Byggahus.se

Rutten stående panel kapa eller byta

1. F
    Medlem · 1 inlägg

Felix78

Medlem
    Hej. Har en fasad i söder ovan ett fönster där vatten trängt in och gjort karmen rutten samt även endel upp på panelen. Huset är 120 år så vill göra så lite ingrepp som möjligt. Nu min fråga. Måste jag ta bort allt ruttet eller kan man låta endel vara kvar om man får bort fukten? Panelen har ruttnat lite i anslutning till fönstret ovansidan. Kan jag kapa panelen i vinkel sen lägga en tvärgående panel I anslutning som jag också kapar med vinkel för att inte få en genomgående skarv utan en tapp som vattnet rinner ut från. (den syns inte då den sitter bakom fodret) Eller bör jag byta hela stående panelen. (Måtten år svåra att hitta idag 220x28 samt 55x22 lock list) ? Kan jag skarva på liknande sätt med två plankor i värsta fall.

2. Silfwerflycht
    Medlem · 10 inlägg

Silfwerflycht

Medlem
    Det har troligen suttit en dropplist av trä ovan fönstret. Återskapa som det sett ut förut och ta bort allt fuktskadat så det inte blir tillväxt, får du hussvamp är det bara att riva huset och inga försäkringar gäller (om det inte ändrat sig på några år). Skarva men se till att det går att fästa (inte snyggt). Fönsterkarmar eller bågar går att byta enskilda detaljer om man är händig. Panel som är annorlunda mått på kanske går att plana ner eller anpassa på bredd, såga gärna upp lite mer på ett lokalt sågverk och spara för framtida behov, dyrt men allt är möjligt med stor plånbok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.