250 läst ·
4 svar
250 läst
4 svar
Byta rutten panel (är det korrekt?) + något annat att göra väl inne?
Finns kanske ett 10tal ruttna paneler på utbyggnaden (tidig 90 tal) på huset som tar mest stryk från sol, vind och vatten. Det är 95mm samt 145mm paneler i omlott. Öppnade upp och det ledde till fler funderingar än svar:
- Lite förvånad över att det bara är 45mm isolering, det känns ganska klent?
- Bakom isoleringen finns något som ser ut som gipsskiva som är skruvad?
- Spikregeln är väldigt smal, men kanske är ok bara en prickar rätt?
- Verkar som lockpanelerna var skruvade i underbrädan och inte i spikregeln, det känns fel?
- Något jag bör göra när jag ändå är inne här? Antar det inte är värt att byta ut isoleringen som finns (till kanske västkustskiva?) samt den pappersliknande vindskyddet? Eller hade det varit möjligt att tilläggsisolera (kommer dock inte kunna ändra takfoten)? Blir kanske ganska mycket omfattningsökning från original att bara byta ut ruttna paneler men ändå nyfiken vad ni hade gjort.
Något annat som att tänka på?
- Lite förvånad över att det bara är 45mm isolering, det känns ganska klent?
- Bakom isoleringen finns något som ser ut som gipsskiva som är skruvad?
- Spikregeln är väldigt smal, men kanske är ok bara en prickar rätt?
- Verkar som lockpanelerna var skruvade i underbrädan och inte i spikregeln, det känns fel?
- Något jag bör göra när jag ändå är inne här? Antar det inte är värt att byta ut isoleringen som finns (till kanske västkustskiva?) samt den pappersliknande vindskyddet? Eller hade det varit möjligt att tilläggsisolera (kommer dock inte kunna ändra takfoten)? Blir kanske ganska mycket omfattningsökning från original att bara byta ut ruttna paneler men ändå nyfiken vad ni hade gjort.
Något annat som att tänka på?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 329 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 329 inlägg
Jag gjorde liknande för ett par år sedan med ungefär samma förutsättningar som dig fast ett 60-talshus. Jag valde att bara byta panelen för gällande isolering/vindpapp kände jag att ”har det hållit såhär länge är det dumt att byta till något tätare”. Jag var helt enkelt rädd att det skulle bli sämre.
Tunn och klen konstruktion, men det fungerar, bevisligen.
Tilläggsisolering känns behövligt, men det beror på många olika faktorer om det är värt allt jobb.
Det enklaste är naturligtvis att bara göra det du har tänkt, dvs att byta några dåliga brädor. sedan får du använda samma metod som tidigare, samt vara noggrann då det inte finns några direkta marginaler för yvigt hantverk.
På vissa ställen på vår kåk, med samma typ av lockpanel som du har, så har locken varit spikade med tvåtumsspik i bottenbrädorna istf 4-tumsspik i spikregel. Byggt ngn ggn på 80-talet.
Vad är det för rutnätsliknande i nederkant på brädorna?
Tilläggsisolering känns behövligt, men det beror på många olika faktorer om det är värt allt jobb.
Det enklaste är naturligtvis att bara göra det du har tänkt, dvs att byta några dåliga brädor. sedan får du använda samma metod som tidigare, samt vara noggrann då det inte finns några direkta marginaler för yvigt hantverk.
På vissa ställen på vår kåk, med samma typ av lockpanel som du har, så har locken varit spikade med tvåtumsspik i bottenbrädorna istf 4-tumsspik i spikregel. Byggt ngn ggn på 80-talet.
Ja uppenbarligen fungerar det ju ändå ganska okay. Det rummet är ju som sagt det mest utsatt för väder men det förklarar kanske också varför det är både det varmaste och kallaste rummet med marginal nu när en ser hur det ser ut med så tunn isolering.Ossian K Olsson skrev:
Jag gjorde liknande för ett par år sedan med ungefär samma förutsättningar som dig fast ett 60-talshus. Jag valde att bara byta panelen för gällande isolering/vindpapp kände jag att ”har det hållit såhär länge är det dumt att byta till något tätare”. Jag var helt enkelt rädd att det skulle bli sämre.
Undra om en hade kommit undan med något i stil med en fasadskiva som är ganska tunn. Hittade till exempel denna som verkar ganska smidig och tunn. Det hade kanske gett en märkbar förbättring utan att behöva tänka på att det kommer sticka ut alldeles för mycket mot nuvarande konstruktion samt att behöva ändra fönster, takfot etc. Kräver ju demontering av existerande paneler men kanske går återvända/byta ut de som ser lessna utOldboy skrev:
Tunn och klen konstruktion, men det fungerar, bevisligen.
https://www.insulation.kingspan.com...sskivor/vaggisoleringsskivor/kooltherm-k12-xl
Jag gissar att rutnätsgrejen där nere är för insekter/djur? Ganska stora hål i nätet men kan inte komma på något annat. Är så runt hela huset.
Själv vill jag inte ta med lång tång i syntetisk plastbaserad isolering, men det är valfritt såklart.
Så länge den är ny och den snabba tidens tand inte hunnit få materialet att detoriera så är det en effektiv isolering.
Själv hade jag nog funderat på en västkustskiva. Tycker takfoten är tillräckligt tilltagen för att klara iaf 45 mm tilläggsisolering. Fönstrena är redan insjunkna i fasaden på modernt vis så det gör ingen större skillnad där heller.
"Fördelen" med tunn originalisolering är att en tilläggsisolering gör stor skillnad.
Under förutsättning att väggen står för en stor del av väggytan, dvs, det inte är en massa m2 fönsteryta.
Så länge den är ny och den snabba tidens tand inte hunnit få materialet att detoriera så är det en effektiv isolering.
Själv hade jag nog funderat på en västkustskiva. Tycker takfoten är tillräckligt tilltagen för att klara iaf 45 mm tilläggsisolering. Fönstrena är redan insjunkna i fasaden på modernt vis så det gör ingen större skillnad där heller.
"Fördelen" med tunn originalisolering är att en tilläggsisolering gör stor skillnad.
Under förutsättning att väggen står för en stor del av väggytan, dvs, det inte är en massa m2 fönsteryta.
Klicka här för att svara