Hej! Vi har en fläkt i badrummet som jag tror suttit där sedan det renoverades av föregående ägare (2013). Jag upplever att effekten är otillräcklig och att man efter dusch behöver ha fönster och dörr öppen för att få luften torr igen. Är det dags att byta ut den och isf till vad? Bor i lägenhet (brf) med självdrag
Hela installationen ser lite märklig ut, sitter fläkten fast med häftmassa? Hur ser det ut i kanalen innanför, vad är det som skymtar lite längre in, blockerar det kanalen? Var är förresten elen dragen? Sen blir fläkten i sig ineffektiv när den sitter så nära dörren, då jag antar att den inte är helt tät?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej, jag tror det är häftmassa eller dubbelhäftande tejp. Den hänger mer eller mindre på en lös tråd, jag undrar om den öht går eller bara låter när vi sätter på den..... Försökte mig på att ta en närbild men det är väldigt smutsigt i kanalen, jag gissar att jag behöver bryta strömmen för att rengöra där? Eller behöver jag ta in någon hantverkare, vilken yrkeskategori kan hjälpa en?
Hej!
Jag misstänker att installationen ser lite tveksam ut eftersom den inte får finnas där.
Om byggnaden har självdrag är det inte tillåtet att ersätta den vanliga frånluftsventilen med en Paxfläkt, hela systemet ska styras av fläkten som sitter på taket. Det är samma bestämmelser som för köksfläktar vilka alltså inte heller får anslutas till ventilationssystemet.
För att få ett bra luftflöde i badrum (i byggnader med självdrag) är det vad jag förstått viktigt att det finns en luftspalt i golvhöjd varför badrumsdörrar vanligtvis har en sådan i nederkant. Detta gör att luften förflyttas i hela rummet.
Nu har du fönster i ditt badrum men det är såklart skönt att hålla stängt vintertid.
Mitt svar kommer av erfarenhet i brf som genomfört OVK där dessa fick plockas bort av de som valt att sätta dit dylikt.
Jag misstänker att installationen ser lite tveksam ut eftersom den inte får finnas där.
Om byggnaden har självdrag är det inte tillåtet att ersätta den vanliga frånluftsventilen med en Paxfläkt, hela systemet ska styras av fläkten som sitter på taket. Det är samma bestämmelser som för köksfläktar vilka alltså inte heller får anslutas till ventilationssystemet.
För att få ett bra luftflöde i badrum (i byggnader med självdrag) är det vad jag förstått viktigt att det finns en luftspalt i golvhöjd varför badrumsdörrar vanligtvis har en sådan i nederkant. Detta gör att luften förflyttas i hela rummet.
Nu har du fönster i ditt badrum men det är såklart skönt att hålla stängt vintertid.
Mitt svar kommer av erfarenhet i brf som genomfört OVK där dessa fick plockas bort av de som valt att sätta dit dylikt.
Dörren är inte helt tät, det finns en luftspalt upptill så väldigt nära fläkten med andra ord. Vi vill inte renovera badrummet i nuläget men önskar en lösning för att få luften att cirkulera och fukt att försvinna då det idag stannar kvar länge efter dusch vilket ger risk för mögel.Centano skrev:
Hela installationen ser lite märklig ut, sitter fläkten fast med häftmassa? Hur ser det ut i kanalen innanför, vad är det som skymtar lite längre in, blockerar det kanalen? Var är förresten elen dragen? Sen blir fläkten i sig ineffektiv när den sitter så nära dörren, då jag antar att den inte är helt tät?
...Som ett tillägg till mitt tigigare inlägg nu när jag sett bilderna verkar installationen väldigt märklig. Det borde enligt min mening finnas ett spirorör eller motsvarande bakom fläkten.
Att ventilera ut vadrummet rätt in i väggen är nog klurigt att lösa bara genom att byta fläkt.
Att ventilera ut vadrummet rätt in i väggen är nog klurigt att lösa bara genom att byta fläkt.
