Hej
Jag har upptäckt att mina gamla elektriker monterat för stora säkringar som gör att jag betalar för hög effekt i min lägenhet. Det skall vara normal 16A tror jag det heter men nu är det orange. Kan man be en elektriker byta bara säkringshållaren eller måste de byta hela skåpet bakom mätaren? Så här ser det ut
Jag har upptäckt att mina gamla elektriker monterat för stora säkringar som gör att jag betalar för hög effekt i min lägenhet. Det skall vara normal 16A tror jag det heter men nu är det orange. Kan man be en elektriker byta bara säkringshållaren eller måste de byta hela skåpet bakom mätaren? Så här ser det ut
Man byter enbart passdelen.
Elektriker har ett specialverktyg för att lossa dessa, sen stoppar man dit en som bara tillåter 16A säkringar (smalare hål) och anmäler till nätbolaget.
Ett jobb på 2-3 minuter och verktyg/material för en 50-lapp som kommer kosta dig som kund några tusenlappar tyvärr. Om du hittar en elektriker som vill göra det.
Elektriker har ett specialverktyg för att lossa dessa, sen stoppar man dit en som bara tillåter 16A säkringar (smalare hål) och anmäler till nätbolaget.
Ett jobb på 2-3 minuter och verktyg/material för en 50-lapp som kommer kosta dig som kund några tusenlappar tyvärr. Om du hittar en elektriker som vill göra det.
Det är bara för elektrikern att byta passdelen och sedan sända in intyg till elbolaget att det är gjort. Själva jobbet är fem minuters arbete men tyvärr får man inte göra det själv så det blir att anlita elektriker.A Andreas Kneg skrev:Hej
Det räcker med att byta passdelen i botten av säkringshållaren. Det tar några minuter för elektrikern. Notera dock att det inte är någon idé att byta själv eftersom det fortfarande krävs att en elinstallatör meddelar nätägaren om bytet
Medlem
· Västernorrland
· 12 043 inlägg
Står det på din faktura att du betalar för högre säkring än 16A då?
Ja, tyvärr står det så… att jag betalar för en högre. Jag tror elektrikern använde ett huvudsäkringsskåp som de hade över typ från en villainstallation som ej blev av…
Medlem
· Västernorrland
· 12 043 inlägg
Låter långsökt, Det skulle ju betyda att elektrikern också anmälde bytet och fick det ändrat. Låter helt otroligt i en lägenhet. Jag skulle nog fråga leverantören om de kan se att någon ändrat detta i nutid eller om det kanske bara är en miss nånstans.........A Andreas Kneg skrev:
Det är ursprungliga elektrikern som anmält det
Medlem
· Västernorrland
· 12 043 inlägg
Det är inte så att du betalar för enfas 25A och elinstallationen är ändrad och förberedd för trefas in i varje lägenhet?
Vi bytte allt, flyttade placering på huvudsäkring och ellevio bytte mätare