Hej Alla,


Planerar på och renovera ett badrum (rådhus från 1996, bostadsrätt). Den gamla (ca 30år) brunnen är fastgjuten i bottenplatta. I dagsläget allt funkar bra, inga issues med avloppet.
Vilka risker finns om man inte byter brunnen? Påverkar försäkringar efter renoveringen/risker? Skulle ni rekommendera att byta den eller? tack!
 
  • brunn-golv.jpg
Enligt svenska branschregler ska golvbrunnar tillverkade före 1991 alltid bytas ut vid en badrumsrenovering. Detta beror främst på att skarven mellan det gamla tätskiktet och brunnen är en stor risk för vattenskada.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
A at10 skrev:
Hej Alla,


Planerar på och renovera ett badrum (rådhus från 1996, bostadsrätt). Den gamla (ca 30år) brunnen är fastgjuten i bottenplatta. I dagsläget allt funkar bra, inga issues med avloppet.
Vilka risker finns om man inte byter brunnen? Påverkar försäkringar efter renoveringen/risker? Skulle ni rekommendera att byta den eller? tack!
När kommer din BRF att göra nästa stambyte är första frågan?
 
D datja skrev:
När kommer din BRF att göra nästa stambyte är första frågan?
Planeras inte i alla fall under kommande 3-5år
 
Vi renoverade nyss ett badrum från 1998, och bytte golvbrunnen. Tog in 2 offerter; den ena entreprenören rekommenderade byte, den andra sa ”man behöver inte byta”. Men kändes dumsnålt att inte göra det. Om man senare ska sälja huset, och behöver uppge att ”jo, badrummet renoverades 2025, men golvbrunnen är från 1998…”
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.