Hej, oj det låter ju inte alls bra! Nu blir jag orolig. Vi hade en kontrollant här från föreningen som kollade både köksfläkten och badrummen och han sa att allt såg ok ut (han tyckte att röret till fläkten i köket var lite väl kort men inget vi fick anmärkning på att byta).K kesue skrev:Hej!
Okej. Om jag släpper större ingrepp blir mitt förslag att byta dörren och ersätta den med den dörr där ni gör en luftspalt i botten istället. Det borde förutsatt att det redan nu finns ett visst luftflöde hjälpa till att torka ert badrum bättre.S Soffan89 skrev:
Känner du ett luftdrag om du håller en hand framför hålet när fläkten är avstängd?
Kan det vara det fyrkantiga röret i den övre vänstra delen av hålet i väggen som är den mekaniska frånluften?
Det låter lite märkligt. Äldre hus står fortfarande kvar med äldre lösningar vilket vanligen innebär en frånluftsventil i köket och inte mycket mer än så. Det skulle kunna vara så att ni i er byggnad senare har fått en immkanal i köken som är avsedd för att ansluta en fläkt till.S Soffan89 skrev:
Nu vet jag inte om det var en ventilationstekniker eller någon från styrelsen som var på besök, så antingen har den personen annan kunskap som gör mina kommentarer onödiga eller så är det tvärt om.
Hej ja jag vet inte om de som satt in fläkten i badrummet har haft tillstånd, jag vet bara att här var en kille från föreningen för att kolla ventilationen (någon rutinkontroll i alla lght) och då reagerade han inte över fläkten i badrummetBirgitS skrev:
Hej igen, fläkten i köket är en helt vanlig kolfilterfläkt som inte är ansluten till någon ventilation. Däremot verkar det finnas någon kanal bakom den som sitter i väggen i badrummet, när jag lägger ett papper framför så suger den lite lätt. Jag har skickat en felanmälan till föreningen för att kolla av med dom innan vi gör någonting öht...K kesue skrev:Det låter lite märkligt. Äldre hus står fortfarande kvar med äldre lösningar vilket vanligen innebär en frånluftsventil i köket och inte mycket mer än så. Det skulle kunna vara så att ni i er byggnad senare har fått en immkanal i köken som är avsedd för att ansluta en fläkt till.
Nu vet jag inte om det var en ventilationstekniker eller någon från styrelsen som var på besök, så antingen har den personen annan kunskap som gör mina kommentarer onödiga eller så är det tvärt om.
Efter att ha funderat lite tycker jag det verkar märkligt alltihop.
Förutom att någon varit hos er och gjort en översyn utan anmärkning borde byggnaden sedan 2013 gått igenom en OVK där er lägenhet upperbarligen har godkänts.
Angående din felanmälan till föreningen. Ett fel på ventilationen som uppkommit efter badrumsrenovering av tidigare ägare kommer inte att åtgärdas eller bekostas av föreningen utan av den som nu är innehavare av nyttjanderätten till lägengeten.
Hoppas det löser sig bra för er i slutändan!
Förutom att någon varit hos er och gjort en översyn utan anmärkning borde byggnaden sedan 2013 gått igenom en OVK där er lägenhet upperbarligen har godkänts.
Angående din felanmälan till föreningen. Ett fel på ventilationen som uppkommit efter badrumsrenovering av tidigare ägare kommer inte att åtgärdas eller bekostas av föreningen utan av den som nu är innehavare av nyttjanderätten till lägengeten.
Hej, ja jag förstår att det är vi som behöver åtgärda det men bakgrunden till felanmälan är ju att få föreningens syn på det och utlåtande/rekommendation. Vi har en vaktmästartjänst i föreningen som man anlitar via felanmälan men själv bekostar givetvis så har bett om det! Tack får hålla tummarna och se, behöver lösa det iaf så att vi inte riskerar mögel i lägenheten i långa loppet!K kesue skrev:Efter att ha funderat lite tycker jag det verkar märkligt alltihop.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden