, abonnemang, fas x säkring och elmätarnummer. Adress: Karlavägen. Abonnemangstyp: Effektabonnemang.
  • Gilla
Pa Sv
  • Laddar…
Det sitter väl 16A säkringar där, eller är jag färgblind?

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
När gjordes bytet av elcentralen? Det är ju ingen modern elcentral direkt på bilden.

Är du säker på att du verkligen betalar för mycket? Ellevio har inga uppdelningar på A för flerbostadshus, utan elnätsavgiften beror på antalet lägenheter i huset i dagens prismodell.
Det gjordes f året. Det här är inte centralen utan huvudsäkring in

useless useless skrev:
Det sitter väl 16A säkringar där, eller är jag färgblind?
Ja, men jag kaaaan sätta in högre och det är väl det som man tyvärr går på

S Stefan1972 skrev:
Jo men missförstå mig rätt. 16A trefas är typ default på en normal lägenhet. Det finns ingen elektriker i världen som skulle uppgradera detta på eget bevåg och dessutom anmäla bytet så att det blir högre. Det måste isåfall finnas eller har funnits en anledning till att någon vill ha 25A. Har du haft 16A tidigare ?
Ja hade 16 tidigare…

A Andreas Kneg skrev:
Ja, men jag kaaaan sätta in högre och det är väl det som man tyvärr går på
Ok. Vad är det för färg på passdelen innanför säkringen?

S Stefan1972 skrev:
Det är iofs en rätt stor lgh

useless useless skrev:
Ok. Vad är det för färg på passdelen innanför säkringen?
Frun e hemma. Kan inte kolla nu… då går strömmen men rätt säker orange

Det står "Effektabonnemang" har du läst vad det innebär?
Det är inte så att säkringsstorlek inte påverkar utan du betalar utifrån x förbrukningstoppar/mätperiod?

Du verkar ju ha ett effektabonemang, vilket verkar konstigt i en lägenhet i ett flerbostadshus.

Om det bara är 1 år sedan får du göra en reklamation till elektrikern om nu denne har säkrat upp utan ditt godkännande.

Effektabonemg är till för villakunder och mindre företag enligt Ellevio själva.

Svar från Ellevio

• Chattsvar från Sindy B om säkringsabonnemang och nedsäkring för lägenhetsabonnemang via Ellevio.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.