Hej! Jag har sett att trycket minskar i värmesystemet cirka 0,1 bar i månaden. Men det läcker inte från expansionskärl för jag kollade på det och expansionskärl är 2,5 år gammal. Jag kollade radiatorer och jag ser inga läckor.Alla gamla rören går i golvet. Huset är från 60-talet på 100 kvm. Tegelhus med 10 cm isolering och med källare under hela huset. Jag har bergvärmepump och jag tänker byta alla rören och alla radiatorer. Jag har tvårörssystem.Rören kommer att gå i källaren till varje radiator. Jag har en fråga och jag bifogar en bild. Huvudrör koppar 22 mm de kommer gå på längden och från huvudrören till radiatorer 15 mm. Eller är det bättre att göra 22 mm till varje radiator och 15 mm bara genom golvet. Radiatorerna kommer att vara Purmo cv 22 600x1400 5 stycken. En cv 22 300x2800 en cv 22 300x800 och en cv11 600x800.Jag bifogar ett foto.
 
  • Handritad skiss av husplan med markerade radiatorpositioner och rördragning, olika Purmo radiatorstorlekar antecknade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Misstänker du en dold läcka någonstans? Verkar drastiskt att byta ut alltsammans mot något nytt i stort sett likadant.
 
Jag misstänker en dold läcka. Vi har för närvarande radiatorer från 60-talet. Jag tror att nya radiatorer också kommer att passa bättre till värmepumpen.
 
A Adik skrev:
Hej! Jag har sett att trycket minskar i värmesystemet cirka 0,1 bar i månaden. Men det läcker inte från expansionskärl för jag kollade på det och expansionskärl är 2,5 år gammal. Jag kollade radiatorer och jag ser inga läckor.Alla gamla rören går i golvet. Huset är från 60-talet på 100 kvm. Tegelhus med 10 cm isolering och med källare under hela huset. Jag har bergvärmepump och jag tänker byta alla rören och alla radiatorer. Jag har tvårörssystem.Rören kommer att gå i källaren till varje radiator. Jag har en fråga och jag bifogar en bild. Huvudrör koppar 22 mm de kommer gå på längden och från huvudrören till radiatorer 15 mm. Eller är det bättre att göra 22 mm till varje radiator och 15 mm bara genom golvet. Radiatorerna kommer att vara Purmo cv 22 600x1400 5 stycken. En cv 22 300x2800 en cv 22 300x800 och en cv11 600x800.Jag bifogar ett foto.
Som gammal vvs-konstruktör vill jag tala om hur man gör.
Först gör man en värmehehovsberäkning för varje rum så man vet hur stora radiatorer som behövs. Detta stadium tycks klart.

1 bestäm vilken drifttemp radiatorerna skall ha vid max effekt. Med värmepump är kanske 50; 40 C ok. Om man tänker sig halva dT som 50; 45 fördubblas flödet som skall fram i rören men radiatorn ger lite större effekt.

2 Bestäm radiatorernas max effekt med hänsyn till valda vattentemp.

3 Beräkna flödet för varje radiator och summa effekt för gemensamma ledningen

Man brukar välja rördiameter så att tryckfallet inte överstiger 100 Pa /m men det går nog bra med lite högre.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Som gammal vvs-konstruktör vill jag tala om hur man gör.
Först gör man en värmehehovsberäkning för varje rum så man vet hur stora radiatorer som behövs. Detta stadium tycks klart.

1 bestäm vilken drifttemp radiatorerna skall ha vid max effekt. Med värmepump är kanske 50; 40 C ok. Om man tänker sig halva dT som 50; 45 fördubblas flödet som skall fram i rören men radiatorn ger lite större effekt.

2 Bestäm radiatorernas max effekt med hänsyn till valda vattentemp.

3 Beräkna flödet för varje radiator och summa effekt för gemensamma ledningen

Man brukar välja rördiameter så att tryckfallet inte överstiger 100 Pa /m men det går nog bra med lite högre.
Tack för ditt svar, men tyvärr jag kan inte räkna ut det själv.
 
A Adik skrev:
Tack för ditt svar, men tyvärr jag kan inte räkna ut det själv.
Kan hjälpa dig med det om du anger radiatorernas effekt så kan jag räkna ut flödet.
 
J Jochi skrev:
Kan hjälpa dig med det om du anger radiatorernas effekt så kan jag räkna ut flödet.
Radiatorernas max effekt är 5800-6000 W

radiator 600x1400-820W.radiator 300x2800-1050W,radiator 600x800-450 W,radiator 300x800-250W
 
Redigerat:
.
 
A Adik skrev:
Radiatorernas max effekt är 5800-6000 W
Värmeeffekten 6 kW vid dT 7 blir flödet 0,20 l/s och 300 Pa/m. Vid dT 10 blir det ca 0,14 med ca 150 Pa/m.
Båda dT är möjliga då flödet minskar efter avgreningar
A Adik skrev:
Radiatorernas max effekt är 5800-6000 W

radiator 600x1400-820W.radiator 300x2800-1050W,radiator 600x800-450 W,radiator 300x800-250W
Det bör gå bra med rör 22x1 för 6 kW sammanlagd effekt då denna bit är kort med flödet vid dT 7 är 0,2 l/s med tryckfall 300 Pa/m.
Vid dT 10 är det 0,14 l/s och tryckfallet 150 Pa/m. Kopplingsledn till radiatorer kan vara 15.
 
  • Gilla
Adik
  • Laddar…
A Adik skrev:
Radiatorernas max effekt är 5800-6000 W

radiator 600x1400-820W.radiator 300x2800-1050W,radiator 600x800-450 W,radiator 300x800-250W
Är det vid framledning 50 ? Känns lite lite isåfall, sätter du in snäppet större så kommer du spara en del med värmepump.
 
1. Att trycket minskar p g a dolt läckage låter konstigt men inte omöjligt. Normalt sett så brukar värmebärarsidan/radiatorer ha mycket lång livslängd.
2. Vid dimensionering av radiatorer för värmepump är det som nämnts bra att få ner framledningstemperaturen för verkningsgradens skull. Rent generellt när det gäller dimensionering är det inte bara golvarean som spelar roll. Antalet ytterväggar och fönster, samt om det finns ett uppvärmt plan under, påverkar mycket. Många gör misstaget att bara räkna effektbehov på W/m2
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
M MagHam skrev:
1. Att trycket minskar p g a dolt läckage låter konstigt men inte omöjligt. Normalt sett så brukar värmebärarsidan/radiatorer ha mycket lång livslängd.
2. Vid dimensionering av radiatorer för värmepump är det som nämnts bra att få ner framledningstemperaturen för verkningsgradens skull. Rent generellt när det gäller dimensionering är det inte bara golvarean som spelar roll. Antalet ytterväggar och fönster, samt om det finns ett uppvärmt plan under, påverkar mycket. Många gör misstaget att bara räkna effektbehov på W/m2
Det förvånar att så få bara dimensionerar schablonmässigt efter golvarean, istället för att göra en värmebehovsberäkning. Folk är duktiga på att snickra och lägga golv men drar sig för att räkna. Det är enkel matte.

Så här gör man.
Formel: Q = A • u • dT
där
Q är effekt i watt.
A är ytans area, t ex vägg, golv, tak, fönster, dörr.
invändig vägghöjd ökas med 30 cm för halva bjälklagshöjder. Fönster mäts som karmyttermått.
U är u-värde
dT är temperaturskillnad

Man mäter ytterväggar som om inga fönster finns. Fönstrens u-värde minskas med väggens så blir det rätt och enklare att räkna.

Uppskatta u-värde
Om man inte vet u-värde kan de uppskattas. För modernt trähus med stående träreglar räknar man bara med isolertjockleken. Talet 3,6 delas med cm isolering. Vägg med 10 cm isolering ger 3,6 / 10 = 0,36 som höjs till 0,4. Fönster med u 1,4 blir 1,0 med avdrag för vägg om dess u = 0,4.
Nu är det bara att mäta från ritning eller på huset och räkna rum för rum. För hörnrum kan man lägga till 10 % på beräknat värde.

Nästa steg är att välja radiatorer, alternativt kolla att golvslingor ger tillräcklig effekt med max 50 W / kvm, exkl. neråtläckage
Golvslingor ger värme även neråt och den effekten skall med i rören.
Radiatorers effekt anges ofta för vatten 80; 60 C och rumstemp 20 C. Därför behövs en omräkningsfaktor vid andra vattentemperaturer som tillverkaren brukar redovisa. Det innebär att man måste välja radiatorer för högre effekt om man har lägre vattentemp.
 
  • Gilla
ROLA10 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.